Mit gondol az új médiatörvényről, jó ez az RTL Klubnak?
- Nagyon vitatott törvény volt születése óta, és ennek egyik oka, hogy sokan el sem olvasták, és úgy beszéltek róla. Lehet, hogy a nyomtatott sajtót és az internetet ez megregulázza, miközben természetes emberi reflex, hogy senki nem szereti, ha megrendszabályozzák. Én úgy látom, hogy az előző törvény meglehetősen elavult volt, egyáltalán nem illeszkedett a megváltozott piaci körülményekhez. Üzleti szempontból számunkra az új médiatörvény jó, mert megengedi, hogy új csatornát indítsunk, megengedi, hogy termékelhelyezés legyen tévés produkciókban. Utóbbit még nem tudom, mekkora üzlet, de az új törvény legalább nem tiltja. Ugyanakkor nincs olyan törvény, amely tökéletes, és amelyet mindenki szeret, de azt hiszem, hogy a kormány megmutatta, a vitatott pontokon kész változtatni. Valóban lehet, hogy voltak túl szigorú pontok benne, de az sem segített, hogy Magyarország vette át az EU elnökségét, amikor a törvény megszületett. Az időzítés tehát talán szerencsétlen volt, ugyanakkor ne gondoljuk, hogy a többi európai médiatörvény tökéletes.
Említette az új csatorna indításának lehetőségét. RTL2 lesz a neve?
- Igen, lehetne, ezt mindenki értené. Van RTL2 Németországban is, logikus név lenne. Egy ennyire fragmentált médiapiacon, mint a magyar, nem nagyon lehet mozdulni csak egy csatornával, és mivel az új törvény lehetővé teszi, így új csatornánk lesz. Hogy mikor, arra több lehetőség van. Kezdhetjük nulláról is, de nem tűnik nekem ideális megoldásnak, figyelembe véve, milyen problémákkal néznek szembe az új, kis tévék, mint a Pro4, amelyek a közelmúltban indultak. Ugyanakkor vannak olyan tévék, amelyeknek már van jelentős nézői bázisa, úgyhogy lehet, hogy az akvizíció lesz a jobb megoldás.
Megvenné az RTL a Cool tévét, a Film+ csatornát?
- Nem rossz gondolat, de sok mindentől függ. Eladók egyáltalán? Mennyibe kerülnek? Ha pedig meg is vennénk őket, ezeknek aligha változna a nevük, mert a Cool és a Film+ jó nevek, ráadásul ismert márkák már a tévépiacon. (Az RTL Klub, a Cool és a Film+ reklámidejét ugyanazon cég, az RTL-hez köthető R-Time értékesíti - a szerk.)
A tavalyi bevételekkel elégedett a csatorna? (A kereskedelmi tévék bevételeiről itt olvashat - a szerk.)
- Nem nőtt a bevételünk, de nem is esett a 2009-es évhez képest, és egy hanyatló piacon ez jónak számít. Ha figyelembe vesszük a televíziós piac általános csökkenését, ahhoz képest jó évünk volt. Idén az első félévben zsugorodni fog a piac, de a második félévben fellendülést várok. Vannak ennek jelei, így az autóipar is kezd kimászni a gödörből. Kérdés, mikor lesznek megint jó bankkölcsönök, mit lép a kormány, hogy növekedjen a fogyasztás. De ha lesz is fellendülés az év végén, akkor is három nehéz évről beszélünk.
Jön a szintén nem olcsó Csillag születik harmadik évadja, ráadásul áprilisi kezdéssel, amikor már kevesebb a tévénéző, mint télen. Nehéz évről beszélt: megéri?
- Anyagilag nem, de stratégiai szempontból igen. Valóban, eddig nem volt egy évben két tehetségkutató műsor, de meg akarjuk tartani a nézettségünket: a műsor pedig tökéletesen beleillik a műsor- és befektetési stratégiánkba, üzleti modellünkbe is, mert minél nagyobb a nézettség, annál olcsóbb az egy főre eső elérés a reklámozóink számára. Az új sztárokba is megéri befektetni, tőlük lesz sikeres egy műsor. Minket pedig az is érdekel, hogy akiket felfedeztünk, később is sikeresek legyenek, öröm volt látni például, hogy az x-faktorosok kétszer is megtelítették az Arénát. Sehol nem könnyű zenei karriert befutni, de kisebb országban talán még nehezebb. Nekünk is szükségünk van sztárokra, nekik is szükségük van az RTL-re.
Volt kedvence az X-Faktor-ban?
- Vastag Csaba mellett nagyon kedveltem Király L. Norbit, nagyszerű fazon volt, remek egyéniség.
A csatorna zászlóshajója most a Való Világ. Számítottak ilyen nézettségi sikerre, negyvenszázalékos közönségarányra?
- Minden új műsorban logikusan bízunk, de őszintén szólva felülmúlta minden várakozásunkat. Rizikó ugyanis volt benne, mert ez olyan reality, amelyet ismertek a nézők, vagy hallottak róla korábban, de sok éve nem vettük elő. Amikor 177 millió forintot gyűjt az RTL Klub a műsor segítségével, vagy cigarettamentes hetet hirdet, akkor látjuk, hogy pozitív üzenete is van a valóságshow-nak.
