Idősebb nők és férfiak integetnek és tapsolnak önfeledten. Olykor a szöveget tátogó, átszellemült arcukat is látjuk, de hátulnézetből is jól kivehető, hogy nagyon élvezik, ami a szemük előtt történik. De kinek örülnek ennyire?
A színpadon füstgép és táncos lányok között éneklő fiatal, szőke hajú férfi, Tilinger Attila, a Házbuli Attilával televíziós műsor névadója, ötletgazdája és producere. A műsoré, amelyet szerinte mindenki ismer, sokan szeretik is, csak ezt kínosnak tartják bevallani.
A Házbuli Attilával tizenkét éve szünet nélkül képernyőn van, a pop és mulatós műfaj előadói éneklik benne playbackről aktuális vagy nem ritkán tizenéves dalaikat, állandó és elmozdíthatatlan eleme pedig Attila, aki szinte minden műsorban maga is előad valamit. A Házibuli sikerét a számok is alátámasztják: február elsején, a Muzsika TV-n este kilenckor kezdődő adásra közel 90 ezer tévénéző volt kíváncsi.
Tilinger jól kitaposott ösvényre lépett, amikor 2002-ben belevágott a zenés szórakoztató műsorok készítésébe. Ez négy évvel azután volt, hogy a TV2-n először került adásba a Dáridó Lajcsival, és a szépségversenyek szervezésével foglalkozó Fásy Ádám is már több éve próbálgatta magát ebben a műfajban.
Az Origónak Tilinger azt mondta, nem az volt a célja, hogy versenyezzen velük, erre szerinte nem is lett volna lehetősége, mert „Lajcsi tette le ennek a tévés műfajnak az alapkövét. Minden, ami a Dáridó után készült, természetes, hogy hasonlít rá. Nem is kellett, és nem is lehetett felvenni vele a versenyt, sem tartalmában, sem látványában”.
Nehéz is lett volna lekörözni azt a Galambos Lajost, aki egykor a Magyar Televízióban és a TV2-nél is főműsoridőben szerepelt, és aki a Dáridó első adásával 70 százalékos nézettségi arányt ért el 1998-ban.„Kommersz igényt elégítettünk ki, méghozzá elég nagy igényt” – emlékezett vissza Galambos, amikor megkerestük. Ilyen műsorral, ekkora nézettséget azóta sem sikerült senkinek elérnie, igaz, a nagy kereskedelmi csatornák és a köztévé már évek óta nem is preferálja az ilyen produkciókat, ezek jellemzően a kisebb, zenei tematikájú csatornákra szorultak. Fásy Ádám műsora jelenleg a Nóta TV-n megy, Tilinger Attiláé pedig a Muzsika TV-n látható, és a Dáridó is itt indult újra májusban.
Galambos szerint azért van helye ennyi mulatós műsornak a magyar tévépiacon, mert a nézők továbbra is igénylik ezeket: „fanyalogni lehet, de el lehet kapcsolni, ha valakinek nem tetszik, amit lát. Régen erre mindig azt mondtam, hogy a Dáridót mindenki nézte, de senki sem látta. Én a miniszterektől kezdve az orvosokon át a kétkezi munkásig mindenkinek játszottam már. Függetlenül attól, milyen beosztásúak ültek a nézőtéren, mindenhol a Hosszú fekete haj és az Aranyeső című számra kezdett bulizni a közönség”.
A műfaj a kritikus vélemények ellenére annyira népszerű volt a rendszerváltás után, hogy György Péter esztéta, egyetemi tanár egy, az Élet és Irodalomban megjelent írásában egyenesen úgy fogalmazott: a Dáridó képernyőre kerülésével "kinyílott Pandora szelencéje". "A Dáridó egy tükör, amelyet mi, mai magyarok tartunk magunk elé, és ha belepillantunk, és nem tetszik, amit látunk, akkor csak magunkat okolhatjuk. Mert Lagzi Lajcsi és Zámbó Jimmy mi vagyunk ám: Torgyán Józsefestül és Horn Gyulástul, mi, mai magyarok búsan és vidáman" – írta a "Dáridó – avagy a szocializmus vége" című cikkében.
Szabados Péter újságíró, tanár, Karnevál a médiában című, 2005 őszén megjelent írásában is többek között azzal foglalkozik, hogy mennyi embert volt képes a képernyő elé ültetni Galambos Lajos. Szerinte az igazi meglepetés akkor érte a közszolgálati csatornát és a közönséget is, amikor 2000 márciusában a többség nem Orbán Viktor miniszterelnök beszédét nézte, hanem a TV2-n a Dáridót, és a Dáridóban Lajcsit. "Számszerűsítve ez annyit jelentett, hogy 330 ezren voksoltak Orbán Viktorra, 3,1 millióan viszont Lajcsit részesítették előnyben" - írta.
