A Kutatópont Kft. negyedévente elkészíti felmérését a magyarországi médiafogyasztási szokásokról, a friss adatok szerint a tévé még mindig túlsúlyban van az internettel szemben. "Kolosi Péter szokta mondani, hogy
a nappali királya még mindig a televízió,
amit nem is nagyon lehet megkérdőjelezni, ha a teljes magyar népességet nézzük. Ha azonban csak egyes szegmenseket vizsgálunk, ez a tétel már megdőlni látszik" - mondta el az Origónak Székely Levente.
Az elkészült tipológia szerint Magyarországon minden második ember visszafogott médiafogyasztó, mindenből átlagos mennyiséget, visszafogottan fogyaszt. Létezik azonban a masszív tévézők csoportja is, amelynek tagjai jelentősen több tévés tartalmat fogyasztanak, a visszafogott fogyasztókhoz képest akár hat-hétszer annyit, így a médiafogyasztásuk legalább fele televíziós tartalom.
A lineáris tévézés továbbra is népszerű,
a felnőtt nézők láthatóan nagyon nehezen változtatják meg a tartalomfogyasztási szokásaikat.
Az eNET friss kutatásából többek közt kiderül, hogy ma már a tévé egyre kevésbé kap kizárólagos figyelmet. A különbségeket a médiafogyasztói csoportok között az életkor okozza. Míg a hatvan év felettieknél a heti mennyiség több mint a felét a televízió adja, addig a 18-29 éveseknél ugyanez az arány kevesebb, mint a harmada.
A fiatalabb generációk a lineáris tévézés mellett előszeretettel használják az online tartalmakat, vagy a szolgáltatók videótárát és a késleltetett műsorkezdést. A modern fogyasztók szeretik, ha gombnyomásra kapják meg - akkor, amikor ők szeretnék - a tartalmakat.
Számos oka van annak, hogy a modern felhasználók a lekérhető tartalomszolgáltatás mellett döntenek. Ezek a
Manapság működik a párhuzamos fogyasztás, amikor egy időben több eszközt is használunk – ez a multitasking. Tévénézés közben megy a laptop vagy a kezünkben az okostelefon, egyszerre használjuk az internetet és nézzük a tévét. A magyarok négy kütyün lógnak, de műsorokat inkább tévén néznek a Viacom friss felmérése szerint.
De jellemző a médiafogyasztási megosztottság is: van Magyarországon egy széles réteg, amely nagyon sokat tévézik, viszont nem internetezik. "A magyarokra szokás azt mondani, hogy televíziós nemzet, a hozzáférhető adatok alapján ez azonban nem egyértelmű. A tévézés mennyiségét tekintve Magyarország inkább a középmezőnybe tartozik, vagy esetleg a középmezőny elejébe, de semmiképp sem állunk az élen" - részletezte Székely.
A műsorfogyasztásban még mindig a valós időben történő tévézés áll az élen,
a 25 és 34 év közöttieknek például 70 százaléka sorolta az első helyre – népszerűségben ezt követte a VOD szolgáltatás, vagyis az online videótár, majd a YouTube, illetve a tévécsatorna honlapja vagy műsorszolgáltató applikációja.
Rab Árpád szerint ennek egyik oka, hogy az adja magát, amit az ember a képernyőn lát, mellette passzív lehet. "Nálunk valamiért nem működik a kíváncsiság, miközben több országban meg igen. A rádió és a tévé passzív médiumok, a netnél viszont már kell csinálnod valamit, be kell jelentkezned, hozzá kell szólnod, írnod kell valamit. A tartalom ebből a szempontból válik el a leginkább, itt látható a legnagyobb megosztottság.
Vannak, akik csak tévéznek, mások duplán vagy triplán fogyasztják a tartalmakat,
megy otthon a tévé, viszont a számítógépen nézik a kedvenc sorozatukat, és az okostelefonjukat is nyomkodják a buszon, villamoson. Jellemzőbben ők azok, akik több tartalmat fogyasztanak, illetve generálnak" - mondta el az Origónak.
Bár a lineáris tévézés még meghatározó, az igények változnak. A TV(REDEFINED) kutatói arra jutottak, hogy a tévézők számára a mikor kérdés a legfontosabb,
a fiatalok nem szeretnek a tévéműsorokhoz igazodni.
Akkor kívánják megnézni a premierfilmet, vagy showműsort, amikor az ő idejük engedi, míg a helyszín és az eszköz kevésbé izgatja őket.
Nehéz lenne megmondani, hogy médiafogyasztási szokásaink hogyan változnak meg a következő évtizedekben. Székely Levente szerint a televízió továbbra is maradhat akár a nappali királya, a lineáris tévézésnek azonban már most akadnak komoly kihívói.
"Itt azokra a szolgáltatókra kell gondolni, amelyek a tévén keresztül kínálnak rengeteg tartalmat, szem előtt tartva az azonnali fogyasztói igényeket. Ha valaki éppen most akar megnézni egy dokumentumfilmet az inkvizícióról, vagy éppen most akarja megnézni a tegnapi meccset, azt is ki tudja választani – ami érthető módon vonzóbb lehet, mint a fix csatornák közötti kapcsolgatás."