Az RTL-re és a Tv2-re hajt a Viasat3 - interjú Farsang Péter vezérigazgatóval

Vágólapra másolva!
Miközben 2010-ben több tévécsatorna visszafogottabban költekezett, a Viasat3 leforgatta eddigi legdrágább műsorát, amely költségvetése túlszárnyalta a korábbi, éves kereteket is. A harmadik legnézettebb kereskedelmi tévé új vezérigazgatója, Farsang Péter szerint pár év alatt befogható a két nagy rivális. Az új médiatörvénynek látja jó oldalait is, de egyes részeit aggályosnak tartja.
Vágólapra másolva!

- Egy hete vezérigazgató, de közel kilenc éve van a Viasat3-nál. Meg tud különböztetni periódusokat a csatorna fejlődésében?

- Nyolc és fél éve csatlakoztam a Viasat3-hoz, akkor pénzügyi igazgatóként, körülbelül öt éve pedig operatív igazgatói teendőket látok el. Amikor idejöttem, tíz-tizenkét ember dolgozott a cégnél, egy budai családi házban volt berendezve az iroda, nomád körülmények között tevékenykedtünk. Egyszázalék körüli közönségaránnyal bírtunk akkor, célunk az volt, hogy növekedjünk, miközben megkülönböztetjük magunkat a versenytársaktól. Szerintem sikerült, a kereskedelmi célcsoportban pedig évek óta folyamatosan harmadikok vagyunk. Miután nyereségessé lett a vállalkozás, új irányokba mozdultunk, két éve ezért indult a Tv6, és időközben immár a Viasat History, Viasat Nature és a Viasat Explorer is megerősödött, ismert brandek. Célunk most megközelíteni a két országos kereskedelmi tévét, imidzsben, számokban, bevételben.

- Ez a terv már 2011-re szól?

- Már idén is hoznánk rajtuk, de egy év alatt nem lehet befogni őket. A következő években viszont erre kell fókuszálnunk.

- Ehhez több saját gyártású műsor kell, hiszen ezekkel különbözteti meg magát a csatorna más sorozattévéktől.

- Magam is így gondolom, és szerencsére a tulajdonos is elfogadta ezt az álláspontot. Határozottan erősíteni szeretnénk a saját gyártást, így már tavasszal adásba kerül az Éden Hotel, egy óriásprodukció, ami a Viasat3 életében kiemelkedő. Hogy a nagyságát érzékeltessem: többet költünk erre az egy, szappanopera elemekkel kevert stratégiai játékra, mint amit egy évben költünk összesen saját gyártásra. Úgy gondolom, a képi világában, tartalmában is megállná a helyét bármely nagyobb tévén, és ott is a szezon nagy dobása lenne.

- Ez teljesen önerőből készült vagy besegített a tulajdonos?

- Ez egy beruházás. A tévés piacon van egy átfutási ideje annak, amikor egy nagyobb nézettség átfordul nagyobb bevétellé. Mondhatjuk, hogy a svéd Modern Times Group besegített, mert irreális elvárás lenne, hogy abban a három hónapban, míg megy a műsor, egyben meg is térüljön. Az a cél, hogy a hirdetők is lássák, hogy ez olyan műsor, olyan csatorna, amelybe érdemes invesztálni.

- A szintén zárt közösséget bemutató reality, a Való Világ mennyire befolyásolja az indulást?

- Nehéz megmondani, hogy az RTL-es Való Világ feltámasztása segített vagy ártott a mi műsorunknak. Mi a Kolumbiában felvett Éden Hotel-t más kategóriájú műsornak gondoljuk: több hónap van a felvétel és az adás közt, és ez elég a szerkesztőknek, hogy szappanoperássá varázsolják a sok száz órányi felvett anyagot. A VV4 végét pedig nem várjuk meg, nem is rajtunk múlik, mikor lesz az.

- A Bár 2.0 ugyan bukás volt, de korábban a hazai gyártású, viasatos reality-k jó kritikákat kaptak - miközben nem mindig hozták a nézettséget. A cég hangjá-ról is jókat írtak a lapok, bár a megvalósítás szegényes volt. Marad a reality-vonal idén is?

