A törvény nevében egyik főszereplője, Woody Harrelson az Emmy-gálán is viccelődött a sorozat körüli botránnyal: ottani kollégájával, Matthew McConaughey-jel konferálta fel az egyik díjazottat, amikor azt mondta, "még szerencse, hogy tiéd az összes lopott mondat". Ezzel arra utalt, hogy sokan úgy vélik, A törvény nevében írója, Nic Pizzolatto mástól lopta McConaughey figurájának filozofikus monológjait.
Az Egyesült Államokban jól ismert horrorszerző, Thomas Ligotti online adatbázisának kezelője, Jon Padgett szerint a sorozatbeli nyomozó, Rust Cohle eszmefuttatásai nagyban hasonlítanak Ligotti írásaira. Ezt alátámasztandó összeszedett jó néhány párhuzamos idézetet is, amire az HBO csak úgy reagált, hogy az általános filozófiai elméleteket bárki felhasználhatja. Pizzolatto is megerősítette, hogy a szövegek megalkotásánál klasszikus filozófusokhoz nyúlt vissza, külön kiemelte Schopenhauert, Nietzschét és E. M. Ciorant.
Nehéz megállapítani a lopás tényét
"A jó művész másol, a nagy pedig lop" - tartja a Picassónak tulajdonított mondás, bár a számos idézet forrását felgöngyölítő blog, a Quote Investigator szerint elképzelhető, hogy Picasso már magát a mondást is lopta valahonnan. Mindenesetre plágiumgyanús esetek minden művészeti ágban előfordulnak, ez alól a tévé világa sem kivétel.
A rossz nyelvek szerint az amerikai televíziózásban kifejezetten gyakori, hogy a tévétársaságok megtartják azokat a forgatókönyveket, amelyek kevéssé ismert szerzőktől érkeztek be hozzájuk, majd pár évig jegelik az anyagot, és utána képernyőre küldik némi átalakítással. Az eredeti szerző természetesen egy fillért sem kap a bevételből, a "némi átalakítás" pedig általában elég ahhoz, hogy a csatornák kimagyarázzák magukat, és elkerüljék a plágiumpert.
A másik oldalon ott vannak viszont azok a munkanélküli írók, akik a tévétársaságok bevádolásával szeretnének némi pénzhez jutni - az igazságra pedig nem mindig derül fény, hisz ahogy A törvény nevében esetében, úgy más ügyeknél is nehéz objektíven megítélni, hogy honnantól számít valami plágiumnak. Emellett nem teljesen kizárt az a verzió sem, hogy két kreatívnak valóban egyszerre, de egymástól függetlenül jut eszébe egy hasonló ötlet.
Az új lány mégsem annyira új?
Idén merült fel a New Girl esetében is, hogy az alaptörténetet egy elhappolt forgatókönyvből vette a sorozat alkotója, Elizabeth Meriwether. Stephanie Counts és Shari Gold azt állítja, hogy a széria "szembeszökően" hasonlít jó pár évvel korábbi sorozattervükre, a Square One-ra - a történet egyezései mellett abban is, hogy annak idején ők is Zooey Deschanelt szerették volna megnyerni főszereplőnek.
A szerzőpáros 2012-ben már beperelte egyszer a FOX-ot, akkor állítólag 10 ezer dollárt kaptak a hallgatásukért cserébe. Ez év elején új ügyvédeket szereztek, és az anyagi kártérítés mellett nyilvános bocsánatkérést és a forgatás leállítását követelik. Állításuk szerint a forgatókönyvet Counts valós élményei alapján írták, és sikerült is eladniuk a William Morris Endeavor Entertainmentnek, amelynek az alkotóként kikiáltott Meriwether is az ügyfele.
