Bizonyos sorozatokról már premierjük után kiderül, hogy lehet-e, kell-e velük hosszú távon számolni. Vannak ugyanis olyan műfajok (főleg a komédiák és a krimik), amelyek ha megalapozzák nézői bázisukat, akkor attól a ponttól kezdve nem nagyon fognak komoly nézettségcsökkenést elszenvedni, inkább gyarapodásnak indulhatnak - köszönhetően annak, hogy minden részük önálló sztorival bír, így mindig lutri, hogy az éppen aktuális epizód jó lesz-e, vagy rossz. Persze ellenpéldára mindig lehet bukkanni, de általában a tartós, jó nézettséggel kezdő sorozatokat az első szezonban megszeretik a nézők, akik akkor is a hűségesek maradnak, ha esetleg idővel a minőség romlik.
Pauley Perrette az első NCIS-ből
Nem egy sorozat épít az ehhez hasonló rajongói függésre, mint ahogy az sem véletlen, hogy Amerikában némelyik szériának már az első szezonját követően megveszik az ismétlései jogait. Ez csak azért érdekes, mert általában a kábelcsatornák száz epizód után szokták megvásárolni csomagban az epizódok utójátszásának engedélyét, amelyre ráadásul csak évekkel a részek első sugárzását követően kerülhet sor. Így első pillantásra kockázatosnak tűnhetett, mikor az amerikai USA csatorna 2009 novemberében mindenkit megelőzve, epizódonként 2 millió dollárért lecsapott az NCIS: Los Angeles ismétlésének jogára - ráadásul a sorozat premierje után hét héttel, ami iparági rekordot jelentett. Ez azt jelentette, hogy az NCIS: Los Angeles hosszú távú sikerére (helyesen) tippelő USA 2011 őszétől kezdhette el a heti sugárzást, 2013-ban pedig már naponta akár több epizódot is adhatott.
Öt éve jó néhány olyan sorozat volt a képernyőn, melyről lehetett tudni, hogy még mostanában, 2013-ban is műsoron lesz, ezek közé tartozott a Gyilkos elmék (a második képen), A Grace klinika, a Helyszínelők-sorozatok java, az Agymenők, a Két pasi meg egy kicsi, A mentalista vagy a Dr. Csont, az NCIS. A tavaly véget ért Doktor House hosszú élete sem volt meglepő. A kérdés, hogy vannak-e most is olyan sorozatok, melyekben már most tudhatjuk, hogy újabb négy-öt éven át a képernyőn lesznek?
Akár a fent említett szériák némelyikét is említhetnénk, ha csak a nézettségen múlna a hosszú élettartam. Azonban megfigyelhető, hogy a nyolcadik évadjukon túl a sorozatok folytatása már nemcsak a siker mértékén múlik, hanem azon is, hogyan viszonyulnak a készítők és a színészek a folytatáshoz, illetve, mennyire lehet lecserélni a főszereplőket. Annak idején az Esküdt ellenségek is azért érhetett meg húsz évadot, mert a nézőket leginkább a koncepció érdekelte, és nem zavart sokakat, hogy változtak a főszereplők. Hasonló volt a helyzet például a Vészhelyzet-tel, de már a Helyszínelők fő sorozata is átesett pár főszereplőváltáson.
Van ahol szereplőt kell majd cserélni
Jelenleg a nézettség alapján olyan sorozatokba is bele lehet látni plusz öt évet, mint a fő, a (Las Vegas-i) Helyszínelők vagy a Gyilkos elmék, illetve A Grace klinika. De ezeknek a szériáknak a folytatása mindenképpen szereplőcserét kíván, és ezt nem biztos, hogy meglépi egy tévécsatorna - hiszen már többször előfordult, hogy nem teszik kockára egy széria hírnevét, és inkább a csúcson fejezik be a sugárzását. Márpedig az említett alkotások mindenképp túl vannak a zenitjükön, nézettségük már csökkenőfélben van, de még mindig stabilak valamilyen szinten, és csatornájuk legnépszerűbb szériái közé tartoznak.
