Meztelen párkereső jön a Viasat3-ra: olyan magasan van a magyar nézők ingerküszöbe, hogy egy ruhás randiműsor már nem kelt figyelmet?
Szerettük volna egy kicsit továbbvinni azt a hagyományt, amit az Éden Hotellel kezdtünk, de az ismert okok miatt az nem folytatható jelen állapotban. Szerettünk volna hasonló műsort, és szembejött ez a formátum. Idilli, trópusi környezetben forgott párválasztós realityről van szó, de mégis van benne egy nagy csavar: nincs a szereplőkön ruha.
Nem volt kérdés, hogy naturális valóságban adja majd a Viasat a pucér nőket, férfiakat?
Megvitattuk cégen belül, és a legtöbben így szerették volna. De pont ettől, és a Viasat3 kicsit határt feszegető hagyományaival önazonos és érdekes a műsor, ha nincs kitakarás (képek itt). Adjuk majd ismétlésben is, korábbi időpontban, elhomályosítva a megfelelő helyeken. Tudjuk, hogy máshol is megy hasonló formátum, de a vásárolt reality nehezen eladható műfaj. Azért honosítják, mert sokkal érdekesebb, ha magyarul szólal meg a trópusi szigeten a szereplő, mintha szinkronizálnak egy külföldit.
Mindent mutatnak tehát?
Nem élünk azzal vissza, hogy mezetlenek a szereplők, nem mutatunk öncélú pucérkodást, nemi szerveket. Szex lehet a szereplők közt, előfordul egy ilyen műsorban, de nem kamerázzuk be éjjel a hálóhelyet,
nem mutatunk aktust, legfeljebb szóba kerül.
Minden valóságshow-ban az az izgalmas, hogy a megfelelően castingolt szereplőket összeeresztjük, és komfortzónájukon kívül helyezzük őket. Itt, paradicsomi környezetben, pálmafák közt, fehér homokon nem éreznék magukat komfortzónán kívül - viszont nem lesz rajtuk ruha, és ez szokatlan. A szereplőink hamar megszokták ezt az állapotot, és szerintem a tévézők is így lesznek ezzel.
Mi volt a legnehezebb a forgatás során? Mégiscsak több tucat embert kellett kiutaztatni Ázsiába, és olyan szigeten lenni sokáig, ahol még senki nem készített valóságshow-t.
A forgatás egy hónapig tartott, és nagyon hosszú előkészítő munka előzte meg. A casting, a megfelelően izgalmas szereplők felkutatása is kihívás volt, ezután már „csak" találni kellett egy lakatlan szigetet: mindkettő sikerült. Olyan helyen forgattunk, ahol minden díszletet mi építettünk, csak hajóval lehet odamenni, kikötője, lakója, áram sincs. Ez persze nagyon megnehezítette a dolgunkat, és az időjárás is megtréfált minket: a kezdés előtt egy héten át viharos, nagyon szeles idő volt, ami nem jellemző a környékre. Hogy hol voltunk, azt nem szeretnénk elárulni.
A válogatással volt gond?
Sok országban adtak ilyen műsort, a casting is ennek megfelelően zajlott. Fiatal és bevállalós emberekre volt szükség, akik viszont nem a szexiparból jöttek, noha nekik nem lenne probléma ledobni a ruhát. Nagy vállalás volt, és találtunk is olyanokat, akik nem szexmunkások, de fesztelenül viselkednek a kamerák előtt.
Valós történetek bontakoztak ki,
valós kapcsolatok jöttek létre. Külföldi verzióknál sokszor előfordult, hogy valaki a repülőtérről fordult vissza, vagy a helyszínen közölte, hogy meggondolta magát, nem forgat meztelenül, de szerencsére a mi szereplőink nem hagytak cserben minket.
Később nem volt természeti csapás, vihar?
