A nézett sorozat és a jó sorozat nem feltétlenül jelenti ugyanazt, viszont míg utóbbi kategória abszolút szubjektív, addig előbbi esetében nincs min vitatkozni, a nézettség tényszerű, minden piaci szereplő által elfogadott mérésen alapul.
Mindenki a 2014-es évre vonatkozó kedvencek toplistáját állítja össze, mi viszont most megmondjuk, hogy melyek voltak azok a tévésorozatok, melyeket itthon és Amerikában a legtöbben néztek. Ha úgy tetszik, ezek a legnagyobb kedvencek. (Az adatokat a Nielsen mérései szolgáltatták és csakis az élőben tévézőket fedik le, tehát sem a letöltők, sem a sorozatokat utólag, esetleg más platformon nézők nem jelennek meg bennük.)
Aki minimálisan is követi az amerikai sorozatokról szóló híreket, az valószínűleg tisztában van azzal, hogy ez az év is a Walking Deadről szólt, a zombidráma nézettsége a kereskedelmi korosztályban annyival haladja meg a konkurenciát, hogy azt korában elképzelni sem lehetett volna.
Előfordult, hogy 9-10 millióan nézték csak Amerikában a 18-49 éves korosztály tagjai közül, márpedig a legtöbb sorozat annak is örül, ha az össznézettsége eléri a 10 milliót. A fiatalok körében második legnépszerűbbnek számító Agymenőket nagyjából 4,5 millió 18-49 éves nézi hetente, valamint 12 millió, a korosztályon kívül eső, jobbára ötvenen túli amerikai.
Jelentős az NCIS-fölény
Azonban a The Walking Dead még ilyen nézettséggel sem lehet az összlakosságot tekintve a legnézettebb sorozat, hiszen ez a cím Amerikában évek óta az NCIS-é, még így, a tízedik évadon is túl. Tavaly még 22 millióan nézték a Mark Harmon főszereplésével készült krimit, és bár előbb 20, majd 17 millió körülire csökkent a nézettség, a sorozat első helyét még mindig nem veszélyezteti a konkurencia.
Érdekes módon az NCIS-hez legközelebb az NCIS: Los Angeles, illetve az NCIS: New Orleans tudott kerülni, mindkét sorozat 15 milliós átlagot produkált, mellyel utóbbi az év legnézettebb új sorozatának is számít.
A legnézettebb komédia Amerikában a már említett Agymenők, melynek ugyan a nyolcadik szezonjában 16-18 millióról olykor 15 millió alá csökkent a nézettsége, de a többi szitkom még 10 milliós táborral sem rendelkezik. Nem csoda, hogy a CBS csatorna még ismétlések sugárzásával is nagyobb nézettséget ér el, mint más saját komédiáinak új epizódjaival.
A kábelcsatornák komédiái közül mostanában a Real Housewives-dokureality sorozatot parodizáló Real Husbands of Hollywood a legnézettebb, de az éves átlagot tekintve egy másik dokurealityt, a Kacsadinasztiát kell megemlítenünk. A kacsákra specializálódott Robertson-családot bemutató széria valójában nem szkriptelt, mindössze a szituációkat vázolják fel és tervezik meg a készítők, azonban minden részletében úgy működik, mint egy klasszikus szituációs komédia, ezért nyugodtan említhető ebben a kategóriában.
Krimi kell a magyarnak
Itthon érdekes módon nincs egyeduralkodó sorozat, az elmúlt években szinte mindig más széria szerezte meg átlagnézettsége alapján a „legnagyobb kedvenc" címet. Volt, hogy az NCIS, majd a Cobra 11, A mentalista, illetve a Castle uralkodott – mint látható, ezen sorozatoknak mégis van egy közös pontja: mindegyik krimi.
Így hát nem meglepetés, hogy az idei év legnézettebb tévésorozata a 18-49 évesek körében is egy krimi lett, a Dr. Csont, mely Amerikában például csak töredékét produkálja az NCIS nézettségének, azonban mára tizedik szezonjában jár. Itthon az új epizódok nézettsége a kereskedelmi korosztályban tartósan 300 ezer fölött van, de még a nyári ismétlései is nézettebbek voltak sok első sugárzásos szériánál. Arról nem is beszélve, hogy a Cool által adott napi ismétlések is rettenetesen népszerűek, meglehetősen magasra viszik fel a kábelcsatorna átlagnézettségét.
És teljes lakosságban?
Ha a teljes nézettséget vesszük figyelembe, akkor azt láthatjuk, hogy az inkább ismétlésekkel jelentkező Cobra 11 trónját a heti rendszerességgel 750-800 ezer nézőt a képernyők elé ültető Szulejmáné a trón – az RTL hatalmasat húzott a török széria megvásárlásával, főleg, hogy epizódjai nem csak 40 percesek, mint az amerikai sorozatok esetében, ráadásul az év minden hetében sugározható még egy ideig, ellentétben a 22 részes szezonokkal operáló amerikai szériákkal. (Zárójelben jegyezzük meg, hogy Amerika legnézettebb drámája, az egykoron itthon is magasan 1 millió néző fölött teljesítő NCIS legújabb szezonja már a 200 ezres nézőszámot is éppen csak meghaladja, 18-49-ben pedig már a százezret sem éri el.)
Min nevetgélünk itthon?
Az év legnézettebb komédiája nem az RTL Klubon vagy a TV2-n található, hiszen az országos csatornák nem igazán preferálják a műfajt. Pedig ki tudja, ha nem a Viasat3-on menne a Két pasi meg egy kicsi, akkor lehet, hogy a mostani nézők többszöröséhez jutna el. Azonban a viasatos széria csak az egyes epizódok szintjén számít a legnézettebbnek, hiszen a Jim szerint a világ a Comedy Central korábbi közlése alapján a humorcsatorna legnézettebb sorozata. És összesítésben is, hiszen míg a Két pasi csak napi egy-két résszel ment (mostanság hétvégén látható belőle négy-négy), addig a CC naponta hat epizódnyi Jim szerint a világgal támad.
Természetesen az egyik legnézettebb sávban is ez a szitkom látható, már régóta nem új epizódokkal, hanem ismétlésekkel. A nézettség pedig nem csökken, hanem olykor még nő is, így nem meglepő, hogy a korábban az RTL Klubon is sugárzott komédiát a Viasat3 és a Story4 is elkezdte adni.
A legnézettebb magyar komédia pedig a Munkaügyek, pár hete annak ellenére, hogy az M1-en megy, a 18-49-es korosztály képviselői közül 100 ezer nézőt ültetett le a képernyők elé, ami az imént említett vígjáték-sorozatok átlagos nézettségét is meghaladja.