Megtörtént eseten alapulhatott A szökés
A FOX csatorna ellen többek között 2006-ban is nyújtottak be egy keresetet plágiumügyben. Akkor egy testvérpár, Robert és Donald Hughes állította, hogy A szökés az ő történetüket dolgozta fel, miután ők a hatvanas években valóban átéltek hasonlót. Az akkor tizenhat éves Robertet elmebeteg anyja vádolta meg hamisan, így a fiút igazságtalanul ítélte börtönre a bíróság - a bajba került fiú a bátyjához fordult, aki aztán segített is neki megszökni, a testvérek pedig még négy évig bujdostak a hatóság elől.
Miután ügyüket tisztázták, a Hughes testvérek már a nagyközönségnek is elmondhatták történetüket: a Kansas City Star már 1968-ban beszámolt kalandjukról, 2001-ben viszont ők maguk írtak belőle egy forgatókönyvet, amelyet aztán a FOX-hoz is elvittek. Elmondásuk szerint a csatorna akkor még visszautasította egy ilyen témájú sorozat tervét, négy évvel később viszont előállt egy nagyon hasonló sztorival - csupán átültette a történetet napjainkba, de a testvérek így is legalább harminc nevet és helyszínt véltek felismerni.
Egy-egy jelenetből is lehet balhé
A Downton Abbey alkotójába, Julian Fellowesba 2010-ben egyetlen epizód két képsora miatt kötöttek bele a szemfüles nézők, akik rögtön meg is írták véleményüket valamely prominens lapnak. A nézők a Kisasszonyok című könyv és a Mrs. Miniver című 1942-es film egy-egy jelenetét vélték viszontlátni, mire Fellowes úgy reagált, hogy még akár igazuk is lehet. Elismerte, hogy olvasta a Kisasszonyok-at és látta a Mrs. Miniver-t, így elképzelhető, hogy tudat alatt átemelt bizonyos részleteket - arról azonban biztosította rajongóit, hogy tudatosan semmiképp nem lopott.
Jennifer Lopezt és Miley Cyrust is megvádolták
Valódi és fiktív énekesnőt is vádoltak már plagizálással, Jennifer Lopezzel és Hannah Montanával is volt már baj ilyen szempontból. Előbbi a South Beach című sorozatot futtatta 2006-tól, amelyet Jack Bunick állítólag már 1999-ben kitalált. Sorozattervének középpontjában két barát állt, akik Brooklynból költöztek Miamiba, a napfény, a modellek és a night clubok világába - eközben a South Beach hivatalos ismertetője szerint a széria két férfiról szólt, akik "otthagyják addigi életüket, és a csodás South Beachen fejest ugranak a tengerpart és a gyönyörű nők paradicsomába".
Egy 2007-es bírósági kereset szerint a Disney Channel is nyúlta a Hannah Montana ötletét, hiszen egy Buddy Sheffield nevű író állítólag már 2001-ben jelentkezett a Disneynél egy Rock and Roland munkacímű forgatókönyvvel, amely egy kettős életet élő, éjszaka popénekesként tevékenykedő diákról szól.
Legyen ön is milliomos – kis segítséggel
Még a világ talán legkedveltebb tévés vetélkedőjét, a több mint száz országba eladott Who Wants to be a Millionaire?-t (amely nálunk Legyen Ön is milliomos! címen ment) is megvádolta egy Michael Bull nevű újságíró, aki a sajátjának tulajdonította az addigi formátumoktól eltérő produkciót. Állítása szerint 1997-ben, egy évvel a műsor indulása előtt már bemutatott egy forgatókönyvet az ITV-nek, de a csatorna akkor nem kért a műsorból - annak ellenére, hogy az elképzelést "eredetinek és üdítőnek" találta.