A 177 millió nagyobb összeg, mint amelyet a tévézők elszavaznak hetente két VV-szereplő párbajára? Ez bő ötszázezer voks.
- Sokkal nagyobb.
A blogokon arról írnak, hogy a jótékonysági hét az RTL Klub részéről gesztus volt a médiahatóság felé, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság ne büntesse meg a Való Világ-ot. Mit gondol erről?
- Szó sincs erről. Korábban, más VV-sorozatokban is volt jótékonyság. Az a gond, hogy akárhányszor valami pozitív dolgot teszünk, mindig jön egy rosszindulatú ember, aki beleköt, és megpróbálja megtalálni a negatívumot.
A Tv2-t százmillióra büntette az NMHH az Édesnégyes miatt, az RTL viszont nem kapott büntetést a Való Világ-ért, holott több feljelentés volt ellene.
- Nem akarom kommentálni a Tv2 műsorait. Ha megbüntették őket, akkor erről az NMHH-t kell megkérdezni. Azt pedig nem látom, hogy miért kellene a VV4-et megbüntetni: van egy etikai kódexünk, amelyet a médiahatósággal egyezettünk, mi ezt betartjuk.
Jobb az RTL Klub kapcsolata az NMHH-val, mint az ORTT-vel volt?
- Ez mindig munkaügyi, udvarias kapcsolat volt. Tíz éve még nehezebb volt szót érteni, de néhány éve már nyitott mindkét fél, meg lehet beszélni a problémákat.
Árpa Attila, aki kilenc éve RTL-es kollegákkal kitalálta a Való Világ-ot, úgy tippelte, hogy 1,5 milliárd forintba kerülhet egy olyan valóságshow, mint a VV4. Valóban ennyi?
- Attila talán otthonosabban mozog a filmművészetben, mint az üzleti életben. Ennél kevesebbe kerül.
Az ősz nagy sikere volt az X-Faktor
Melyikbe érkezett több nézői szavazat? Az X-Faktor-ba vagy a VV4-be?
- Változó, nagyjából egyforma, és sok függ attól, mely fázisában van az adott show. A Való Világ 3 fináléja rekordot hozott, azt ebben az országban aligha fogja bárki is megismételni.
Lesz VV5 ősszel?
- Kétmillió ember nézi a mostani szériát, így mindenképp létező kérdés. Hét évet vártunk a harmadik és a negyedik évad közt, de ez nem jelenti azt, hogy kivárunk megint sok évet, vagy egyből indulunk új szezonnal. Ezt cégen belül meg kell beszélnünk, nincs döntés ebben az ügyben.
Az MTV-t megerősítik, azt is tervezik, hogy elcsábítanak képernyősöket máshonnan. Tart ettől?
- Nem, mert egy erős állami csatornára szükség van, addig, amíg megtartja közszolgálati jellegét. Voltak már RTL-esek, akik elmentek, mert olyan műsort, lehetőséget kaptak máshol, amilyet mi nem tudtunk nekik megadni. Én megértem ezeket az embereket, fejlődni akarnak, a karrierjüket építenék, több pénzt szeretnének keresni. Ha a közszolgálatnál, akkor ott: tíz év RTL-es munka után lehet, hogy erre van igény. Ami nem történhet meg, hogy az MTV a kereskedelmi csatornákkal versenyezzen, mert nem ez a feladata.
Volt arról szó korábban, hogy fizetős tartalom jelenik meg az RTL internetes felületein. Ezzel hogy áll a cég?
- Már ebben az évben lesz ilyen, de ez nem jelenti azt, hogy internetes tartalmunk nagy része ne maradna továbbra is ingyenes. Az RTL internetes portfóliója a nyolcadik helyre kúszott fel, ami szép siker. Fizetős lehet olyan tartalom, amelyet még nem láttak: el tudom képzelni, hogy a Barátok közt egy-egy részét valaki előbb megnézhesse a weben, mint a tévéképernyőn, de akkor erre nyilván áldoznia kell. Nyugat-Európában is működik ilyen rendszer. Amerikai sorozatok is lesznek a neten, várhatóan ősszel, ingyenesen.
Barátok közt: a neten fizetős lehet
Új vezetőség van az RTL Klub közvetlen riválisánál, a Tv2-nél. Mit gondol erről?
- Azt gondolom, hogy a Tv2-nek átigazolási díjat kellene fizetnie a tőlünk átvett tévés szakemberek után (nevet). A viccet félretéve, az audiovizuális piac nem túl nagy, normális, hogy ide-oda mennek a tévések, és közben nem hiszem, hogy Messit vagy C. Ronaldót vették el tőlünk. Majkára sem tudunk haragudni, mert nálunk sincs elég hely mindenkinek. Az ő tévés karrierje amúgy tényleg nagyszerű, épp most kapott egy fontos show-t, főműsoridőben. Örülök a sikerének.
Várdy Zoltánnal szemben Simon Zsolt, a Tv2 új vezérigazgatója már nem beszélt arról, hogy három év alatt meg kell előzniük az RTL-t.
- Ez amolyan altató szöveg szerintem, ez olyan, mint amikor a meccsek előtt egy szakvezető, edző nagyon dicséri az ellenfelet, hogy aztán jól meglepje. Ő pedig okosan tette, hogy ezt mondta, mert így nem kérhetik tőle számon három év múlva, hogy mit nyilatkozott kinevezésekor.