Az nem, szerencsére, de pár nappal a kezdés után a sziget közepén leszúrtak egy hőmérőt, és 51 fokot mutatott azon a helyen, ahol a stáb pihent és dolgozott. Ennek ellenére remek munkát végeztek. És a meleg mellett néha grillezni is kellett... A szereplők is panaszkodtak a meleg miatt, de egyfelől volt árnyék, másfelől a tengerben bármikor meg lehetett fürdeni. Noha a 28 fokos tenger nem olyan hideg, de az 51 fokhoz képest azért hűsít.
Betegség, baleset volt a stábon belül, netán a szereplők körében?
Sokan dolgoztak papucsban, mások mezítláb, és ez persze veszélyes, a homokban lehet bármi. Volt olyan vágás, ami elfertőződött. A kollégát, akinek csúnya lett a sebe, bevitték a közeli nagy szigetre a kórházba, ott ellátták. Kezelték, benn volt két napot, jó ellátást kapott.
Nagyon sok pénz van egy ilyen produkcióban, rengeteg ember munkája mellett, de csak nyolcórányi realityt láthatnak a nézők. Megéri ez? Nem lehetett volna napiban adni, vagy hetiben 12-16 részben?
Arra törekedtünk, hogy inkább dúsak, tartalmilag erősek legyenek az epizódok. Sok országban ment már az Ádám keresi Évát: mi azt a verziót választottuk, amely nem egy felhígított valami. Napiban sokkal több szereplőre lett volna szükség, és nem lett volna minden rész feszes. A formátum amúgy nem készült el napiban, és ezt én nem is választottam volna.
Amúgy fajlagosan drága, de nem kerül annyival többe, mint amennyivel szebb és izgalmasabb,
mint más valóságshow-k – és mégiscsak egy trópusi szigeten forgattunk, izgalmas környezetben, nem pedig egy patakparton! A napokban indult másik realitynk, a Négy esküvő fajlagosan olcsóbb, de nem nagyságrendekkel: ott is sok a helyszín, sok a szereplő, komoly szervezést igényelt. Nyilván konstruált realityt forgatni amatőr szereplőkkel valóban sokkal költséghatékonyabb lenne, de azt más csatornák jól megoldják. A Viasat3-nál viszont fontos szempont, hogy alternatívát kínáljunk, ne pedig hasonlót, mint mások.
Az Éden Hotelt a TV2 amortizálta a botránnyal. Ennyi volt annak a brandnek, vagy visszahozható?
Most nem lett volna szerencsés előjönni egy negyedik évaddal. Kérdés, hogy pár év múlva, ha felmerül a feltámasztás gondolata, valóban arra vágynak-e a nézők. Nagyon sok új formátum születik, sok irányba mehetünk. Nem zárnám ki az Éden Hotel feltámasztását, de egy-két évet mindenképp pihentetni kell, amíg a botrány leülepszik. Az a tapasztalatunk, hogy az első két évad, ami a Viasat3-on ment, jobban megmaradt a nézőkben, pozitív emlékekkel. Ha olyan lesz a helyzet, visszahozzuk az Édent.
Berkitlenítve?
Okvetlenül.
Milyen közönségarányt vár az Ádám keresi Évát-tól?
Nagyon elégedett leszek hatszázalékos átlaggal, és szuper boldog nyolcszázalékos share-rel. Fontos hozzátenni, hogy novemberben vette át a Sony a Viasat-csatornákat, és akkor indulhattak csak olyan folyamatok, projektek, amelyeknek már szeptember elején menniük kellett volna. Úgyhogy új műsoraink indulási időpontja nem ideális, de attól is rettentő boldog vagyok, hogy áprilisban három saját gyártást is képernyőre tudunk vinni.
A három saját gyártású műsor pár héten belüli indulása egészen őrült tempó, ahhoz képest, hogy alig volt friss, magyar tartalom a Viasaton.
