Heartland életét szeptember eleje óta követhetjük nyomon, az M1-en, minden hétköznap. A gyönyörűen fényképezett kanadai sorozat, amely hazájában és itthon könyv formájában is népszerű, egy lovasfarmon élő családot és barátait mutatja be. A szinkron az ország egyik első magánalapítású szinkronstúdiójában, a Balog Mixben zajlik, belépve hangos patacsattogás, ostorcsapkodás hangja üti meg a fülünket: körül sem kellett nézni, hogy a hangot pontosan becélozva megtaláljuk a műtermet, ahol Vajda István, a hazai szinkronrendezők egyik legelismertebb képviselője Gyapjas Károly hangmérnökkel az oldalán instruálja színészeit.
Balog Gábor produkciós vezető szerint egy ilyen napi vetítésű sorozat forgatása komoly egyeztetést kíván, mivel a részek felvételével nem maradhatnak el. "Éppen ezért dolgozik egyszerre több fordító is az epizódok magyarításán. A stábtagok minden héten találkoznak egymással. Általában mindig ugyanazokon a napokon dolgoznak, így a színészek hosszú hetekre előre betáblázhatják magukat"- avatott be néhány részletbe a szakember.
Szabó Máté, Molnár Ilona
Általában négy epizódot vesznek fel egy munkanapon, tudjuk meg Bogdán Anikó gyártásvezetőtől, igaz, ez csak azokra a főszereplőkre vonatkozik, akik folyamatosan jelen vannak a történetben. Akadnak olyanok, akik rendszeres bonyolítói a cselekményeknek, de ritkábban bukkannak fel, az ő magyar hangjuknak tömbösítve adják oda az elmondandó szöveget, így akár 6-7 epizódba is beleszólhatnak alkalmanként. Vajda István pedig - aki a Twin Peaks sorozat, az Angyalszív mozifilm és még számtalan kiváló alkotás szinkronrendezője - hetente két napot tölt kollégájával a stúdióban, hogy időben fel tudják venni az összes megszólaló színészt.
A reggeli tömegfelvételek után a sorozat Rómeója és Júliája dolgozik a mikrofonok mögött. Amy és Ty szerelme hosszú hónapok óta foglalkoztatja a nézőket. Molnár Ilona és Szabó Máté ezért is készül mindig nagy örömmel a közös felvételekre. "Ritkán adódik arra lehetőség, hogy a filmbeli partneremmel tényleg egyszerre dolgozhassak a stúdióban" - meséli Szabó Máté. "Mivel a fiatalok sokat vannak együtt, ezért a gyártás minket is egyszerre diszponál, így már szinte rituálévá vált, hogy együtt érkezünk meg a stúdióba. Biztosan másfajta élet lehet a lovak között, a természet közepén felébredni, dolgozni nap mint nap. Ty tiszta lelkű, jó gyerek, akit jó érzés megszólaltatni. Persze a Vámpírnaplók, a Dallas vagy más sorozatok rosszfiúinak a bőrébe is szívesen bújok, mert azok az alakítások is nagyon izgalmasak."
Szabó Máté vidéken él, egy kis kertes házban, de nem tudja, hogy ezt a fajta távollétet mennyire bírná. "A sok munka mellett különben nem nagyon van időm tévézni, de hetente legalább egy részt mindenképpen megnézek. Egy olyan sorozatról van szó, amely ugyan mérföldekben nagyon messze van tőlünk, de az általa bemutatott kedves, családias hangulat egy órára megállíthatja az időt, és a nézőinek szép perceket szerezhet."
Szabó Máté, Molnár Ilona
Vajda István közben Molnár Ilonát instruálja, aki a szerep szerint lovon ülve éppen egy borjút terel. A feladat, hogy kiabál az állat után, ami nem túl egyszerű egy zárt, sötét stúdióban állva, messze mindentől. "Nekem az elejétől tetszett a figurám alakítója. Kicsit nehezen rázódtam bele a szerepbe, de az mostanra gyönyörűen kinyílt. Mátéval jó együtt dolgozni, mert nemcsak a szövegben, de azon kívül is sokat nevetünk együtt" - meséli.
"Én ugyan kutyapárti vagyok, de minden héten elhatározom, hogy elmegyek lovagolni. Aztán persze rájövök, hogy egy kicsit félek a lovaktól, így marad a képernyő előtti munka. Különben Vajda Istvánnak köszönhetem az első főszerepeim egyikét is, hiszen a Waterworld-ben még kislányként dolgozhattam vele és a többi szereplővel is. Ezért is öröm, hogy újra találkoztunk" - teszi hozzá.