- A jövő útja a saját gyártás növelése. Tavasszal az Éden Hotel a kiemelt, de ősszel további saját produkciókkal fogunk megjelenni, elővehetjük azokat is, amelyek 2010-ben már jól szerepeltek, mint a 10 év 10 nap alatt, Szeretem a testem. Fontolgatjuk, hogy milyen saját produkciókkal jöjjünk vissza, de még nem döntöttünk az őszi tervekről. A cég hangjá-t, az Álomépítők-et is nagyon szerették a nézők, a Négy Esküvő pedig közönségarány szempontjából különösen kiemelkedő volt, egy októberi rész saját rekordot döntött, soha előtte olyan százalékban nem néztek a csatornán magyar gyártású műsort.

- Nézzük a piacot! Milyen volt a 2010-es év a korábbihoz képest?

- Egy tőzsdén jegyzett cégcsoport tagjai vagyunk, konkrét számokat nem tudok mondani: azzal meg kell várnunk a tőzsdei jelentést. De messze várakozáson felül teljesítettünk, piaci részesedést növeltünk.

- Úgy is, hogy a Film+ és a Cool nézettségben nagyon ráment a Viasat3-ra? Ez nem veszélyezteti a csatorna pozícióját?

- Tény, hogy összesűrűsödött a mezőny mögöttünk. Több mint kilencven magyar nyelvű csatorna van itthon, de a hirdetők bizalma töretlen a Viasat3 felé. 2011-ben megtartanánk vagy erősítenénk pozíciónkat. Tesszük ezt úgy, hogy két hosszú, évekre szóló, külön-külön is több millió dollárra rúgó film- és sorozatcsomagot tartalmazó vásárlási szerződést kötöttünk nagy amerikai gyártókkal, amelyek exkluzív tartalmakat biztosítanak nekünk. Korábban jellemzően egy ilyen szerződésünk volt - sok kis tévének egy sincs. A Viasat3 most az NBC Universallal és a Warnerrel van partneri viszonyban, komoly, friss tartalmat kapunk tőlük.

Fotó: Mudra László [origo]

- Idén indult pár új tévé, mint a Sanoma Story5-je vagy a Tv2 kistestvére, a Pro4. A Viasat3 a Tv6 mellé nem tervez újabb általános, szórakoztató csatornát?

- Azt látjuk, hogy 2011 nem lesz könnyű év, ami a bevételeket illet, nagy a konkurencia. A hirdetési piac várhatóan visszaesik, és mivel így is sok csatorna van a piacon, nem tervezünk új tévét indítani.

- Az új médiatörvényről mit gondol? Elméletileg, ha egy külföldön működő, magyaroknak tartalmat adó médiacég megsérti a magyar szabályokat, akkor akár 180 napra is felfüggeszthetik a szolgáltatását.

- A médiatörvény egy alapvetően elavult verziót váltott fel, jó pár olyan rész van benne, ami pozitív, és így megkönnyítheti az tévés iparág munkáját. Ilyennek gondolom a termékelhelyezésről, a szponzorációról szóló bekezdéseket és a reklámidő szabályozásának pontosítását is. Ugyanakkor vannak benne olyan részek, amelyeket egy külföldön bejegyzett televízió egészen biztosan aggályosnak tart. Mi úgy látjuk, hogy a vonatkozó európai direktívával ellentétes lehet a médiatörvény ezen szabályozása, ezt vizsgáljuk is, azonban nem tehetünk mást, mint hogy amíg ez a törvény nem változik, addig annak megfelelünk. Még akkor is, ha ez tényleges versenyhátrányt jelent nekünk, mert egyidejűleg kell megfelelnünk a brit OFCOM-nak és a magyar médiaszabályozásnak. Megjegyzem, korábban is volt jogi lehetőség, hogy a NMHH elődje, az ORTT csatornákat felfüggesszen, illetve külföldi terjesztőket erre felkérjen, de úgy láttam, a magyar médiahatóság önmérsékletet tanúsított.

Fotó: Mudra László [origo]

- Az új médiatörvény miatt kellett magyar vezérigazgató a céghez? Úgy tudjuk, Camilla Hammer, a volt vezérigazgató keveset volt itthon, sokat kellett utaznia más munkái miatt. Erősebb, állandó kontroll miatt kellett magyar igazgatót kinevezni a Viasatnál?