Sokáig a felvásárlás miatt nem volt, ősszel azonban lement az Észbontók, amit szerettünk. Nem baj, ha fokozatosan építkezünk... Most az RTL amúgy is nagyon jól felépített műsorstruktúrával uralja a piacot, a TV2 is nehezen, csak a gigaköltségvetésű show-kkal tudja támadni őket. Nem lett volna szerencsés tavasszal teleszórni a műsort napi és heti tartalmakkal. A vásárolt műsorokkal is így vagyunk, fokozatosan vezetjük be a célcsoportjainknak megfelelő tartalmat.
Februárban lett volna ideális kijönni a Totalcarral, Ádám keresi Évát-tal, Négy esküvővel? Akkor több a tévéző, mint egy langyos, májusi estén.
Az igaz, de a reklámköltés is alacsonyabb. Februárban ugyanakkor sokan keresgélnek műsort, márciusban viszont már elindult a Farm, sokan odaszoktak mára. Nem véletlen, hogy vannak tévés évadok, ciklikusság. Tavasszal érdemes kifuttatni a műsorokat, és az Eb-ig be is kell fejezni őket, mert onnantól megváltozik a piac viselkedése. Augusztusban pedig az olimpia alakítja át a televíziós piacot, nézettségi szokásokat.
Napi műsorral lehet lojális tábort építeni, a heti reality inkább figyelemfelkeltő, nem? Felfigyel rá a sajtó, a néző, de jelentősen nem emeli a heti számokat.
Erősen bízom benne, hogy érződni fog a heti közönségarányon, mert csak a jelzés miatt nem költenénk ennyit. Nálunk is vannak sávok, amelyek népszerűek, lojális táborral bírnak, ilyen a kilencig tartó szitkomsáv. A Négy esküvő rögtön ezt követi, az Ádám keresi Évát a meztelenség miatt csak tízkor kezdhet.
A Négy esküvő jól kezdett?
Jól, 20 százalékkal emelte az adott műsorsáv közönségarányát. Nem tudtunk a legerősebb epizóddal indulni, jobbak is lesznek később. Az szerencsés, idilli állapot, ha a legerősebbel tud kezdeni egy tévé egy új valóságshow-t. Az Ádám keresi Évát remek első résszel jön, a Totalcarnál pedig a folytatás lesz kiváló.
A Totalcart a Sony kereste meg, hogy kell egy autós műsor?
Nem egy akármilyen autós műsor kellett nekünk, hanem pont a Totalcar, amely szerintem az egyik legjobb magyar televíziós termék. A TV2-n indultak, utána a DoQ-n, SportKlubon voltak, de mivel most nem volt tévés gazdájuk, örültek a megkeresésnek. Ők is látják, hogy a Viasat6 férfi nézőinek ez jó tartalom, én meg a műsorkörnyezet és brand közös működésében hiszek.
Soha nem értem meg, ha női tévén focimeccset adnak...
hacsak nem domináns, vezető csatorna. Konzekvens márkaépítést kell folytatni, mert a tudatos néző azért kapcsol oda. És akkor kell változtatni, mielőtt a néző rájön, hogy unja.
A Viasat6-ra jön más saját gyártás?
Ideális esetben ősszel folytatjuk ott a Totalcart, és más műsor is jön mellé. Világosan látszik, hogy az férfias csatorna, a Viasat3 pedig elsősorban 25-39-es női célcsoportnak szól. Mások is csatlakoznak, de a műsorfolyam összeállításánál ez a szempont.
Férfiak mennyire nézik?
Főműsoridőben sokan. A Két pasi – meg egy kicsit kifejezetten szeretik.
Igen, mert az férfihumor.
Az, amit a nők kifejezetten jól bírnak. Fordítva viszont ez nem működik, előbb néz meg egy nő egy pasis, humoros szitkomot, mint egy férfi egy romantikus komédiát. A nőket jobban érdekli a férfipsziché, mint fordítva. De a lényeg, hogy mindkét Viasat-csatorna szórakoztatni akar, nem edukálni vagy informálni.
Hírműsor továbbra sem lesz?
