Ezekben a hetekben éledeznek a hazai csatornák a nagy nyári kómából, előkerülnek a népszerűbb szériák újabb évadjai, beindulnak a saját gyártású műsorok, rajtolnak a nagy költségvetésű, adásonként több tízmillióba kerülő show-k, miközben folyamatos átalakulásban van a hazai és a világnak irányt mutató amerikai piac. Felvetünk tíz kérdést, amelyekre talán még a tél beállta előtt választ kapunk.
Lesz átrendeződés a digitális átállás befejezése után?
Első ütemben július 31-én kapcsolták le az analóg műsorszórást Magyarország több megyéjében, október 31-étől pedig a keleti és a délnyugati régióban sem lehet már egy szál, készülékbe biggyesztett dróttal tévézni. Hogy hoz-e ez valamilyen átrendeződést a televíziós piacon? Első körben jelentős korrekciókra nem lehet számítani - bár az RTL Klub és a TV2 pénzt kaphat a szolgáltatóktól a műsoráért. A nézettségben radikális átrendeződés továbbra sem lesz, egy saját tartalmakkal rendelkező, ismert arcokat felépítő tévét ezután sem tud majd megverni egy sorozatokat ismétlő kábelcsatorna. A tévéiparban itthon arra számítanak, hogy tisztul a piac, kevésbé lesz fragmentált, ami néhány kisebb csatorna megszűnését, sőt médiacsoport kivonulását is eredményezheti. A reklámadóról ősszel dönt az Országgyűlés, a médiaszakma kézzel-lábbal tiltakozik ellene, de az világos, hogy a tévék közül a két nagynak fájna a legjobban. (Erről itt olvashat többet.)
Az X-Faktor marad a király?
Minden műsornak megvan az életgörbéje a képernyőn, de az X-Faktor harmadik évadja akkor is parádés számokat hozott, amikor már kétségkívül fáradni látszott. Bár a mentorok csak magukat ismételgették, páran haloványan muzsikáltak a top 12-ben, mégis számos hét volt, amikor egyedüli műsorként ment bőven kétmillió néző fölé, néha 600-800 ezerrel verte a másodikat (Barátok közt), tehát az elmúlt három őszt az RTL Klub uralta a tehetségkutatóval. Most a négy mentorból lecseréltek hármat, a műsorvezető, Ördög Nóra szült, ketten jönnek a helyére, azaz lesz változás bőven.
Szikora miatt talán csak a régi R-Go-rajongók mennek X-Faktort nézni, de az igencsak megosztó személyiségnek számító Alföldi Róbert és Tóth Gabi látatlanban jó választásnak tűnnek, talán meglesz a kétmilliós nézettség egy újabb Zámbó gyerek szerepeltetése nélkül is. Az RTL Klub is erre számít, mert már az első és a második etapban is lesz olyan, hogy átterpeszkedik vasárnapra a show, az élő adásoktól kezdve pedig rendszeresen két estén találkozhat vele a néző.
Felzárkózik a TV2?
Ha már az RTL-ről volt szó, nézzük a közvetlen riválisát: csoportszinten ugyan nem szoros az állás (a Cool, az RTL II és a Film+ sokkal erősebb, mint a Fem3, a SuperTV2 és a Pro4), de csatornaszinten még lehetnek csaták, pláne, hogy az idén a TV2 a tavaly őszi összeg dupláját költi saját gyártásra. Simon Zsolt egy nappal az őszi struktúra és a műsorok bemutatása előtt tette ki a korábbi programigazgatót, így nem Kiss Péter, hanem utódja, Ralf Bartoleit ismertette a sajtóval a nagyra törő terveket. A Voice ugyan nem bukott hatalmasat, csak halkan puffant, de helyette Mr. és Mrs. lesz hetiben, és emellett számos új műsort forgatnak épp (ezekről itt írtunk).
Hogy sikerül-e a TV2-nek felzárkóznia az RTL Klub mellé, az nagyban függ a celebektől, ugyanis a csatorna jóformán minden műsorát telegyömöszölte velük. Komoly kérdés, hogy a magas burn out mutatóval bíró Győzike (akit addig használt az RTL, amíg rá nem untak), a sokakat irritáló Berki Krisztián (nem az olimpikon, hanem a volt Fradi-vezér) vagy a szintén száz műsorban bevetett Majka be tud-e hozni másfél millió nézőt.