Akadnak azonban olyan jó korba jutott sorozatok, melyek most értek a csúcsra. Az NCIS a tizedik szezonjában érte el fennállásának legjobb nézettségét, aminek alapján meg merjük kockáztatni, hogy még öt éven át képernyőn lesz a sorozat. Az, hogy még 2018-ban is Gibbs lesz-e a főszereplő, persze kérdés, hiszen az őt alakító Mark Harmon csak 2015 májusáig írt alá szerződést, és arról egyelőre nem tudni, hogy lesz-e akkor kedve a legjobban kereső tévés színészként folytatni. De ha nem folytatja, akkor is szinte biztos, hogy találnak helyettest - vagy belülről (ha a 2014 nyaráig a sorozatban való szereplésre aláíró mellékszereplők közül valakit előléptetnek), vagy pedig kívülről, egy új színésszel, valószínűleg egy nagy névvel. Akit amúgy nem lesz nehéz megfizetni, hiszen a majdnem egymilliót kereső Harmon helyére még egy kimagasló, több százezres kezdő bérrel rendelkező sztárt szerződtetése is költségcsökkentéssel járna.
Agymenők: most jól megy, de megfizethetetlen lesz öt év múlva
Hasonlóképpen csereszabatosak lehetnének az Amerikában harmadik legnézettebb sorozatnak számító NCIS: Los Angeles színészei is, azonban a jelenleg negyedik szezonjában járó krimi szinte biztos, hogy a TV2 nagy örömére kihúzza a jelenlegi gárdával 2018-ig, a kilencedik szezonig, hiszen általában a hét évadra aláírt kezdeti szerződéseket még meg szokták hosszabbítani egy-két szezonnal. Az azonban már erősen kétséges, hogy a nézettségi listákon a két NCIS között helyet foglaló, jelenleg ezüstérmes Agymenők (The Big Bang Theory) megérheti-e a tizenegyedik évadját, ugyanis a nyolc szezonra szóló szerződéssel rendelkező színészekkel addig legalább kétszer kell kontraktust hosszabbítani. Ez azt jelentené, hogy a főbb szereplők gázsija elvileg a részenkénti egymillió dollár körül járna addigra, ami már nehezen kigazdálkodható, márpedig ez épp nem az a sorozat, ahol főszereplőt lehetne cserélni. Bár a Két pasi meg egy kicsi esete azt jelzi, hogy még ez sem lehetetlen.
A modern családban van még erő
De ha az aggastyán, már az ötödik szezonjukon túl járó sorozatokkal most nem foglalkozunk (például a jóval húsz évadon túl járó Simpson család sorsa is csak azon fog múlni, hogy a részenként jelenleg majd félmillió dollárt kereső szinkronszínészekkel sikerül-e megegyezni), akkor is találhatunk néhány olyan szériát, amelynek hosszabb távú sikerére akár mérget is lehet venni. Majd 2018-ban visszaolvassuk jóslatainkat, és hamut szórunk a fejünkre, ha mellétrafáltunk volna.
Nagy siker például az USA-ban az itthon a Viasat3-on látható A célszemély (Person of Interest), amelynek főszereplői nem biztos, hogy csereszabatosak, azonban mivel jelenleg csak második szezonjában jár a sorozat, mely a negyedik-ötödik legnézettebb hazájában, ezért a hetedik évadig még bértárgyalásokra sem fog rákényszerülni a neki otthon adó CBS csatorna. Hasonlóképpen nagy siker az itthon még nem igazán ismert 2 Broke Girls című szitkom, melynek ismétlési joga ugyancsak az első szezonjában elkelt - a jelen egyik legnézettebb komédiája még mindig csak a második évadját tapossa.
Ha már a komédiáknál vagyunk, akkor az is szinte biztos, hogy a kritikusok és a közönség kedvence, a jelenleg a negyedik szezonjában járó Modern család (itthon az HBO-n és az RTLII-n) nézettsége is olyan szinten lesz öt év múlva, mely folytatást jelenthetne, azonban a népes színészgárda fizetése addigra hatalmas terheket fog róni a csatornára, így nem tudni, hogy a nyolcadik évadon túl milyen sors vár a komédiára.