Fiatal lány suhan el mellettünk, és rögtön beszalad a műterembe, hogy elmondja a napi aktuális jeleneteit. Az ifjú Gáspár Kata - aki hasonlít is édesanyjára, Bánsági Ildikóra - szólaltatja meg a hősnő egyik ellenlábasát, a talpraesett, vagány hordókerülő lányt, Kitet. "Kicsiként lóbalettoztam: ez a sport és a tánc ötvözete. A ló hátán kell különböző balettmozdulatokat végezni. Egy alkalommal a lovam megriadt, és majdnem leestem, így édesanyám azt mondta, hogy akkor ezzel véget ért a karrierem. Azóta nem nagyon fér bele a lovaglás az életembe, így ez kiesett a mindennapjaimból" - mondja a munka után.
Gáspár Kata
Kit személye szimpatikus, tetszik neki, hogy ennyire kemény lány. "Gondolom, a színésznőnek nehéz lehetett az általa bemutatott jelenetek végrehajtása. Lasszóznia is kellett, ami külön komplikálja a feladatát. Tetszik, ha valaki ilyen magabiztosan tud irányítani egy hatalmas állatot. Én sem vagyok mimóza alkat, így jól megférünk együtt" - vélekedik.
Néhány perccel később egy újabb ifjú színésznő érkezik, akiről ismeretlenül is rögtön kitaláljuk, hogy vajon kit szinkronizálhat. A fekete hajú, magas, karcsú Sipos Eszter Ashley magyar hangja. "Az első megszólalásokkor egy picit megijedtem attól, hogy milyen figurát kaptam. Nem szeretek negatív karaktereket szinkronizálni, éppen ezért örültem neki, amikor a kezdeti villongásaiból átalakult kedves, csupaszív lánnyá. Vannak nehézségei, de igyekszik velük megküzdeni" - elemzi a karaktert.
"Ashley partnere Caleb, a magyar hangjával, Renácz Zolival a sokadik sorozatban alkotunk szerelmespárt. Amikor én szerelmes vagyok egy filmben, akkor a legtöbbször ő a párom. Nagyon szeretünk összeveszni, mert azok igazán izgalmas jelenetek, amelyek komoly színészi kihívást is jelenthetnek" - emlékezik.
Sipos Eszter, Renácz Zoltán
"Sok félreértés volt már munkaközben abból, hogy a Calebet játszó színész nem artikulál tisztán, így nem mindig sikerült elsőre eltalálni, hogy mikor beszél, és mikor mordul csak valamit" - csatlakozik kolléganőjéhez Renácz Zoltán is. Ennek ellenére nem tartja rossz színésznek, és külön észrevehető, hogy nagyon működik a kémia közte és szép partnernője között. "Amúgy vérbeli vidéki vagyok, így sokszor nézem irigykedve azt, ahogy ők élnek, még ha éppen csak egy lakókocsi is az otthonuk" - teszi hozzá.
A fiatalok után érkezik a sorozat legnagyobb tapasztalatú szereplője, Barbinek Péter, aki Jack, a nagyapa megszólaltatója. A művész a kitűzött időpont előtt lép be a stúdióba, így amíg vár a jelenésére, szívesen mesél. "Nagyon szeretem ezt a szűkszavú, de mindig pontosan, őszintén és mindenféle köntörfalazás nélkül megszólaló karaktert. Jacknek nemcsak a megszólalásai, de a csendjei is igen beszédesek. Ezek legalább olyan fontosak, mint a megszólalások. A jó színész arról is felismerhető, hogy a csöndjei is legalább olyan jók, mint a mondatai. Ő az, aki nemcsak a farmra figyel, hanem az unokáira és a körülöttük megforduló szereplőkre is.
Barbinek Péter
Ő a kollégáktól kapott pozitív visszajelzéseket, amelyek mindig jólesnek neki. "A feleségem szerint kicsit olyan, mintha rólam mintázták volna a figurát. Szeretem, hogy Jack nem mindig reagál azonnal, hanem eltöpreng, megrágja az érveket, az ellenérveket, és csak azt követően szólal meg" - elemzi. "Mindig jó érzés, ha reggel tudom, hogy egy jó munka vár rám. Délelőtt egy ír filmben, a nemrég bemutatott Hét pszichopata és a si-cu-ban dolgoztam, amely ugyan teljesen más világ, de a feladat ott is, és itt is nagyszerű."
Cikkünk folytatásában Kovács Patrícia, Pekár Adrienn, Barabás Kiss Zoltán, Varga Gábor és a többiek mesélnek a sorozatról, a szinkronszakmáról.