Bull hasonlóságok sorát, összesen több mint húsz azonosságot vélt felfedezni a Legyen Ön is milliomos! és saját, Help című vetélkedője között. Szerinte már az általa adott cím is arra utalt, ami az egyik újdonság lett a Milliomos-ban a régebbi kvízekhez képest: a tanácstalan játékos segítségül hívhatta a közönséget, sőt telefonon is felhívhatta valamelyik ismerősét. Emellett - a hagyományos vetélkedőkkel ellentétben - Bull is megszabta volna, hogy a műsorvezető konzervatívan öltözködjék, és a játékost, a házigazdával együtt ő is a stúdió középpontjában ülve, magasra emelt karosszékekben képzelte el.
A vetélkedőt eredetileg leadó ITV annak idején közleményben jelentette ki, hogy valóban van hasonlóság Bull elképzelése és a csatorna népszerű adása között, viszont a Legyen Ön is milliomos! már Bull javaslata előtt egy évvel elkészült. A tévétársaság szerint az újságíró ráadásul nem is igényelt kizárólagos jogot az általa javasolt forgatókönyvre, így nyugodtan fel is használhatta volna bárki, bármiféle ellenszolgáltatás nélkül.
Itthon inkább a formátumokat nyúlják le
Mivel az USA-hoz (vagy akár Angliához, Spanyolországhoz) képest igen kevés sorozat készül itthon, nem annyira jellemző, hogy komplett ötleteket vegyenek át, hiába szerette valaki nagyon a Jóban Rosszban megszületése előtti kreatív mítingen a Kórház a város szélén-t. Doktor House és a Hacktion-ben látott Anger Zsolt-karakter közt kétségkívül volt hasonlóság, a Barátok közt-ről is tudjuk, hogy mely német szappan volt az ősatyja, de itthon inkább a formátumok átalakítása és felhasználása jellemző.
Természetesen vesznek is működő, nemzetközi formátumot a magyarok (Viasat3: Éden Hotel, RTL: X-Faktor, TV2: Rising Star, Voice), de közben épp annyira jelen van a koppintás. Sokan nem tudják, de A konyhafőnök című gasztroreality elvileg saját kreáció, amúgy nagyban hasonlít a Masterchef-re, amelyet már láttunk is a Viasaton. Utóbbi tévétársaság is nyúlt szemrebbenés nélkül, a Topmodell leszek-et forgatta addig, hogy A címlaplány lett belőle. Nem is ért el jelentősebb nézettséget, pedig a Ringier is ott állt mögötte.
Egy kicsit más, de mégis ugyanaz
A TV2 behozta 2002-ben a Big Brother-t, megvéve a drága licencet – erre a realityre szemet vetett az RTL is korábban, de jobb híján pár átalakítást bedobva elindította a Való Világ-ot. Külön érdekesség, hogy a hazai nézettségi sikerek után a koppintott formátumot az RTL el tudta adni külföldre: a Markíza, a nagy szlovák kereskedelmi tévé megvette a Big Brother-t, a sokkal kisebb Joj pedig megvásárolta az RTL Klubtól a VV-formátumot, ezzel ment ellene, és meg is verte. Később épp az RTL vásárolt drága pénzért formátumot (Vacsoracsata), a TV2 viszont fürgén lekoppintotta és sztárokkal tömte tele (Hal a tortán).
2013 végén aztán újabb fejezettel bővült a magyar tévés lenyúlások története. A TV2 Sztárban sztár című műsora ugyanis feltűnően hasonlít a Your Face Sounds Familiar című, az Endemol és az Antena3 által kidolgozott show-ra, amelynek magyarországi licencét tavaly nyár elején az RTL Klub kaparintotta meg a TV2 elől, majd be is jelentette, hogy tavasszal elindítja a műsor hazai verzióját. A TV2 azonban gyorsan lépett, és riválisát megelőzve, más néven legyártott egy lényegében ugyanolyan show-t, amelyben magyar énekesek alakulnak át külföldi sztárokká, és Madonnának vagy Tina Turnernek öltözve, azok hangját imitálva lépnek színpadra. Ezekről a kölcsönös keresztbetevésekről itt írtunk hosszabban.