Meg tudta valósítani azt, amiért átment az MTV-hez?
Az RTL-es korszakot és az MTV-s időszakot, ahogy erre már utaltam korábban, nem kívánnám szembeállítani, mivel az egy más éra volt, más elvárásokkal, keményebb nézettségi követelményekkel. Most jól érzem magam, de kétségtelen, hogy voltak problémák az elején, mert egészen más szerep elvezetni egy műsort, mint a gyártási rész minden felelősségét is viselni. Az első pár adás tényleg nagy feladatnak bizonyult, de remek stábunk van, jó szerkesztőink, humorcsapatunk. Tavaly őszre nagyjából összeálltunk, persze végre kellett hajtanom bizonyos változtatásokat, miközben rájöttem, hogy nem nekem kell minden részfeladattal foglalkoznom. Hogy mást ne mondjak, ha Mónika a stúdióban megcsinálja a hajam, és megkérdi, meg akarom-e nézni, akkor már ráhagyom, hogy nem, mert megbízom benne. Ezt tekinthetjük a működésünk metaforájának.
Elterjedt, hogy Gálvölgyi nem mehetett D. Tóth Krisztához, mert az MTVA számára túl balos lett, azaz számít a politikai beállítottság a vendégek behívásakor. Önnél is van ilyen?
Tizenöt év alatt egyik műsoromban sem volt ez szempont, ha bárki észrevesz ilyet, az előtt megemelem a kalapom. Most például Vidnyánszky miatt biztos lesz értelmiségi orrhúzás, de az amúgy is van. A történethez hozzátartozik, hogy Alföldi Robi volt már vendégem, és hívtuk most is, csak nem akart eljönni. Nincs tehát politikai szempontú szelekció, szemezgetünk minden oldalról. Vidnyánszky pedig attól függetlenül, hogy mit raktak köré, egy világszínvonalú színházi tehetség, és remélem, hogy nem fogják tovább darálni, és meg tudja majd mutatni a Nemzetiben, mit tud.
Egy éve azt mondta, hogy a Fidesz-kormányt ugyanúgy osztja majd, mint a korábbi vezetést. Mintha nem lenne ugyanaz a lendület.
Valóban, be kell vallanom, nem ugyanaz. De az a helyzet, hogy annyira eldurvult a politikai élet, hogy gyakorlatilag négyéves választási kampány megy. Nézzük csak a rezsicsökkentést: ez mindenkinek jó, de erre a baloldal, a liberálisok azt mondják, hogy nem jó. De valóban, a Fideszt nem ekézem olyan hévvel, mint a szocikat egykoron.
Azért óvatos, mert a közszolgálatnál van? Kereskedelmi tévén kritikusabb lenne?
Nem ezen múlik. Ez teljesen az én döntésem: senki nem orientált engem, de kicsit visszaléptem a politikától. Azért fricskák vannak a hatalom felé, a márciusi hóügyet is megpiszkáltam. Elfogadom Eszterházy megállapítását, miszerint ez egy jól szidható kormány, de nekem ez mégis szimpatikusabb, mint az előzőek voltak - és hadd legyen meg nekem ez a jogom. Schmitt Pál, Semjén is kapott tőlünk, de belátom, kevesebb lett a politika nálunk. Cenzúra pedig nincs, illetve minimális: ötször mondtam el a pápáról egy viccet, a televízió pedig mindig megkért, hogy vegyük ki a vallásos érzelmű nézők miatt. Ötször kivettük, hatodjára már nem mondom el.
A hétköznapi életét mennyire hatja át a politika?
Nem mondhatnám, hogy nincs rám semmi hatással. Mindenkivel nagyon szívesen beszélek, de csak akkor, ha nem érzem, hogy fal van köztünk.
Politikusok nem mennek a show-ba?
Nem hívtam soha politikust. Egy tévedésem volt, Kupa Mihály, aki vendégnek jött, de csak azért, mert nem tudtam, hogy még képviselő. Most viszont tervezem behívni Erdő Pétert, és nem azért, mert a nemzeti-keresztény vonalat, a műsor konzervatív-klerikális jellegét szeretném erősíteni, hanem a pápaválasztás kapcsán. Hátha mesél vatikáni titkokat is.
Amikor átszerződött, 18 millióról volt szó adásonként, de az Átlátszó.hu szerint 29 millióba kerül a közmédiának egy adás. Hogy is van ez?
A szerződésünk értelmében ezek az adatok üzleti titoknak minősülnek, a titokgazda az MTVA. Eszerint bárhogy szeretném is elmagyarázni a két szám tartalma közötti különbséget, ez szerződésszegésnek minősülne. Az azonban látható, hogy a "kiszivárgott" számok bruttó, ÁFA-val növelt összegek.