Lesz-e heti sorozatgyártás itthon?
Kicsi a magyar piac, nem nagyon éri meg a tévéknek heti szériákat gyártani: a költségekhez képest nem hoznak elegendő nézettséget, és tökéletesen eladhatatlanok a nemzetközi piacon. A napi szappanoperák mellett, mint a Barátok közt, a Jóban Rosszban vagy az Éjjel-nappal Budapest, heti volt a Szurdi Miklós-féle Casino az RTL-en (három rész után eltüntette a csatorna), de a TV2 is bukott egy hatalmasat az Egy rém rendes család magyar verziójával. Egy ideje két csatorna készít heti sorozatot itthon: az M1 és az HBO. Előbbi nagyjából fittyet hány arra, hogy a Hacktion gyér közönséget hoz a közmédiára, így is berendelte az újabb évadokat. Miközben a magyar krimivel szemben láthatóan semmiféle nézettségi elvárás nincs (ami minden rendező-producer álma), az HBO jobban figyel a számokra: a Társas játék-ot és a Terápiá-t is azért indította, hogy növelje előfizetői számát. Az előbbinek leforgott a második évadja, most épp vágják, az utóbbiból ősszel vesznek fel újabb részeket.
Mi lesz veled, Viasat?
Az egyszázalékos kis csatornák ismeretlenségéből egykor a Bár című valóságshow-val tűnt ki (ezzel a Novák Péter vezette realityvel megelőzte a TV2 Big Brother-jét és az RTL Való világ-át), majd sok éven át stabilan harmadik volt a 18-49-es célcsoportban. A Viasat3 nagyot lépett előre a két Éden Hotel-szériával (akadtak 10 százalékos nézettséget szállító adások is), de 2013-ra nem készült el a harmadik évad, az elhúzódó gazdasági válság alatt a cég nem tudott összeszedni közel félmilliárd forintot egy újabb szezonra. Az idei tavaszi magyar gyártású műsorok jóformán észrevétlenül pörögtek le, miközben az is kiderült, nem elég, ha elkötelezetten beáll a Ringier - pontosabban a Blikk és a Hot magazin - egy műsor mögé, az még lehet bukás. Most annyit tudni mindössze, hogy Völgyi Zsuzsi, Fehér Adrienn, Bencsik Tamara és Elbert Alexa együtt keresik a szerelmet szeptember 17-étől a Viasat3-on, egy újabb realityben (egyik sem Liptai-ismertségű nő, maradjunk ennyiben). Az egykori harmadik mostanság stabil hatodik, megelőzte az M1, a Cool és a Film+ is, de egy jó Éden Hotel-lel fel lehetne zárkózni. "Az őszi szezonban már nem lesz, de zajlik a tervezés. Azon dolgozunk, hogy a 3. évad mihamarabb eljuthasson a nézőkhöz" - válaszolták az Origo megkeresésére.
Öreges csatorna marad az M1?
Bár augusztus utolsó hetében az M1 5,8 százalékos átlagos nézettséget ért el a reklámozóknak fontos 18-49-es célcsoportban, korábban gyakran volt 4-5 százalék között, és az idén sokszor verte az összehasonlíthatatlanul kevesebb pénzből gazdálkodó, sorozatokat ismétlő Cool, vagy a nem is mai blockbustereket, inkább hat-nyolc éves (vagy még régebbi) alkotásokat adó Film+. A teljes lakosságnál tíz fölé sem tud kerülni huzamosan, a múlt héten például kilenc százalékon állt a teljes lakosságnál, holott a két nagy kereskedelmi tévé még csak félgőzzel zakatolt. A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) büdzséje 78,3 milliárd forint lesz - szavazta meg 2012 végén az Országgyűlés, ennek a hatalmas összegnek jobban kellene látszódnia a nézettségi adatokon. Szó nincs róla, hogy visszasírnánk az Önök kérték-et, de az rendre egymillió néző körül volt, akárcsak pár éve a Híradó vagy a Kékfény. Mostanában csak a méregdrágán vett Forma-1 és a kiemelt fontosságú sportközvetítések hoznak jelentősebb tömegeket az M1-re. Ne legyen kétségünk, a román-magyar futballmeccs ragyogó számokat hoz majd, különösen a férfi nézők körében, de ettől még az M1 továbbra sem tudja, mivel csalja magához az ötven alatti felnőtteket.