Ugyan nem rendelkezik jelenleg kiemelkedő nézettséggel az itthon a TV2-n látható Sherlock és Watson, de már első szezonjában látszik, hogy az eredmény elég lehet sok közepesen jó évre - pár éve a Hawaii Five-0-ra ugyanez elmondható volt, s a sorozat jelenleg negyedik szezonjában jár anélkül, hogy bármi is fenyegetné, márpedig a nézettsége nem túl erős.
Sokáig azt is biztosra lehetett venni, hogy az ABC csatorna fantasyjében, az Egyszer volt, hol nem volt-ban is több évre elegendő muníció van, azonban a jelenleg a második szezonjában járó széria nézettsége az elmúlt hónapokban vészesen csökkent, ami remekül mutatja azt is, hogy jósolni csak a statikus műfajokban (krimi, komédia) lehet, egy Lost-bonyolultságú, átívelő történettel rendelkező széria könnyen elveszítheti nézőit - akik később már nem is nagyon térnek vissza, mert nem egyszerű visszakapcsolódni a sztoriba. A fentieknek azonban némiképp ellentmond az, hogy az ABC tervezi a második Egyszer volt, hol nem volt-sorozatot, márpedig spinoffot általában csak megbízhatónak tartott franchise-okra építenek.
Starkok, Lanniesterek örök harca
A nagyobb csatornák tízmilliós nézettségű sorozatai mellett kisebb kábelcsatornák szériái is számíthatnak hosszabb életre. Azonban az általunk legnagyobb sikernek tartott sorozatok mindegyike abba a kategóriába tartozik, ahol a szériák hosszát az írók fogják eldönteni. Az ABC Family 2,5 milliós nézettségű, csatornaelső Szép kis hazugok (Pretty Little Liars) című tinidrámája például egyetlen nagy rejtélyre épül, amelyet ha megfejtenek a készítők, akkor oda lehet a sorozat alapkoncepciója. Így csak az a kérdés, hogy meddig akarják késleltetni a végső megoldást: ha sokáig, akkor a rajongók is évekig élvezhetik még a kalandokat. Persze az is érdekes kérdés lehet, hogy vajon a már most jóval húszon túli főszereplők még alakíthatnak-e öt éven át középiskolásokat.
2-2,5 millió nézőjével ugyancsak csatornája egyik legnézettebb sorozata az idén a harmadik szezonjával jelentkező Homeland - A belső ellenség. Csakhogy ennek a drámának a koncepciója a Szép kis hazugok-hoz hasonlóan ugyancsak egyetlen rejtélyre épül, arra, hogy a sokéves hadifogságból hazatérő amerikai katona terrorista-e. Márpedig ezt a kérdést vélhetően öt éven belül fel fogják oldani, így az alapkoncepció kipipálásával kell még olyan nagy sztori, amellyel folytatni lehetne a sorozatot.
Az HBO-s Trónok harcá-ban például biztosan lesz sztori. Tavasszal a harmadik évaddal folytatódik a jelenleg négymillió amerikai nézővel büszkélkedő sorozat, s már most sejteni lehet, hogy a tervezett harmadik-negyedik évad a regénysorozat harmadik könyvét dolgozná fel, akkor az 5-8. szezon a negyedik és ötödik regényt, és ezeket követően még mindig hátra lenne két, jelenleg még ki nem adott és feldolgozásra váró könyv. Ezért a Trónok harcá-val kapcsolatban ismét csak az a kérdés, hogy a színészek, a készítők, de főleg az HBO meddig akarja folytatni. Ha az írói bérektől eltekintünk, még az is lehet, hogy egy esetleges 8. vagy 9. szezonra a Trónok harca költségvetése nem lenne sokkal magasabb a mostaninál, hiszen ez az a sorozat, ahol elég könnyen lehet hihetően és a rajongók számára elfogadhatóan szereplőket kiírni.