Mennyire látnak előre?
Nyárig, június közepéig nagyjából megvagyunk, a vendégek listája össze van állítva, a zenészekkel, együttesekkel beszéltünk. Amikor az MTV-hez jöttünk, voltak változások a felvételek napját tekintve, de tavaly nyáron előre lefoglaltuk a megfelelő napokat a Millenárison, és azóta működik a rendszer. Kezdetben naivan azt gondoltam, hogy lehet kedden felvétel, szerdán utómunka, csütörtökön adás, de be kellett látnom, hogy nekünk jobban fekszik az a rendszer, amikor adás előtt egy héttel, csütörtökön van felvétel.
Pár kisebb hírportál arról cikkezett, hogy megkereste egy kereskedelmi tévé.
Ez kacsa volt.
Olvassa a magáról szóló cikkeket?
Nem, az interneten semmit, se cikket, se kommenteket. A bulvárlapokat sem veszem meg, de természetesen eljutnak hozzám a hírek. Miért kérdi?
Mert ha beírjuk, hogy Fábry, akkor a legutóbbi tíz netes megjelenés H. Renátáról szól, aki azzal haknizza körbe a médiát, hogy a szeretője volt.
Elég szomorú a médiára nézvést, ha ez így van. Viszont tekintettel arra, hogy a magánéletemről eddig sem nyilatkoztam, ezt ezután sem fogom megtenni. A hölgy ismeretében az olvasó el tudja dönteni, hogy mi az, aminek hitelt ad, és mi az, aminek nem. Ebben az olvasókat nem kívánom orientálni, befolyásolni. Fogalmazzunk úgy, hogy a sztori könyvreklámnak kissé erős.
A sajtóval legendásan rossz volt a kapcsolata. Érez javulást?
Mostanában igen. Korábban tényleg nem volt jó a viszony, és a lapoknak jól is jött ez a történet, mondván, üssünk egyet a Fábryn, hiszen úgyis nyegle, undok és pokróc velünk. Tisztelet a kivételnek! Biztos, hogy nekem is konszolidálni kellene ezt a kapcsolatot, de annyi inkorrektség és hülyeség után nehéz nyitni.
Nincs szüksége médiatámogatásra a jobb nézettségért?
Ha nagy árat kell fizetni érte, akkor nincs. De vannak javuló kapcsolataim. A Hot magazin kérte, hogy eljöhessen a show-ra, és ez egyfajta békejobbot is jelentett. Ómolnár Miklós is írt rólam egy fogyasztható cikket a Story magazinba. Viszont elképesztő volt, amikor egy éve leültem pár újságíróval, de olyan anyagok születtek, hogy nem is ismertem rá a korábbi beszélgetésre. Ami bosszant, hogy soha az életben egy rendes, alapos műsorkritikát nem kaptam, ellenben megírták rólam, hogy homofób vagyok. Én csináltam először melegekkel műsort Magyarországon! Készítettem két teljes show-t is cigányokkal, soha annyi roma nem volt egyszerre képernyőn, mint nálam.
Állítólag mostanában nem kapkodják el a jegyeket a felvételre.
Férfiasan bevallom, hogy nem veszik őket nagyon, pedig nagy reményekkel jöttünk a Millenárisra, hiszen jó a közlekedése, innen éjjel is haza lehet menni, ha valamiért elhúzódna a felvétel. A jegyek fogynak, de nem eléggé: talán részben már rám sem annyira kíváncsiak, ugyanakkor be kell látni, egy korszak véget ért. Az élő televíziós felvétel már nem olyan kultikus dolog, mint volt tizenöt éve, mérsékelten érdekli az embereket. A legutóbbi adásban azért nagyon jó, érdeklődő közönség jött össze. A szünet utáni lemorzsolódás megszűnt, flottabbak lettek a felvételek, nincs technikai hiba, a mikrofonok működnek, minden rendben megy. Héttől, az ültetés alatt már szórakoztatjuk a nézőket, van zene, majd Badár és Szőke kollegák melegítik be a közönséget. Ez hol bekerül a műsorba, hol nem, attól függ, mennyire erős az improvizáción alapuló alakításuk, illetve mennyire feszes az adás. Én fél hétkor, háromnegyed hétkor jövök be, egy félórás szünettel a felvétel nagyjából fél tizenegyig tart. Erős három óra, amin jó lenne még vágni, de mondhatjuk, hogy a műsor gurul, olyasmi, mint egy színházi este. Új weboldalunk jobb, mint a korábbi, a Facebookra is feltesznek a kollégák információkat.