Nem, nem politizálunk. Amúgy sok volt képernyős embernek fontos, hogy ne kelljen beállnia ilyen vagy olyan oldalra, és kapunk megkereséseket ismert tévésektől.
Az AXN-csatonákról nem beszéltünk még - nem épp a Viasat-nézőket veszik el?
Nem jellemző. Van olyan törekvésünk, hogy ide vagy oda vezessük a nézőt keresztpromóciókkal. Lehet Viasat6-os promó a Viasat3-on, és hasonló a terelés néha az AXN-en. Amúgy kevés olyan műsor van, amely több csatornán lenne, kicsi az átjárás a Viasat-tévék és az AXN között, talán a Hannibal lehetett ilyen: az beleillett a Viasat6 profiljába is, a késő esti sávba. Az AXN célközönsége ugyan szintén nőies, de inkább 40-49 éves, és inkább tematikus tévé: krimi, akció, kaland a fő profil. Törekszünk arra, hogy ne legyen átfedés.
És az AXN Black és White?
Inkább regionális csatornák, eleve kisebb disztribúcióval vannak jelen, húsz százalék körül. A White női tévé, idősebb célcsoporttal, a Black hasonló a Viasat6-hoz, de kevesen nézik, nem fenyegeti az utóbbit. A kis tévéken nincs is magyar reklám, legfeljebb román.
Dirk Gerkens azt nyilatkozta az Origónak, hogy a TV2-csoport a közeljövőben újabb csatornákat vesz, hogy bővítse a portfóliót. Viasatos vagy AXN-csatornát nem nézett ki magának?
Nem tudok róla, de csodálkoznék, ha a Sony azért vette volna meg a három AXN-csatona mellé a két Viasatot, hogy eladja az egészet.
Jól ismeri a régió többi televíziós piacát. A hazai mennyire egészséges ezekhez képest?
Szerintem az, mert sok lokalizált tartalmat kínál, száznál több magyar nyelvű tévé van, ami épp jó. Lengyelországban négyszáznál több elérhető, ami már olyan bőséget jelent, hogy ha nincs óriási penetrációja a csatornának, alig tud boldogulni. Többen is vannak persze a lengyelek, így több rétegtartalom életképes, ami ugyanakkor nem rossz. Az USA-ban szinte a bal kézzel horgászóknak is van saját tévéje, mert megél, de nálunk olyan sincs, ami szabadidős sportokkal foglalkozik.
Hányat tud többé-kevésbé követni egy néző?
Vannak kutatások arról, hogy hány csatorna befogadható, de húsz-harminc sok előfizetőnek elég. Én például lovassportot többet néznék, de csak erre szakosodott tévé nem lesz itthon egy darabig. A magyar, cseh, román helyzet amúgy elég hasonló, a volt jugoszláv államokban pedig még bővül a piac, ott lehet új csatornákat indítani, viszont nincs erős operátor, és sokan kalózmódon fogják a csatornákat. A szlovén egy minipiac, de nagyon fejlett.
A magyar ellátottság tekintetében tipikus közép-európai, konzervatív piac,
lassan terjednek a HD-tévék és a HD-előfizetések, legalábbis lassan mozdul a lengyel piachoz képest. Ugyanez áll a VOD-szolgálatatásokra: nekünk van ilyen termékünk, fejlesztgetjük, ápolgatjuk. Vannak remek sorozatok, sok közülük a Sony saját gyártása, amelyeket az AXN Now-n keresztül tudunk eljuttatni a nézőkhöz, ilyen a House of Cards, a Hősök, a Breaking Bad és hasonlók.
Mikor dől el az őszi évad a Sony-tévéknél?
Még ülünk az ötleteken, van, ami előkészítési, van, ami tervfázisnál tart. Több műsort készítünk elő, ebből nem valósul meg minden. Hamarosan döntünk, de annyit elárulhatok, hogy napi műsort is tervezünk. Az éves költségvetésbe bele kell férnünk.