- Amikor őt kinevezték 2009 őszén, lehetett tudni, hogy nem innen megy nyugdíjba. Olyan vezérigazgató kellett, aki folyamatos jelenléttel erősíti a csatornát, erre igénye volt a dolgozóknak, partnereknek, hirdetőknek is. Camilla Hammer a cégcsoporton belül egy kiemelkedően fontos területet visz tovább: az összes csatornára vonatkozó, vásárolt tartalmak beszerzése a feladata. Egy kereskedelmi tévénél ez a költségek 30 százalékát is kitehetik. Itthon öt csatorna van a tulajdonos portfoliójában, csak a free tv-vonalon van több mint húsz. Skandináviában nagyon erős a csoport, a Baltikum három országában is az élbolyban vagy az élen áll, Csehországban második legnagyobb televízió résztulajdonosa a MTG, és Bulgáriában is egy Tv2-méretű cég tartozik hozzá.

- És ön milyen vezető lesz? Mindenkit ismer a cégnél.

- Ez hordoz magában veszélyeket. Eddig bármilyen kis üggyel hozzám fordulhattak a kollégák, de erre ezután nem mindig lesz időm. Előnye a viasatos múltamnak, hogy a működésünk minden részét átlátom, emiatt nem lesz éles a váltás. Úgy szeretnék dolgozni, hogy kollégáim is élvezzék a sikert, és ők is meg tudják valósítani magukat.

Fotó: Mudra László [origo]

- A volt Tv2-es Kereszty Gábor kreatív igazgatóvá történő kinevezése az ön döntése? Eddig nem volt ilyen pozíció. Sőt, korábban sok hónapig programigazgató sem volt.

- Korábban a programming-döntéseket Londonból hozták, de az nem volt ideális állapot. Most a struktúráért Csényi Kati felel. Kereszty szerződtetése még az előző vezérigazgató döntése volt, de velem egyeztetetett. Nagyon örülök, hogy csatlakozik hozzánk, az ő szaktudása, tapasztalata nekem garancia. Nem mellesleg, ő volt a producere az Éden Hotel-nek, amely messze a legnagyobb dobásunk lesz 2011-ben.

- Hírműsort továbbra sem terveznek? Az ORTT korábban országos csatornává minősítette a Viasat3-at, és így kötelezte arra, hogy híradót készítsen, de a csatorna nem sokkal később már a brit médiahatóság alá került.

- Nem szeretnénk hírműsort, nem foglalkozunk politikával. A mi küldetésünk a szórakoztatás. Az OFCOM alá pedig nem taktikai megfontolás vitt minket: arról van szó, hogy a cégcsoport televíziózással foglalkozó központja Londonban van, onnan több mint húsz csatornát üzemeltetnek, így könnyű belátni, hogy egyszerűbb, ha mind egyazon szabályrendszernek felel meg. 2009 május 1-jével váltottunk, akkor csatlakoztunk a Viasat nagy családjához, így egyszerűsödött több folyamat.

- A jelenlegi lefedettség megfelelő?

- A Tv6 lefedettsége 55 százalék körüli, a Viasat3-é pedig 72 százalékos. Mindkettő magas: utóbbinál jobbat csak az országos tévék tudnak hozni, de a Tv6-os is kiemelkedőnek minősül a kicsik közt.

- Új tévék indításakor öt-hat év veszteséggel kalkulálnak, utána van több esély profitra. Hogy áll most a kétéves Tv6?

- Az MTG nem hagy öt-hat évet a nyereség elérésére: indulástól számított négy évet terveztek, és ennek meg fogunk felelni. A csatorna jól teljesít, főleg 2010-ben volt erős, de konkrét számokat még nincs lehetőségem mondani. Saját gyártású műsor már ott is van, a Tv6-on a DopeManTV decemberben indult, ami kis csatorna esetében óriási dolog. Volt olyan adása, amely megduplázta az idősáv korábbi átlagát.

- A Viasat 3D-s csatornát indított Skandináviában - itthon mikor?

- Kinn valóban 3D-s szolgáltatással rukkolt elő a cég, fizetős csomagban, 2010 decemberében. Magyarországon erre még várni kell, mert nem hiszem, hogy a következő egy-két évben olyan lenne a piac állapota, ami üzletileg indokolna ilyen befektetést.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről