11.40. Az M7-esen jelentős dugóba futhatott bele a Siófokra igyekvő médiamunkás, de a konferenciára való bejutás már flottul megy. A kávé forró, a pite meleg. Kápolnai András (Antenna Hungária) előadásán már dugig tele a plenáris terem, még mindenki friss és érdeklődő – a médiakonferenciák második napja, pláne annak délutánja már sokkal szellősebb.
12.05. Kolosi Péter, az RTL-csoport programigazgatója szerint nem állt meg a fragmentáció a hazai tévés piacon. 68% a kábeltévék része az egész napos televíziózásból, de főműsoridőben valamivel jobban állnak a nagy országos csatornák – noha ott is vezetnek már a kicsik.
Egyre közelebb kerül egymáshoz a Cool és az RTL Klub,
ugyanakkor vannak olyan műsorok, amelyek megjárták az anyacsatornát és egy kábeltévét is: a Való Világ vagy a Szombat esti láz volt olyan brand, amely az RTL II-n is megjelent. „A TV2 török sorozatánál a Cool mindig nagyobb nézettséget ér el" – szúrt oda egyet a konkurenciának.
12.10. A Cobra 11-et mindenki élőben, akkor nézi, amikor adásban van, ahogy az event-jellegű műsorokat is. „Létezik, aki a neten követi, de nagyon nagy többségében az emberek a tévében nézik ezeket" – igyekezett megnyugtatni Kolosi azokat, akik esetlen aggódnak a hagyományos televíziózás közeljövője miatt. „Az egyetlen műsorunk, ahol jelentős volt az online nézők száma, a Való Világ volt, ott az összes követő 7 százaléka nem tévén, hanem az interneten nézte" – tette hozzá. Szeretné, ha az online nézőket is hozzászámolnák a Nielsen számaihoz.
12.16. Szabó László Zsolt (MTVA) van soron, a közmédia megújult portfolióját ismerteti. Később jön az M5 és M6. Napi 18 órát az M1, élőben, erre büszke a vezérigazgató. Heti húsz magazinműsor látható rajta, közölte.
12.15. „Jelentős cselendzs-kihívás azoknak tévét készíteni, akik nem néznek tévét. A Petőfi TV arról szól, hogy ott vagyunk, ahol ők vannak” – mondta az M2 csatorna esti blokkjáról. A tévézés jövője az élő műsor, vélte, annak meg örült, hogy az M1 volt nézői átszoktak a Dunára.
12.30. Június 18-tól jön az M4 sportcsatorna. Főleg magyar sportközvetítések lesznek rajta, de Forma-1 és BL is ide érkezik, utóbbi hazai jogai 3 évre vannak az MTVA-nál. M5 és M6 néven is indulnak csatornák, mint a hatot kötelesek terjeszteni a kábelesek.
12.46. „Tudjuk, hogy a digitális piac formálja a fogyasztást. Fontos az interaktivitás, a Rising Star is kihasználta az új lehetőségeket, addicionális bevételeket várhatunk ezeken a területeken” – hangzott le Yvonne Dederick (TV2) előadásán.
13:07. Öt teremben zajlanak egyszerre az előadások, két napon át. A teljes programot itt találja, Csermely Ákos szervezővel pedig itt beszélgettünk. A B teremben kellemes, nyári meleg van, Bartosz Witak van soron, a Viacom terjeszkedéséről mesél, humoros ember, párszor megnevetteti a népet.
13.17. A TV2 már a Sztárban sztár című show-ja harmadik évadját promózza, pedig csak szeptemberben rajtol. Jelen vannak a csatorna vezetői, mellettük pedig a legutóbbi győztes, Pál Dénes, illetve Kökény Attila, de beöltözve. Kicsit olyanok így, mint udvari bolondok, de biztos megéri nekik. Nézze csak a képet!
13.30. „Lesz olyan nap, amikor négy BL-meccs kerül a magyar tévékbe” – közölte Málnay B. Levente (AMC), ugyanis ők vették meg a futball BL közvetítési jogait a közmédiával együtt. Az MTVA az első választás jogával él. Jövő héten a Film Café megújul, erről majd az Origo hosszabban ír.
13.34. Málnay B. meghirdette a torrentezők elleni harcot, szerinte a remek sorozatok gyors behozatala után ugyanis nincs értelme letöltögetni. „Persze lesznek, akiknek a 24 óra is sok, és letöltik majd ezután is” – vélte.