Tilinger Attila ugyan sosem ért el ekkora nézettséget, ám ahogy egyik ismerőse fogalmazott, "valamit nagyon jól csinál", ha több mint egy évtizede megy a műsora a tévében.
„Ez az a műfaj, amit mindenki szeret, csak cikinek tartják, és nem merik felvállalni” - mondta Tilinger egy tavalyi interjúban a Muzsika TV-ben. Szerinte sokan elvből állítják azt, hogy bele sem néznének a műsorába, vagy azt mondják, hogy öt perc múlva el kellett kapcsolniuk, mert nem bírták tovább. "Mit nem lehet bírni, könyörgöm? Ha én belenézek, azt látom, hogy éppen Vikidál Gyula énekel. Mit nem lehet rajta megnézni?" - kérdezte.
Az idén 33 éves Tilinger a Somogy megyei Nagyatádról indult, ahol a zenetagozatos általános, majd a cukrász végzettséget adó szakközépiskola után egy helyi vendéglátós zenekarban találta magát. 19 éves volt, amikor a családja a tudta nélkül benevezte az akkor még működő Budapest TV egyik tehetségkutató versenyére.
„A döntőt 2002. szeptember 13-án, pénteken nyertem meg. A péntek 13.-a azóta is szerencsét hoz nekem” – mesélte az Origónak. „Kissé önkritikusan azt mondhatom: voltak nálam azon a versenyen sokkal tehetségesebbek is, valamiért mégis én lettem az első." A nyeremény egy egyórás önálló műsor elkészítése volt, amit személyes emlékként haza lehetett vinni. A tévé akkori igazgatójának azonban annyira tetszett, amit a felvétel közben látott, hogy kijelentette: saját műsort kap az akkor 21 éves fiú. Tilinger szerint jókor volt jó helyen, ez azonban nem elég a sikerhez: törtető természetűnek tartja magát, aki addig nem nyugszik, míg el nem éri, amit akar.
Tévés pályafutása saját bevallása szerint döcögősen indult. „Hirtelen kerültem ebbe a közegbe, nem voltak kapcsolataim, sokat kellett szervezkedni, hogy a kéthetente adásba kerülő műsorba meglegyenek a fellépők”. A hónapok teltek, ő pedig egyre ügyesebb lett, gyűltek a telefonszámok a füzetében, kezdtek kiépülni a kapcsolatai a zenészvilággal. Ezzel együtt a műsor is átalakult: 2004-től Házibuli Attilával néven futottak az adások, a korábbi - szerinte kissé pejoratív hangzású - Hakni bár helyett.
Az igazi váltás azonban 2006-ban jött el, addigra a műsor kinőtte a televízió stúdiójának kereteit: külső helyszíneken is forgattak, a szerződést pedig nem hosszabbították meg a Budapest TV-vel. Tilinger rövid időre átigazolt a Hálózat TV-hez, 2011-ben pedig egy évet dolgozott a Nóta TV-nél is. Két éve jött az újabb költözés: a műsor az RTL-csoporthoz tartozó Muzsika TV-hez került, azóta is velük van szerződésben.
„Tilinger Attila pontos, megbízható partnerünk, aki több évtizedes zenei tapasztalattal rendelkezik. A Házibuli Attilával a csatorna közönségének egyik kedvence, évek óta a csatorna legnézettebb műsorai közé tartozik” – mondta a Muzsika TV főszerkesztője, Szarvas József, aki egyébként Josh és Jutta nevű formációjával maga is évek óta rendszeres fellépője a műsornak.
Nemcsak a Házibuli Attilával műsorvezetője és producere, de a három fiatalból álló Magic of Music formáció menedzsere is, saját lemezei vannak, és passzív hallgatója az ELTE jogi karának. A tanulásba azért vágott bele újra, mert érdekelte a jog, és mert „kell egy harmadik láb, amire támaszkodhatom, ha 45 évesen ott találom magam, hogy a tévézésből, éneklésből nem lehet megélni” – mondta. „Az elején naivan azt gondoltam, hogy mindenre van energiám és időm, de most már látom, hogy nem öt, hanem inkább nyolc év a reális, hogy én elvégezzem ezt a szakot”.
A magánéletéről szinte sosem beszél, az interneten több fórumnak is az a témája, hogy van-e felesége vagy barátnője. Az utóbbi időben pedig az áprilisban elhunyt, egykori táncdalénekes, Kovács Erzsihez fűződő kapcsolata és Terry Blackkel való nézeteltérései miatt került a bulvárlapok címoldalára.
