A Micsoda nő idején még sokan belebetegedtek, amikor kiderült, hogy Julia Roberts arcához egy másik nő adta a testét a plakáton, ma már azonban legfeljebb érdekességként említjük meg, ha előfordul hasonló. Legutóbb a Trónok harca emlékezetes fináléjában kellett helyettesíteni Lena Headey-t, ez a fogás azonban már egyáltalán nem rendkívüli.
A testdublőrök dolga alapvetően az, hogy a filmben, sorozatban vizuálisan helyettesítsék az adott szereplőt,
a kaszkadőröktől tulajdonképpen csak annyiban különböznek, hogy veszélytelen jeleneteket vállalnak be a sztárok helyett.
A legtöbb ember valószínűleg úgy véli, jelenlétükre legfeljebb a meztelenséget bemutató képsoroknál van szükség, pedig korántsem ez az egyetlen szerepük.
Gondoljunk csak bele csupán abba, hogy mennyi időt meg lehet spórolni, ha az olyan jeleneteket, amelyekben jól látszik a színész arca, egy időben le tudják forgatni azokkal, amelyekben csak hátulról vagy távolról tűnik fel – ez főleg a tévésorozatoknál lehet hasznos, ahol fokozottabb a tempó, gyors egymásutánban kell elkészíteni az epizódokat.
A testdublőrök nemcsak időt spórolhatnak a stábnak, de a színész hiányzó képességét is pótolhatják.
Ha például a szerepe szerint zongoráznia kellene, de nem tud, akkor természetes, hogy a közelieknél egy zongorázni tudó ember kezét mutatják a képernyőn. Persze itt is törekedni kell arra, hogy az illúzió tökéletes legyen, ha egy tömzsi, kövérkés színész ül le a zongorához, nem jól veszi ki magát, ha utána hosszú, vékony ujjak játszanak a hangszeren.
Nagy baj lenne, ha a néző észrevenné a trükköt
– mondta megkeresésünkre Kálomista Gábor producer, aki filmen már többször alkalmazott kéz- vagy testdublőrt. Megemlítette, hogy a szexjeleneteknél sem csak a szereplők szégyenlőssége miatt ugorhat be más, de akkor is, ha a két színésznek baja van egymással. Emellett
a hosszú beállításoknál is külön modellt foglalkoztatnak,
ő azonban nem jelenik meg a kész filmben, csupán a fényeket ellenőrzik rajta – ahelyett, hogy a színész idejét rabolnák ezzel.
Kálomistának a tévés munkái során eddig még nem volt szüksége hasonlóra, pedig olyan sorozatokért felelt, mint a Hacktion, a Munkaügyek vagy legújabban az Egynyári kaland – mint mondta, ez utóbbiban sem volt olyan fokú meztelenség, ami indokolta volna a helyettesítést, hiszen a bikinis jeleneteket mindenki bevállalta.
Hasonlóképp, a Barátok közt-ben sem jellemző a testdublőrök alkalmazása, egyszerűen
a produkció jellege miatt nincs szükség rá
– miután 12-es korhatárkarikával megy, amúgy sem engedhet meg magának sikamlósabb jeleneteket. Ha arról van szó, a színészek is inkább megtanulnak valami új dolgot – úgy tűnik, a hazai sorozatgyártásban még nem vetette meg a lábát stabilan a jelenség.
Külföldön ezzel szemben vannak hivatásos testdublőrök is, a Micsoda nő plakátján pózoló Shelley Michelle például Kim Basingert is helyettesítette, nem is egyszer: a Marslakó a mostohám-ban és a Dermesztő szenvedélyek-ben is megjelent a színésznő helyett – miközben a Hullámok hercegé-ben az ő lábát mutatták Barbra Streisandé helyett. Íme, bemutatkozó kisfilmje:
Annak idején így kezdte a pályáját Catherine Bell is, akit ma már sok tévénéző ismerhet a JAG – Becsületbeli ügyek-ből vagy a Katonafeleségek-ből.
A színésznőt a Jól áll neki a halál című filmben láthattuk először,
mégpedig Isabella Rossellini testdublőreként.
A szakmát persze férfiak is választhatják, az egyik legismertebb kézmodell például James Furino, aki a Jóbarátok-ban is helyettesítette néha a Chandlert játszó Matthew Perryt – vagy legalábbis a kezét.
2013-ban nagyjából napi ezer dollárt kapott egy tévés melóért,
de ne gondoljuk, hogy ez olyan könnyű pénzkereseti lehetőség lenne – Furinónak az átlagnál sokkal jobban kell vigyáznia a kezeire, többek között vadóc gyerekeivel is kesztyűben játszik.