13.41. „Amikor a női vezetőkről beszélünk, el kell felednünk a sztereotípiákat” – kezdte előadását Vidus Gabriella, az RTL-csoport kereskedelmi igazgatója, akit a Marketing & Média szaklap idén a legbefolyásosabb médiaszemélyiségnek választott. Magyarországon az elmúlt tíz évben nőttek a férfiak és nők közti különbségek, a felsővezetők közt nemhogy nőtt volna utóbbiak aránya, hanem csökkent.
13.48. „A magyar munkaadók többsége nem gondolja úgy, hogy több női vezetőre lenne szükség. Amikor elvekről van szó, mindenki támogatja a dolgot, de amikor választani kell, még a nők nagy része sem szeretne női vezetőt” – magyarázta Vidus, aki szerint a női vezető empatikus, diplomatikus, rugalmas és terhelhető. A nők jellemzően nem csalnak az adóval – utalt egy korábbi felmérésre.
14.10. "Ha 10-15 éve került volna sor erre a beszélgetésre, másról lett volna szó, mert folyamatosan fejlődik a reggeli, rádiós műsor.
Ez személyiségalapú.
A hallgatók elsősorban a mi személyiségünkre kíváncsiak" - vélekedett Bochkor Gábor, aki először ült le hosszan beszélgetni Sebestyén Balázzsal.
14.20. A Class FM, a Morninng Show műsorvezetője szerint szenvedély nélkül nem lehet rádióadást csinálni, csak úgy, ha megosztó az ember. "Lehet, hogy egy hallgató egy nap nagyon kedvel, egy másik nap ugyanaz a személy nem szeret. A legfontosabb dolog érzelmeket generálni, mert csak akkor jön vissza másnap" - magyarázta.
14.25. Bochkor szerint nem túl bonyolult a képlet: "Amíg van tartalmas mondanivalód, addig beszélj, ha nincs, akkor zene."
14.30. Általában három évre,,háramszori adással és három ismétléssel vásárolnak a tévék filmeket. "Hatszor adnak le egy filmet,így lehet tervezni a kapcsolódó reklámokat. A tévés bemutatás sokat lendít a magyar filmeken, 2003-ban 1 300 000 néző nézte a Valami Amerikát a képernyőn, de a mozikba csak néhány százezren ülnek be" - mondta Havas Ágnes a Filmalaptól.
14.40. „A tévék nélkül nem lesz több százezres nézettség a mozikban”- mondja Havas. A filmesek már rég rájöttek, hogy a televízió reklámlehetőség, amit használni kell, ma pedig sok mozifilm készül tévék támogatásával. A Dumapárbajt és a Coming out-ot az RTL Klub, a Mancsot és a Swinget a TV2 segítette nagyobb összeggel.
15.30. Kicsit korábban volt, de wifi-problémák miatt csak most tudtuk betenni: Mihók Attila prezentációjában azt fejtegette, hogy merre tart tovább a média, illetve az elmúlt évek milyen változásokat hoztak. A fogyasztók ma már a rezsiköltségbe számolják, hogy kábeltelevízióra fizetnek elő, a költsége beépült a mindennapokba – erre támaszkodnak a szolgáltatók.
A napilapoknál, a nyomtatott sajtónál a hangsúly a fogyasztói bevételeken van,
addig emelik az árakat, míg el lehet velük adni a terméket. Az online újságoknál a figyelem a fogyasztó felé fordul, egyre jobban felértékelődik a szerepe.
A piac koncentrálódik és konszolidálódik Mihók szerint, ez pedig a tulajdonosokat, a menedzsmentet, a hirdetőket és a fogyasztókat egyaránt érinti. „A legbefolyásosabb médiaszakemberek listájára egyre több politikus kerül fel"- hangzott el. Az előadó a Roviót említi pozitív példaként, az Angry Birdsből 19 játék készült, jelen van az oktatásban, könyveket adtak ki, mozifilmet forgattak, több lábon állnak, így tudnak terjeszkedni.
15.50. Van wifink, köszönet az Antenna Hungária standjának,
16.00. "Mindig megpróbáltak összeugrasztani minket. ugyanakkor három utcára lakunk egymástól, mindig Bochkor Gábor előtt rakom le a szelektív szemetet" - viccelődött Sebestyén Balázs. Kettjük beszélgetéséről este nagyobb anyaggal jövünk, elvégre sokan szeretik őket. (És sokan nem, de ők is elovassák a róluk szóló híreket.)