Annak ellenére, hogy műsorának állandó vendégei olyan mulatós zenészek, mint a Dupla Kávé, a Bódi család, Kaczor Feri, Sihell Ferry és Henna, ő maga nem a műfaj nagy szerelmese. „Komolyzene-rajongó vagyok, de nagyon szeretem a rockzot is. A műsor egy teljesen más kérdés: az a nézőnek szól, nem nekem. Én magánemberként nagyon kevés mulatós zenét hallgatok, néha baráti társaságban egy-két pálinka után, de pontosan tudom, hogy a mulatós zene olyan Magyarországon, mint Amerikában a country” – mondta.
Fellépőinek többsége ugyan mulatóst, illetve az utóbbi években elterjedt mulatós popot játszik, de sokszor látni volt megasztáros, X-faktoros énekeseket, sőt, a Való Világ egykori szereplői is megjelentek már énekesként a színpadon. Így például VV Béci, aki mára már nemcsak műsorvezetőként keresi a kenyerét, de Young G néven énekel is, vagy a VV Fecó, aki szintén a mulatós szakmába próbált átnyergelni a valóságshow-nak köszönhető népszerűség lecsengése után. De szerepelt már Attilánál Aradszky László, Karda Bea, Szandi, Sárközi Anita, Takáts Tamás, a V-Techből ismert Kefír, az ex-Fiesta énekes, Csordás Tibor, vagy a Megasztárban feltűnt Fekete Dávid és Lakatos Yvette, vagy az X-faktoros Csobot Adél is.
Annak ellenére, hogy a nála megforduló vendégek listája hosszú, megkeresésünkre kevesen vállalták, hogy elmondják, mit gondolnak a műsorról. Olyan kiadókat is felhívtunk, akiknek előadóit láttuk már a műsorban, az egyik helyen azt mondták, bár tényleg vannak művészeik, akik megfordultak már Tilingernél, mégsem szeretnének nyilatkozni. Ahogy fogalmaztak: nem vállalnak sorsközösséget ezzel a műsorral és a mulatós zenével, amikor az érintett énekesek felléptek, az "ezer éve volt".
Tilinger Attila szerint sokan nem beszélnek róla, hogy fellépnek nála, de attól még fellépnek nála. „Elképzelhető egyfajta kettősség ebben a dologban: miközben vannak, akik azt gondolják, hogy ciki nálam megjelenni, de közben meg pontosan tudják, hogy milyen sokan nézik a műsort, ezért mégiscsak eljönnek”.
Tilinger azt mondja, soha nem fizetnek a műsorban fellépőknek, de ők sem fogadnak el ezért pénzt. „Volt, aki több millió forintot ajánlott, hogy jöhessen hozzánk, de én ebből elvi kérdést csináltam: csak az jöjjön, aki tehetséges."
Ezzel szemben sokan valószínűleg azért is cikizik a műsorát, mert úgy látják, hogy nála szinte mindenki felléphet, olyanok is, akikről még a laikus is egyből kiszúrja, hogy nem sok közük van a zenéhez. Erre a felvetésünkre Tilinger azt felelte: a tehetségtelen emberek úgyis kihullanak maguktól, egy lehetőséget mindenki megérdemel, a lényeg úgyis az, hogy az illető képes legyen jó hangulatot teremteni a színpadon. Ebben a műfajban szerinte ugyanis elsősorban erre van szükség. „Én azt szoktam mondani, hogy 20 százalék hang, 80 százalék, ami te vagy, ahogy előadod magad. Hiába van valakinek díjnyertes hangja, ha a színpadon olyan, mint ha le lenne fagyva. Ezeket az énekeseket nem kedvelik a nézők”.
"Nagyon egyszerű ennek a dolognak a megfejtése: ha nem lenne rá igény, ha az emberek nem szeretnék, akkor nem létezne ez a műsor most már lassan 13 éve. Tudok olyan pop előadóról, aki nagy csatornákon szerepel minden nap, szombaton este meg otthon ül, mert senki nem hívja fellépni. Közben Sihell Ferry a negyedik buliját csinálja aznap” - reagált a kritizáló hangokra.
Nem csak Tilinger Attila műsorára jellemző, hogy rendre feltűnnek olyan énekesek, akik egykor jobb napokat is megélt együttesek közkedvelt figurái voltak, mára azonban elég izzadságszagú erőlködésnek tűnik, ahogy próbálnak a felszínen maradni. Galambos Lajos szerint az ilyen énekesek közül soknak egyszerűen nincs más választása, mint fellépni az ilyen műsorokban, „ha pedig azt nézzük, hogy egy ilyen tévés fellépése után az illető kap 4-5 felkérést különböző falunapokra, rendezvényekre, akkor megéri a dolog”.