Használja is a Facebookot?
Soha nem nyitottam meg, azt sem tudom, hogyan kell. A fontosságával természetesen tisztában vagyok, de nálam még jobban tisztában van ezzel a CIA és az FBI, amely az egészet kitalálta, ne legyenek kétségeink. Az amerikai hadiipar és titkosszolgálat terméke, de ezt hagyjuk, nem tartozik ide.
Ki a műsor átvevője az MTVA részéről?
Az elkészült műsort a gyártási igazgatóságnak adjuk át, elektronikus úton. Csütörtök felvétel, péntek szkriptelés, Kardos Csaba főszerkesztő interneten átküldi a vágott verziót, vele vasárnap estére meg is vagyunk, ezt hagyja jóvá az MTVA kreatív producere. Kardost 1976, a főiskola óta ismerem, írtunk együtt jó pár filmet. Ő mindig a szerkezetben volt jó, a felvétel után ő briliáns módon érzi, hogy melyik vendég hány percet kaphat majd a műsorban, hogy megmaradjon a show dinamikája. Adás közben jegyzetel, figyeli, hol lankad a figyelem. És ebből a szempontból meg kell mondanom, hogy nincs könnyű dolgunk, mert a nézőt nehezebb manapság egyféle dologgal lekötni: példának okáért egy hetvenes-nyolcvanas években készült magyar film ma már elviselhetetlenül lassúnak hat, a remekművektől eltekintve.
Hogy állnak a nézettséggel?
A nézettségi elvárásokat teljesítjük, magunk elégedettek vagyunk, de a részletek bemutatására nem vagyok feljogosítva. De mondok egy példát: az, hogy a Kojak Budapesten-t Inke Lászlóval látták egymillióan, az nem jelenti azt, hogy az a legjobb magyar film. Azért, mert a Sátántangó-t látták kétezren, az nem rossz film, sőt az egyik legjobb hazai alkotás. De nem akarok kibújni a válasz alól, az én esetemben egy szórakoztató műsorról van szó, és nem könnyű elviselni, hogy a nézőszám a kereskedelmi érához képest jóval alacsonyabb. Ez közmédiás viszonylatban jó, de legalábbis elfogadható, ugyanakkor kéne egy kicsit marketingelni az M1 csatornát is... Legutóbb a Bagi-Nacsa páros megvert nézettségben, gratulálok nekik, ahogy Borbás Marcsi is jobb számokat hozott, mert szeretik a főzőműsorát. Ami nekem a legfontosabb, hogy mára kialakult egy hűséges közönség a műsorom mellett. Azok közül sokan, akik az RTL-en korábban néztek, a váltás után leültek az M1 elé, de meglepve látták, hogy "hú, itt hegedülnek, itt Mozart van, köszönjük." A bulvárra fogékony nézők nagy részét elveszítettük, de kialakulni látszik egy saját közönségünk, amely minden adást megnéz.
Volt olyan vendége az M1-n, akit csak a nézettség miatt hívott?
Nem, de ez nem jelenti azt, hogy ne fektetnénk nagy súlyt a nézettségre, tavaly karácsony körül volt kiemelkedő számokat hozó esténk is. De az, hogy milyen áron csinálunk nézettséget, az nem mindegy. Kern András esetében például nagy érdeklődésre számítottunk, ráadásul az egyik legjobb vendég volt. Ennek ellenére nem ugrott meg a nézettség. Itt, a közmédián ugyan fontosabb az értékközvetítés, de gyorsan tegyük hozzá, hogy az RTL-en is voltak jócskán fontos, komoly vendégek. Lényeg, hogy folyik a pávatánc, csak a harc nem olyan éles, és nem vagyok rákényszerítve, hogy nyilvánvaló bulvárszereplőket hívjak be a nézettség érdekében. A számok elemzésekor pedig figyelembe kell venni azt is, hogy a Barátok közt-tel megyünk szembe: és mondhatnám, hogy én a műsoromat nem a Barátok közt nézőinek csinálom, de ez nem lenne igaz, mert biztos van, aki nézné a szappanoperát és az én show-mat is. A görbéken mindig lehet látni, hogy amint vége a sorozatnak, sokan átjönnek. Ha később kezdődne a műsorunk, akkor közönségarányban biztos jobbat hozna, de nem tudom, mit jelentene ez abszolút nézőszámban.
A promócióval elégedett? Csak azok tudják, kik lesznek a vendégek, akik rendszeres M1-nézők. A teljes lakosság nyolc, az ötven alatti felnőttek négy százaléka.
