Februárban indult itthon Hugh Laurie és Tom Hiddleston új sorozata, a John Le Carré regénye alapján készült The Night Manager. A régimódi kémtörténetek kedvelőinek bizonyára bejön a több éven és több országon átívelő sztori a szállodaiparban elhelyezkedő volt katonáról, aki egy nemzetközi fegyverkereskedő bizalmába próbál férkőzni – a sorozatról többek között itt írtunk bővebben, Hugh Laurie és a készítők itt meséltek a projektről.
A magyarul Éjszakai portás címen megjelent regény nem John Le Carré egyetlen könyve, amely megihlette a filmeseket vagy a tévéseket,
először 1965-ben készítettek filmet az ő ötletéből, ez volt A kém, aki a hidegből jött.
Később a sorozatkészítők is felfedezték az írót, bár tény, hogy az olyan filmeknek, mint A panamai szabó vagy nemrég a Suszter, szabó, baka, kém, nagyobb visszhangja volt, mint a hasonló sorozatoknak.
A mostani The Night Manager-en kívül három szériáról tudunk, amelyet John Le Carré ihletett, ezek mindegyike minisorozat volt, hat-hétrészes. 1979-ben készült Az áruló, amellyel a Suszter, szabó, baka, kém sztoriját vitték képernyőre, majd jött a háromszoros Emmy-jelölt Smiley népe, illetve az A Perfect Spy.
John Le Carré a kémtörténetek egyik legjelesebb szerzője, ez azonban nem jelenti azt, hogy a tévések csakis az ő műveiből dolgoznak, ha kettős ügynököket vagy besúgókat akarnak bemutatni. Jelenleg is több kémsorozat fut sikerrel a tévében, elég csak a Foglalkozásuk: amerikai-ra vagy a Homeland-re gondolni.
Az eredetileg The Americans címet viselő Foglalkozásuk: amerikai-ból a tengerentúlon már a negyedik szezon indul márciusban, egy,
a KGB-nek dolgozó házaspárról szól, akik az Egyesült Államokban élnek.
A gyerekeik mit sem tudnak arról, hogy a szülők a Szovjetuniónak kémkednek – helyzetüket csak a szomszéd nehezíti, aki történetesen az FBI-nak dolgozik.
Hasonló ötleten alapult az Ügynöklista is, azt azonban pár epizód után elkaszálták – a Homeland ellenben még mindig jól megy, ősszel már a hatodik évadja fog indulni az Egyesült Államokban. A sztori már eléggé elkanyarodott az alaphelyzettől, az elején egy fogságból hazatért amerikai katona állt a középpontban, akiről úgy gondolták, hogy beszervezte kémnek az al-Kaida.
Szintén az amerikaiak közé férkőzik be valaki a 2015-ben indult Quantico-ban is, ahol egy csapat FBI-os újoncra gyanakodhatunk – valaki közülük fog elkövetni egy rémes terrorcselekményt.
A jelentől – és úgy általában, a valóságtól – jobban elrugaszkodott a szintén tavalyi Agent Carter, amely a Marvel tévés univerzumát bővíti, a címszereplő már az Amerika kapitány: Az első bosszúálló-ban is benne volt, szintúgy Hayley Atwell játszotta. A történet 1946-ban indul, a kettős ügynökként dolgozó Peggy Carterről szól, akit a háború után jobbára csak titkárnőnek néz minden felettese – persze mindegyik nagy tévedésben él.
Nem az Agent Carter egyébként az egyetlen kémsorozat, amelynek nő a főszereplője, ilyen volt például az Alias vagy a Nikita is. Előbbi volt J.J. Abrams (Lost, A rejtély, A célszemély) első komolyabb szériája – előtte csak a Felicity-t készítette –, utóbbi pedig több formában megjelent, a francia és az amerikai film után 2010-ben jött a sorozat Maggie Q-val a címszerepben.
A kémtörténeteket természetesen lehet humorosan is tálalni, erre számos példát találunk a filmtörténetben, elég, ha csak átfutjuk ezt az összeállítást. Ide tartozik még az Anne Hathawayjel és Steve Carell-lel forgatott Zsenikém – Az ügynök haláli is, amelynek Mel Brooks hatvanas évekbeli sorozata, A balfácán volt az alapja.
Az újabb idők vicces kémsorozataiból a Chuck-ot lehet kiemelni, öt évad ment le belőle 2007 és 2012 között. A történet középpontjában a számítógépes szakboltban dolgozó Chuck (Zachary Levi) állt, akinek agyában egy kém minden titka elraktározódott, innentől kezdve pedig a nemzetbiztonságiak és a CIA emberei is figyelték minden lépését.
Ha tehát éppen egy kémsorozatra vágyna, bőven van miből válogatni, a The Night Manager hétfőnként megy az AMC magyar adásán.