Közös megegyezések mögött nagyon sokszor kirúgás van. Lemondott vagy lemondatták?
- A válás körülményeiből kiderül, hogy három hónapig még teljes felhatalmazással végzem a munkámat. Ebben az időszakban kell megterveznünk a jövő évi költségvetést, elindítjuk az őszi műsorstruktúrát Magyarországon és Romániában is, ebből is látható, hogy továbbra is élvezem a tulajdonosok bizalmát. A távozásom valóban egy saját döntésen alapuló közös megegyezés eredménye. Az utóbbi nyolc évben voltam kereskedelmi igazgató, nemzetközi alelnök, vezérigazgató, regionális igazgató, valószínű, hogy a megbecsülés jele ez a sok előreléptetés, de én közben elfáradtam.
Mióta tudja, hogy elmegy a Tv2-től?
- Hat hónapja szembesültem azzal az érzéssel, hogy nyolc év után ideje annak, hogy új kihívásokat keressek. Az utóbbi hónapok válságkezelése ráadásul kivett belőlem sok energiát. Büszke vagyok arra, amit elértem, de hat héttel ezelőtt felvettem a kapcsolatot a tulajdonosokkal. A döntést néhány napja tudja egy nagyon szűk kör, csütörtökön közöltük a sajtóval.
Három éve piacvezetői pozíciót ígért 2010-re, de nem sikerült ezt elérni.
- Egy frissen kinevezett vezetőnek az a feladata, hogy próbálja meg a lehető legtöbbet kihozni csapatából, legyen szó sportról vagy vállalatról. Mikor átvettem a céget, lassulást lehetett érezni, az egész társaságot akartam felrázni azzal, hogy nagyon világos célokat tűzök ki. Ha nem jön közbe a válság, komoly esélyünk lett volna elérni a célt. Így viszont 2008 vége felé már nem a növekedésre, hanem arra kellett fókuszálni, hogy a legkevesebb erőforrásból a legtöbbet hozzuk ki. Azt gondolom, helytálltunk.
Gondolom, a válság elején a tulajdonos meghatározta, mennyivel kell kurtítani a költségvetést. Abba is beleszóltak, hány embertől kell megválni?
- Mindkettőre voltak elvárások. 2008 októbere lehetett, amikor kaptam, a szó szoros értelmében, egy egysoros e-mailt, amelyben jelezték, hogy száz embertől el kell búcsúzni. Mondanom sem kell, szíven ütött. Kényszerűen megvizsgáltuk, hogyan tudunk kevesebb dolgozóval hatékonyan üzemeltetni egy céget. A ProSiebenSat.1-nak Magyarországon több cége van, a Tv2, az Interaktív Kft. meg egy pár kisebb cég. Megközelítőleg 600 emberrel vettem át a cégcsoportot, most 380 dolgozónk van: sok nehéz személyi és szakmai döntés következménye ez. Elindult egy folyamat, amelynek végén egy letisztult, hatékony szervezetet tudok átadni az utódomnak. Amit sajnálok, hogy a válság hatására pénzt kellett kivonni a programming-területről, azaz kevesebb jutott műsorra, ennek pedig érezhető következményei lettek. Múlt ősszel volt egy visszaesésünk a nézettségben, ennek oka, hogy már nyártól nagyon visszafogott költségvetéssel dolgoztunk.
Fotók: Tuba Zoltán [origo]
A 2009-es célok teljesültek?
- Nem, de szerintem nem volt olyan médiacég, amelyik teljesítette volna. A piaci visszaesés a tévében 17-20 százalékos volt, de emellett sikerült megőrizni a piaci részesedésünket, a csökkenő piac mellett. 33,5 százalékos volt a részesedésünk a reklámtortából, akárcsak egy évvel korábban. 2010-re összességében azt lehet mondani, hogy várhatóan további 3-5 százalékkal csökken a tévék reklámbevétele az előző évhez képest. Most kissé visszaesett a piaci részesedésünk: a 2009 végi gyengébb nézettség hatással volt a kereskedelmi bevételekre, és a kis kábeltévék nemcsak több nézőt, hanem több reklámozót is vonzanak.
Gyöngyössy Bencét ön nevezte ki 2008 elején programigazgatónak, majd másfél évre rá leváltotta. Miért?