Folytatódik Sebestyén Balázs sikerszériája?
Amióta átment a Z+ csatornáról (vagy utódjáról, a VIVA-ról) az RTL Klubhoz, nemigen bukott - bár nem egyértelmű, hogy képességei vagy az alátolt profi gépezet miatt van-e ez. Balázs-show, Pókerarc, Celeb vagyok, Kész átverés, Kalandra fal!, A széf, X-Faktor, Való világ, 1 perc és nyersz: mindegyik kedvelt tévéműsor volt. Legutóbb A kód-dal ért el jobb számokat, és kimondható, hogy mindent sikerre vitt, amivel megbízták (így a Class FM-es műsorát is).
Most megérett az idő az RTL szerint, hogy esti talkshow-t kapjon: ismét Vadon Jánossal dolgozik együtt a Vundersőn és zuperszexi című show-ban, amely október közepétől vasárnap esténként fut. A produkcióról egyelőre nem lehet sokat tudni, az RTL Klub közleménye csak annyit árul el, hogy "Balázs és Jani mindent és mindenkit elővesz, aki nem elég vundersőn vagy zuperszexi".
Sikerül Michael J. Fox visszatérése?
Mindenki drukkol a rokonszenves színésznek, már csak azért is, mert Parkinson-kórral kevesen vállalnak főszerepet sorozatban. Fox játszott egykor a Kerge város-ban, a Családi kötelékek-ben, világsztár lett a Vissza a jövőbe-trilógiával, Az ifjú farkasember és a Doc Hollywood-filmekkel, sok évig volt a csúcson. Mostanában a Férjem védelmében és a Ments meg! című sorozatokban volt látható, majd kiderült, hogy saját szériát kap: szeptember végén indul a The Michael J. Fox Show, egy komédia. A címadás is jelzi, hogy nagy lesz a teher rajta, de bár a berendelés módja sem volt hétköznapi: az amerikai tévéiparban ritka jelenség, hogy pilot nélkül készíttessen egy csatorna - jelesül az NBC - sorozatot, pláne egyből 22 részt, de Michael J. Fox még mindig van akkora sztár, hogy ekkora bizalmat kapjon.
Mire képes Robin Williams?
Michael J. Fox mellett egy másik régi arc is jön vissza a képernyőre. A Mork & Mindy, azaz az Egy úr az űrből óta nem vitt főszerepet kisképernyőn Robin Williams, de - mint korábban is megírtuk - ősszel, szeptembertől újra ott komédiázik. A 62 éves színész egy reklámügynökség excentrikus főnökét alakítja, a lánya a Buffy-szériából ismert Sarah Michelle Gellar lesz.
Williams szerint a legfontosabb a karaktere és a lánya közti kapcsolat lesz, a köztük lévő interakciók sikerén nagyon sok múlik. A színész már az 1978 és 1982 közt forgott, itthon is vetített Egy úr az űrből alatt is sokat improvizált, és spontaneitást kedvelő lényét ezúttal sem fogják vissza.
Továbbra sem a nagyoknál lesz az adu?
Nemcsak nekünk, hanem számos sorozatrajongónak feltűnt, hogy az utóbbi években a legeredetibb, legélvezhetőbb szériákat nem a nagy országos, amerikai csatornák kínálatában kell keresni, hanem kisebb kábeltévéken, prémiumcsatornákon. A DVD-kölcsönzőből lett netes óriásvállalat, a Netflix olyan arcokkal forgatott sorozatot, mint Kevin Spacey (House of Cards), az AMC meg olyan sikerekkel rukkolt elő mostanában, mint a Mad Men, a Totál szívás, a Walking Dead és a Hell on Wheels. A végéhez közelgő Dexter a Showtime-ot erősítette, akárcsak a Ray Donovan, a Homeland, a Borgiák, vagy a Kaliforgia David Duchovnyval.
Az HBO-nál is van néhány ütőkártya, mint a Trónok harca, a Csajok vagy a True Blood, azaz továbbra is azt várjuk, hogy a merészebb, szokatlanabb sorozatok az előfizetéses szolgáltatóknál, a kábeltévéknél tűnnek fel - mint a ragyogó Vikings, amelyet a History Channel adott.