Néha úgy érzem, hogy Münchausen báró módjára, saját hajunknál fogva próbáljuk kirángatni magunkat a mocsárból. Az olimpia alatt nagyon nyomtuk a promókat, jött is néhány néző. Most annyi van, hogy rádiópromót is kapunk.
A Hócipőbe sokat írt. Jóban van az ottaniakkal? Farkasházyval például?
Máig kétszázalékos tulajdonos vagyok ott, minden évben alá kell írnom papírokat. Hálából korábban öt példányt kaptam, most egyet sem. Farkasházyval amúgy én nem vesztem össze, de amikor ő betett harminchét Medgyessy-képet egy számba, én akkor írtam egy ironikus levelet, szüneteltessük a Design Centert, hogy Teddy be tudjon még szúrni további huszonnégy Medgyessy-fotót. Beszéltünk telefonon, mondta, hogy nagyon szellemes a levél, le is hozta. Én nem fejeztem be ezt a rovatot, csak egyszerűen megszűnt.
Haknik, céges bulik vannak?
Nagyon lecsökkent a számuk, és nem is nagyon tudom az okát. A családom miatt nem is nagyon bánom, hogy nem kell leszaladni heti négyszer Nagykanizsára, mert tíz évvel ezelőtt azért elég sokat ültem autóban. Most a műsor is többet vesz ki belőlem, a régi életem pedig igen fárasztó volt. Az egyik ok lehet, hogy több a stand-upos fellépő. Ők olcsóbbak is.
Mit szól ahhoz, hogy az RTL Klub a távozása óta sem talált talkshow-t?
Én nem játszom az agyam, de nekem sem olyan jó ez. Tessék már engem tényleg legyőzni, legyen már valaki, aki jobb a műfajban! Hajóst többször meghívtam a műsoromba, és soha nem rejtettem véka alá, hogy tehetséges. Úgy tudom, készítettek vele próbafelvételt, de én nem tudom, mit nem csinál jól. Van humora, zenél is, okos gyerek, tud kontaktust létesíteni. Miért végződtek kudarccal a műsorai, azt nem tudom, én őszinte drukkere voltam és vagyok. A fiataloknak ugyanakkor biztosan kellene egy új talkshow.
Ami nem valószínű, hogy az MTV-n lesz, hiszen elég öreges.
A közmédia nézői valóban kicsit idősebbek, a múltkor láttam görbéket, amelyről kiderült, hogy a közszolgálaton még a rockkoncerteket is idősek nézik főképp. Az pedig még mindig meglep néha, ha megállítnak az utcán, érdeklődve, hogy "mi van magával, Fábry úr?" Nem tudják, hogy van műsorom másfél éve. Sajnos 15 év alatt az emberek nagy része leszokott az M1-gomb megnyomásáról, ami részben a korábbiak miatt érthető is. De mondjunk jót is azért az M1-ről: például vendég volt nálam Gubík Ági és Anger Zsolt, ennek hatására Hacktion-néző lettem, és nagyon jónak találom. A régi nem tetszett annyira, de az új részek kiválóak, jó a rendező, messze színvonalasabb, mint a többi magyar sorozat - és nem nézik. Anger zseniális, Gubík tetszik nekem, és saját szakállamra hívtam meg őket, nem az MTVA propagandaosztálya kérte: egyszerűen méltatlannak tartom, hogy csak 300 ezer ember követi őket, pedig még a történeteik is jók, érthetőek. Jó műsorsávban van a sorozat, de nem nézik. A Munkaügyek-et sem nézik elegen, pedig néha az is szórakoztat.
A Hacktion egészen más lett a harmadik évadtól, hiba volt nem új címet adni neki, pláne, hogy a főszereplők kétharmadát is lecserélték.
A címadásról az jut eszembe, hogy könyörögtem Jáksónak, ne Marslakók címen indítsa a sorozatát, mert mindenki azt fogja hinni, hogy egy tudományos-fantasztikus szériáról van só. Én a Bulvária címet javasoltam, lehet, hogy nem jobb, de a Marslakók biztos hiba volt. Nem láttam sokat belőle, de az alapötlet, hogy a valóságot, a friss eseményeket keverték a fikcióval, nem volt rossz.
Tavasz már nem nagyon lesz, úgy tűnik, gyorsan itt a nyár. Utána mi lesz? Hogyan tovább az MTVA-val?
Ősszel mindenképp folytatjuk. Most úgy tűnik, hogy lesz újabb Fábry-évad is, ami a nézők egy részét nyilván idegesíti, de egy másik részét megnyugtatja. És ez így van jól.
Korábban: Ne várják, hogy ne legyek kritikus