- Abban a helyzetben a legjobb ember került ide, de a körülmények megváltoztak, így az elvárások is. Attól, mert valaki nagyon jól focizik, nem biztos, hogy jól is kosarazik.
Van annyi és olyan jól eladható sztárja a Tv2-nek, mint az RTL-nek? Nem volt hiba elengedi Havas Henriket, Gregor Bernadettet és több ismert arcot?
- Ha most megnézem a képernyőseinket, minden területen vannak kimagasló emberek. Az Azurák-Várkonyi páros a Tények-nél, a Mokká-ban is dicsérni lehet mindenkit, szórakoztatásban ott van Tilla, Liptai Claudia, Kovács Áron, szerintem ők nagyon is elismertek a saját szakmájukban. Hogy egy szappanopera-szereplő elmegy, az pedig természetes folyamat, karakterek jönnek-mennek. Mikor Nagy Tamás átvette a Jóban Rosszban-t, az egyik első, helyes megállapítása az volt, hogy túl sok szereplő van, túl sokfelé kell figyelnie a nézőnek. Nagyon tudatosan vette vissza a szereplők számát, látványosan és kreatívan intézte a dolgot.
Vágó Istvánt nem luxus komoly fizetésért kispadon pihentetni?
- Ő máig az első számú kvízműsorvezető itthon, egy konkrét munka jött át, a Párbaj-t kapta meg, de sajnos a műsor nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Amikor Kiss Péter átvette a programigazgatóságot, akkor úgy döntött, ne erőszakoljunk egy újabb vetélkedőt Vágóra, csak azért, mert nálunk van, hanem várjuk meg, míg találunk egy olyan műsort, amelynek a vezetésére Vágó István a legmegfelelőbb: reméljük, újra képernyőre kerül, bízunk benne, hogy nem sokáig maradnak Vágó István nélkül a nézők.
Az elmúlt három évben előfordult, hogy beleszólt a programstruktúrába?
- A termék, azaz a mi esetünkben a sugárzott műsor a cég szíve-lelke, és az a felsővezető, aki nem ismeri jól a terméket, nem tudja képviselni a vállalatot. Tudatosan kezdtem a programokkal foglalkozni, de remélem, nem estem abba hibába, hogy azt higgyem, hogy a pozícióm miatt mindenbe jogom van beleszólni. Azt igyekeztem inkább csak meghatározni, mely napokra, mely idősávokra koncentráljuk. Ennek a legjobb példája a Bajnokok Ligája: hittem abban, hogy a Tv2 akkor állja meg a helyét a szórakoztató csatornák közt, ha sportot is ad. Körülnéztünk a piacon, és egy olyan akadt, amely minőségi, presztízsértékkel bíró sorozat. Ez a BL.
A Bajnokok Ligájára költött százmilliókból számos új műsort lehetett volna indítani. Nem köti gúzsba a csatornát a BL?
- A Bajnokok Ligája 18 estét foglal el egy évben. Ha van bármi előnye a válságnak, az, hogy a sportjogok árai, amelyek nagyon magasra szöktek, a válság miatt visszaestek. Szerintem egészen jó feltételekkel kötöttük a megállapodást, és ez annak is köszönhető, hogy az UEFA látta, hogy egészen más szintre kerül a BL, ha egy országos kereskedelmi csatorna sugározza, mint ha egy kábelcsatorna. Az a körítés, szakértői gárda, amit mi nyújtunk, emeli a márka imidzsét itthon. A BL jó, mérhető, egy 2009 őszi imidzskutatásból pedig kiderült, hogy a Tv2 mint márka elfogadottsága lényegesen nőtt a férfiak körében, ezáltal szinte azonos lett a két országos kereskedelmi csatorna elfogadottsága ebben a célcsoportban.
A külföldi anyacég felé mennyire tudta képviselni a Tv2-t? Harcolt, vagy csak végrehajtotta az utasításokat?