Nehezen képzelhető el olyan Házibuli Attilával, amiben ne énekelne legalább egy dalt Tilinger Attila. Pedig azt mondja, ő nem tolja magát előtérbe, nem egyedül felel ezért a produkcióért, ha a gyártásvezető vagy a szerkesztő mást gondol az adás koncepciójáról, akkor egyezségre kell jutniuk. De mivel a műsor már a nevében is hozzá köthető, ez megköveteli, hogy aktív szereplője legyen. „Volt olyan, hogy egy adásban egyáltalán nem énekeltem. Kaptam is utána a Facebookon, hogy miért csináltam ezt” – mesélte.
Annak ellenére, hogy a műsorában kizárólag playbackről énekelnek a fellépők, markáns véleménye van a tátogó énekesekről: „ha tehetném, akkor sehol nem engedném meg, hogy valaki csak tátogjon a közönség előtt. Ha nem tudja élőben produkálni, amit a lemezen, akkor ne csinálja ezt a szakmát”. A kérdésre, hogy akkor mégis miért van ez így pont a saját műsorában, azt felelte: tervben van, hogy ezen változassanak, de jelenleg erre még nincs meg a technikai lehetőségük.
Miért nem bulizhatok Attilával?
Aki kitartóan figyelemmel kíséri az egyes adásokat, annak feltűnhet, hogy sokszor ugyanazok az arcok láthatók a közönség soraiban. Tilinger ugyanakkor azt mondta: nincsenek beépített emberek, ha ismerős arcokat látunk, az azért lehet, mert vannak olyan fanatikus rajongók, akik 12 éve szó szerint minden felvételen ott vannak. „Nincs statiszta, nincs kötelező taps. Ha tetszik a helyi közönségnek, amit lát, az persze nagyon jó, de alapvetően ez a műsor szempontjából lényegtelen, hiszen a tévénézőknek készül” – mondta.
Én is többször próbáltam bejutni a műsor felvételére, de egyszer sem kaptam választ a leveleimre. Ez is csak azt az érzést erősítette bennem, hogy egy bizonyos kiválasztott kör tagjainak vannak fenntartva a nézői székek. Tilinger erre azt mondta: valószínűleg nem kapták meg a jelentkezésem, mert mindig mindenkinek válaszolnak, és egyáltalán nem nagy ördöngösség bejutni a felvételekre.
Tilinger az Opten cégadatbázis szerint ügyvezetője a 2011-ben alapított Magic Force Music Kiadói és Produkciós Irodának. A budapesti székhelyű kft. alig egy évvel a működése megkezdése után négymillió forintot meghaladó adózott eredményt ért el. A cég főtevékenysége hangfelvétel készítése és kiadása, de elektronikus háztartási cikk nagykereskedelmével és reklámügynöki tevékenységgel is foglalkoznak.
A cég ellen tavaly júniusban és idén januárban is végrehajtást rendelt el az adóhatóság, erről Tilinger az Origónak azt mondta: egyik reklámozó partnerük elfelejtett kiegyenlíteni egy több mint 38 millió forintos számlát. Emiatt körbetartozás indult el, a cég sorsa rövidesen végelszámolás lesz. „Semmi különös, ezt a vállalkozást is elérte a gazdasági válság. Nyilván vannak adótartozásai a cégnek, illetve egyéb tartozásai, azonban papíron az egyenlege durván 25 millió forint pluszban. Jelenleg azonban az említett helyzet miatt működésképtelen. Amennyiben az adott partner irányába indított felszámolás sikeres lesz, akkor még menthető a dolog” – tette hozzá.
Szerinte a televíziós műsorgyártás nem rossz üzlet annak, aki jól csinálja. Ő a fellépésekből, a produceri díjából él. Azt mondta, mindene megvan, amire szüksége van, tökéletesen elégedett az életszínvonalával: „nyaralok, van autóm, öltözködöm, kikapcsolódok és dolgozom. Szóval nem panaszkodom, de nem vagyok milliárdos.”
A képernyőn és a színpadon eltöltött lassan tizenhárom év után nincs túl fényes véleménye a szakmáról. A már idézett Muzsika TV-s interjúban azt mondta: nem árt vigyázni, mert annyira erős a harc a szakmában, támadják az embert, ahol tudják, jobb bezárkózni. Az Origónak arról mesélt, hogy amikor bekerült ebbe a világba, sokkal nagyobb csillogást látott benne, mint amilyen valójában: „egy idő után jönnek az árnyoldalak, az embert mindenhol felismerik. Talán pont emiatt lettem idővel pánikbeteg”.