A tévében többek között a 12 majom és a The Walking Dead képviseli jelenleg az apokaliptikus sorozatok műfaját, azon szériákat, amelyek egy lehetséges világvégét mutatnak be. Az efféle produkciókban csak az a közös, hogy az emberiség mindegyikben a kipusztulás szélére sodródik – az okok azonban roppant változatosak, hogy mi miatt kerülnek a Föld lakói ebbe a helyzetbe, az mindenhol másként jelenik meg.
A 12 majom-ban – Terry Gilliam 1995-ös sci-fijének újragondolásában – éppen egy halálos vírus tizedeli meg az emberiséget, James Cole (Aaron Stanford) 2043-ból azért utazik vissza a jelenbe, hogy megmentse a mai populációt, amelynek 93,6 százaléka már elpusztult az ő időszámítása szerint.
Az apokalipszist a világ talán legnagyobb horrorírója, Stephen King is egy gyilkos kórnak tulajdonította,
a Végítélet-ből négyrészes minisorozat is készült. Itt a túlélők egymást keresve csoportokba verődtek, és hamar kiderült, hogy egytől egyig ugyanazt az álmot látták: egyik oldalon a jót képviselő vallási vezető, a másikon a megtestesült gonosz hívta őket – vagyis a végítéletnek tűnő, világméretű katasztrófa csak előjáték volt a jó és a rossz végső összecsapásához.
A The Walking Dead-ben is egy vírus okohatta, hogy sokan zombivá váltak, a maroknyi túlélőnek itt velük kell megküzdeniük. A világ egyik legkedveltebb sorozata jelenleg a hatodik évadnál tart, a rajongók azonban folytonos izgalomban élhetnek, hiszen itt senki nincs biztonságban, egyáltalán nem garantált, hogy a főszereplők mind életben maradnak.
Előfordult már azonban másféle apokalipszis is a képernyőn, nem csak olyan, amit vírus okozott. A Jericho-ban például egy atomtámadás után kellett boldogolniuk a szereplőknek, akik sehogy sem tudtak kommunikálni a külvilággal – a címbeli, fiktív kisváros lakói ugyanis megúszták, hogy az Egyesült Államok legnagyobb városait atommal bombázták.
Van aztán a CW tinisorozata, a The 100 is, amely jövőre már a harmadik évadját kezdi, amúgy a nukleáris világháború után 97 évvel játszódik. A túlélők itt egy olyan űrállomáson élnek, ahol vészesen fogy az oxigén, a földi viszonyok felderítése érdekében így száz fiatalkorú bűnözőt küldenek a bolygó felszínére.
Láttunk már arra is példát, hogy az emberiséget gyilkos robotok kergették az űrbe vagy a föld alá, előbbire a Csillagközi romboló, utóbbira a Cleopatra 2525 mutatott egy lehetséges forgatókönyvet, egyik sem kecsegtetett magas túlélési rátával.
Az Éghasadás-ban űrlények szabtak gátat az emberiség fejlődésének, de olyanra is láttunk már példát, hogy az isteni elragadtatás tizedelte meg a populációt – igaz, A hátrahagyottak-ban csupán a lakosság két százaléka tűnt el nyomtalanul, de az is alapjaiban változtatta meg a Földön maradtak életét és gondolkodásmódját.
Eközben a Revolution-ben csak simán elment az áram, de gondoljunk bele, ez milyen hatással lenne a modern társadalomra, valószínűleg tényleg el tudná hozni az apokalipszist. A téma persze nem csak az amerikaiakat foglalkoztatja, jó példa erre a spanyol A bárka, más produkciók viszont azt mutatják, hogy a világvége még akár vicces is lehet, nézzen csak bele a The Last Man On Earth-be:
A cikk megjelenését az AMC Networks International Central Europe támogatta.