16.10. Fontos a 360 fokos elérés, sok információt szednek össze a TV GO felhasználói a tartalomfogyasztás előtt – mondta előadása során Rajki Annamária a Magyar Telekomtól. "Sokkal többet kell dolgoznunk egy forintért, mint korábban.
Ma egészen más a piac, mint korábban, sokkal több a szereplő,
és figyelni kell arra, hogy a néző nálunk találja meg azt a tartalmat, amelyre vágyik – ezek legyenek újszerűek vagy régiek. A ’bárhol, bármikor, bármit’ érzést kell biztosítanunk a nézőnek, miközben a megszokott szolgáltatást is biztosítjuk nekik” – magyarázta.
16.15. Három éve indult a Music FM Facebook oldala, ma már több mint 450 ezer követője van. Kiss Anikó szerint akkor lesz sikeres egy közösségi oldal,ha maga a rádió sikeres. "Azért fontos,mert azonnali,közvetlen kommunikációt biztosít a hallgató és a rádió közt.
Amiről szó van az adásban, rögtön megjelenik képen is.
Tudjuk,hogy nem minden lájkoló hallgató,de könnyen azzá válhat"- fejtegette a vezérigazgató. Érdekes és vicces tartalmak is kellenek a rajongói oldalra a programhoz kötődő posztokon túl,a Music FM-nek a lájkok száma szerint bejött a kabalakutya, Music Málna.
16.20. Sivák Péter a rádispotok hatásáról tart bemutatót, számos ismert felvétel bejátszásával. Mint megtudtuk, a rádióban hallható reklámoknak két fegyvere van, az egyik az érzelemgyártás, a másik az egyéni képalkotásra ösztönzés. "A rádióban hirdetni menő!"- ez a szlogen.
16.30. Némi kontraszt: "Kiment a rádiózás a divatból?" - teszi fel a kérdést Galavics András, aki 19 évvel ezelőtt kezdett rádiónál dolgozni, a Media Hungaryn a Petőfit népszerűsíti. Siófokra nem tudott eljönni Buda Marci, Fluor Tomi, Andro és Kardos-Horváth János, a műsorvezetők videoüzenetben köszöntek be. "A Petőfi mára brand lett, március 15-én elindult a tévécsatorna és internetes oldalunk is van, mind egyedi tartalommal. A párhuzamos médiafogyasztás itthon is egyre nő" - mondta. Idén nyáron a szórakozóhelyek mellett a fesztiválokon is felbukkan a Petőfi stábja, így audiovizuális tartalmak is születnek majd.
17.00. Geszti Péter előadására tele lett a terem. „Ha mémet akarunk csinálni, történetet kell csinálni belőle. Már-már gyermeki egyszerűségűnek, nagyon egyedi tartalomnak kell lennie” - mondta példaképp említve a Harlem Shake-et, az ice bucket challenge-t, a Jófogásnak szánt „Eladom”-szpotot.
Felület is kell hozzá, ha az ember elindítja a gondolatot, de a felület mellett egyedi tartalom is kell, ami növeli az egyéniséget. Olyan ötlet kell, amire a fikakultúrában jártas megmondóemberek is azt mondják, hogy ez nem szar - elmélkedett. Szerinte a Kontroll csoport egykori dalát feldolgozó Jófogás-reklám épp ilyen volt, mert a dal azt üzente, hogy
tudjuk, hogy nem vagy hülye,
"és nem kell rosszul érezned magad attól, hogy ezt teszed” - azaz eladod pár holmidat.
17.10. Geszti elégedett volt az RTL II bevezető kampányával (Emlékeztetőül: A fű zöld. Az RTL kettő – és társaik). Szerinte ebből sikeresen mém lett, és súlyát növelte, hogy más márkák is reagáltak rá, ami nem gyakran fordul elő. „A lényeg, hogy reagáljon a valóságra, de játékra inspiráljon” – magyarázta a reklámszakember. Persze néha plakát is kerülhet rossz helyre: „Az élet szép” szövegű RTL-es gigaposztert a figyelmetlen kezek egy temető mellett helyezték el.