- Mivel alkalmazott vagyok, így jelentési kötelezettséggel tartozom. Operatív vonalon úgy látom, reálisak voltak a tulajdonosi elvárások, ezeket végrehajtottuk. Bizonyos stratégiai kérdésekben viszont nem volt mindig azonos a véleményünk, az egyik ilyen téma a többcsatornás terjeszkedés volt. Már kereskedelmi igazgatóként is fontosnak tartottam, hogy a Tv2 tudatosan kezdjen építeni szövetségeket a kábeltévés piacon. Akkor viszont még annyira jól ment a Tv2 szekere, hogy nem sikerült a tulajdonosokkal megértetnem, hogy nem lesz mindig így: a világon mindenhol csökken az országos tévék szerepe, ez természetese piaci folyamat. 2008-ban - a vezérigazgatóságom első teljes évében - rekordbevétele volt a Tv2-nek. Részben sikerült azért átvinnem az akaratomat, mert a gazdasági válság közepén a ProSiebenSat.1 elindította a Fem3-at, de normális esetben már sok társcsatornánknak kéne lennie, nem egynek. Az SBS-ben volt egy decentralizált, dinamikus, vállalkozásbarát vezetés, a ProSiebenSat.1 belépésével pedig egy sokkal strukturáltabb, szigorúbb, németes vezetési stílus alakult ki. Én jobban éreztem magam az előzőben, de el kell fogadnom, hogy a vállalati kultúra változik.
A Hal a tortán-nak volt egy hete, öt adása, sittes celebekkel. A végeredmény egy 35 milliós ORTT-büntetés. Ki a felelős?
- A műsorfolyamatok kialakításában mindig van rizikó. Lehet, hogy az ORTT-nek, lehet, hogy a nézőnek nem tetszik. Emlékeim szerint mielőtt ez adásba ment volna, a Hal a tortán nézettsége kicsit hanyatlott, fel szerettük volna kelteni az érdeklődést, és valami nagy dobással akartuk ezt elérni. Be kell ismernem, nem érte meg, nézettségben sem hozta azt, amit vártunk tőle.
A Macsólabor este 11-kor került adásba, szinte semmi promóciója nem volt a csatorna részéről: az ilyenre mi szükség?
- Ez egy úgynevezett szponzorfinanszírozott műsor volt, amiből van még néhány a csatornán, mint például Stahl Judit vagy Kandász Andrea műsorai. Ezek általában nem főműsoridőben kerülnek a képernyőre, mert ott már kialakult struktúra van, viszont egyes nézői rétegek igényeit elégíti ki, és emellett gazdaságilag is megéri nekünk képernyőre tűzni. Az eldugott műsorsáv ellenére szerintem a Macsólabor-ról sokat írtak a lapok, ez a producer ügyességének köszönhető.
Van befolyása arra, hogy ki lesz az utódja?
- A ProSiebenSat.1 vezetői megkérték, hogy - húsz év médiatapasztalat után - segítsek összeállítani egy listát a potenciális jelöltekről, de alapvetően a keresést egy fejvadász cég végzi, a végső döntést egyértelműen a tulajdonos hozza majd meg.
Külföldi vagy magyar lesz?
- A cég célja, hogy helyi emberek vezessék a cégeket, tehát valószínűbb, hogy magyar lesz, ráadásul szerintem menedzsertípusú vezető, aki már bizonyított más multinacionális vállalatnál. Nem feltétel, hogy tévés legyen, de persze semmiképp nem hátrány.
Több ellensége lett, amióta a Tv2 vezérigazgatója?
- Korrekt kapcsolatra törekedtem kollégákkal, képernyősökkel, politikusokkal. Ha valaki ellenségként tekint rám, szerintem inkább őmiatta van, nem azért, ahogyan én cselekedtem.
Mit tervez a Tv2-es évek után?
- Szeretném visszanyerni az egyensúlyt az életemben, mert az utóbbi időben az időm nagy részét munkával töltöttem, kevés idő jutott a családomra és a hobbijaimra. Először is szeretném kipihenni magam. Amit konkrétan tudok, hogy külsős tanár leszek a Corvinuson, lesz pár kurzusom az MBA-képzésen. Húsz év alatt sok média- és szórakoztatóipari tapasztalatra tettem szert, ezt szeretném kamatoztatni majd, ha nem is biztos, hogy nagyvállalati vezetőként. Valószínűleg maradok Magyarországon, szeretek Budapesten élni.