Geszti a roppant szerencsétlen Falus Ferenc-videóval búcsúzott,
ebben volt ló, vizes vödör, rémülten üvöltő gyerek, a közönség pedig újfent jót mulatott a dilettáns megoldáson. Geszti szerint nyilvánvaló, egy egy kommunikációs szakember sem volt a környéken, mert az menten eltüntette volna a nevetséges felvételt.
17.15. Tudja, hogy pontosan hány rádió működik ma Magyarországon? Pakots Zsolt előadásából kiderült, hogy 153. A Sonitus képviselője részletezte, hogy ebben 6 közszolgálati, és 100 darab helyi, kis rádió van.
16.30. Hegedűs Szabolcs szerint a rádió vonzereje a zene, de a beszélgetős rádiózás is népszerű, hisz friss és naprakész információforrás. Rövidtávon nem fenyegeti veszély ezt a médiumot, egyre több a hallgató. A Lánchíd Rádió képviselője elmondta, hogy este hat után az emberek inkább a tévé előtt ülnek, a versenyképességet azonban a csúcsidőszakok garantálják. Egy friss felmérés szerint a lakosság 46%-a a rádióból értesül az új hírekről, csak ezt követi a tévé és az újság. "Egy átlagos napon hatmillió hallgató van Magyarországon"- tudtuk meg.
17.36. Rákóczi Ferenc ügyesen konferál, de Bochkor helyett Borost mond egyszer, igaz, javítja magát. Kokó és Puzsér jön, szép páros!
17.47. „A hazai média fájdalmasan tartalomhiányos. A magyar média megrekedt egy szörnyű állapotban, pedig a forma megvan, a rétesek, a pezsgő, a piros ruhás nő megvan.
Ordító, tátongó tartalomhiány volt,
és előbb-utóbb valakinek be kellett töltenie ezt az űrt. Az én jelenlétemet a tartalomhiány termelte ki” – mondta haragosan Puzsér Róbert. Szép tapsot kap, ilyen nem gyakran van.
17.53. Kokó sokkal szerényebb, visszafogottabb, mint Puzsér, aki nem is volt bokszoló. „Nagyon sok mindent kipróbáltam a médiában, de soha nem volt olyan vágyam, hogy egy konkrét műsort csak én csináljak meg. Mindig a műsorok találtak meg, de most már tudatosabb vagyok. Nyolc éve rádiózom, ez talán a hallgatók elégedettségét is tükrözi.”
17.57. Én bárkivel leülök egy asztalhoz, szinte egyedülálló módon – közölte Puzsér, aki a „megélhetési értetlenség” fogalmát is bedobta, mert szerinte a két oldal hülyének tetteti magát, ezért nem kommunikál normálisan. „Mélységesen és elkeserítően szoci, nyugger társadalom ez. Nagy megrázkódtatások nélkül nem lehet szintet lépni. Ki kéne lépni az államszocializmusból!” – hirdette meg indulatosan programját. Jelentős derültség a jussa.
18.02. „Én nem a főnökeimmel, nem a szponzorokkal kommunikálok. Nincs szükségem arra, hogy a főnökeim elégedettek legyenek. Annyi idő kell odaszoktatni a hallgatókat egy műsorra, hogy nekem nincs annyi, engem onnan addigra rendszeresen kirúgnak” – mondja Puzsér, aki szerint a rádiósok a közönséget árucikknek tartják, ami persze hiba. Mélységes szereptévesztésben van a magyar média – dühöngött tovább.
18.04. Kovács Kokó István már nem tagadja, érdeklik a számok is. Felemlegette az RTL-es időszakát, amikor a Reggelit elkezdte verni a Mokka. „A kereskedelmi tévében sokszor fontosabb a nézettség, mint a műsor minősége” – magyarázta. Korrektül vált el az RTL-től, mondta egykori olimpiai bajnok ökölvívónk.
18.08. Puzsér továbbra is lendületben: „A magyar médiába bekerülni szinte lehetetlen, kikerülni pedig effektíve lehetetlen! Semmiféle mobilitás nincs, csak az bukik meg, akiben a csatorna nem hisz. Az sikeres, akit tolnak: akit sokat képernyőn tartanak, az előbb-utóbb nézett lesz. Minden műsor tróger jóformán!” – hadarta. Valamiféle „szél által lobogtatott pofájú senkiháziakról” is volt szó, de nem tudtuk pontosan követni, hogy kikre gondolt.
Mára ennyi volt, szerda reggel folytatjuk, köszönjük a figyelmet!