A jó ideje saját sorozatokkal is jelentkező streamelős szolgáltatás, a Netflix mindig is híres volt arról, hogy nagyvonalúan bánik a költségvetéssel. Csak 2016-ban körülbelül 6 milliárd dollárt költöttek eredeti tartalmakra (bármely más nagy cégnél többet), eddigi legdrágább szériájuknak, a Marco Polónak pedig – amely nem aratott különösebb közönség- és kritikai sikert, és díjeső sem övezte – tíz része 90 millióba került.
Most azonban még erre is rálicitáltak, hiszen a Sony Pictures Televisionnel közös gyártásban megvalósuló, Baz Luhrmann nevével fémjelzett The Get Down, a neves ausztrál rendező első tévésorozata epizódonként 7 és félmillió dollárt emésztett fel,
a tizenkét rész teljes költségvetése pedig mindennel együtt 120 millióra rúg
– ezzel bekerült a valaha készült legköltségesebb sorozatok közé. A széria több kreatív vezetőt, ötletgazdát és számtalan forgatókönyvírót elfogyasztott az alatt a két és félév alatt, amióta elkezdték készíteni, a munkálatok pedig többször félbeszakadtak, majd újrakezdődtek.
A Moulin Rouge! direktora ráadásul eredetileg nem is szeretett volna szorosan kötődni a projekthez, hanem csak afféle nagybácsiként akarta támogatni a produkciót. De rájött, hogy valami olyat hoznak létre, amire korábban nem volt még precedens a televíziózásban, így mind jobban belekerült a teljes folyamatba. És minél jobban belekerült Luhrmann a dologba, annál magasabbra nőttek a kiadások, és annál lassabbá vált a munka.
Amikor pedig a Sony munkatársai megpróbáltak volna közbelépni, és bevetni valakit, aki kontroll alatt tartaná az esztelen költekezést, a Netflix megvétózta a lépést: semmit nem engedtek véghez vinni, ami bármiben is csorbította volna a rendező szerepét. Állítólag annyira bíztak benne, hogy Ted Sarandos, a Netflix tartalomigazgatója addig nem adott zöld utat a projektnek, amíg nem látta biztosítottnak, hogy Luhrmann az elejétől a végéig terelgeti majd a munkálatokat.
A rendező viszont nemcsak arról híres, hogy mindene a látvány és a stílus, hanem arról is, hogy a tökéletes látványvilágért cserébe semmi sem drága a számára. Legutóbbi nagyjátékfilmje, a 2013-as A nagy Gatsby büdzséjét például állítólag 80 millióról 105 milló dollárra tornázta fel a gyártó stúdiónál, a Warner Bros.-nál.
A direktor pedig minden körülmények között ragaszkodik az elképzeléseihez:
130 millió dolláros költségvetésű alkotását, a 2008-as Ausztráliát olyan eredeti helyszínen forgatták, hogy Nicole Kidman a borzalmas hőség miatt elájult a forgatáson.
Nem piaci kofák vagyunk. Azon vagyunk, hogy támogassuk a művészeinket, és támogassuk a víziójukat is.
Bazzel és a csapatával dolgozni az egyik legkifizetődőbb dolog volt az életemben. A folyamat minden része formabontó volt. Igazán inspiráló volt az egész" – nyilatkozta Cindy Holland, a Netflix eredeti tartalmakért felelős alelnöke.
A The Get Downban Luhrmann egy opera és egy színpadi musical elemeivel dolgozott, hogy elmesélje egy csapat fekete tinédzser sztoriját, akik az 1977–79 közötti Bronxban ébrednek öntudatra. Az elsősorban a hiphopra és némileg a korabeli diszkózenére támaszkodó epizódok mindegyikében több táncbetétet is elhelyezett, így a külön koreográfus- és tánccsapat alkalmazása, illetve a régi slágerek jogdíja is erősen megnyomta a költségvetést. A munkálatok közepette ráadásul Luhrmann
a teljes írókollektívát átköltöztette Los Angelesből New Yorkba,
hogy autentikusabb környezetben dolgozhassanak.
A Varietynek nyilatkozó források szerint ezenkívül az sem segített takarékoskodni, hogy az 53 éves alkotó – akinek egyébként a The Get Downnal egy gyerekkori álma vált valóra, hiszen kisvárosi ausztrálként mindig is odáig volt mindenért, ami New Yorkból érkezett – semmiféle tapasztalattal nem rendelkezett a televíziózásban, mégis mindenben szabad kezet kapott, és nem hallgatott a tapasztalt tévés veteránok tanácsaira.
S habár a Netflix – a fentebb is idézett nyilatkozatok alapján – egyáltalán nem bánta meg a dolgot, a megszaladó költségek azért okoztak némi feszültséget a partnerükkel, a Sonyval való együttműködésben. Vélhetően a túlköltekezésnek köszönhető az is, hogy az eredetileg tervezett 13 epizódból végül csak 12 lett. Az első részt maga Luhrmann rendezte, és állítólag 90 perc hosszú.
Az utómunkálati fázis pedig nem túl meglepő módon szintén olyan összetett és bonyolult folyamattá alakult, hogy szokásától eltérően ezt a sorozatát a Netflix nem teszi egyszerre elérhetővé, hanem két adagban érkeznek majd az epizódok. Az első hat részt augusztus 12-én láthatjuk, a második hatot pedig valamikor 2017 első felében. Az azonban továbbra is kérdés, hogy lesz-e folytatása, azaz második évada a rekord költségvetésű produkciónak. Ha lesz is, az valószínűnek tűnik, hogy akkor már Baz Luhrmann nélkül.
Na nem mintha a Netflix meneszteni akarná – a rendező maga szabadulna. „Úgy gondolom, hogy ez a sajátos technika, amit ebben a műsorban kifejlesztettünk,
könnyű szívvel átadható egy új csapatnak"
– mondta a folytatásról az alkotó, aki a későbbiekben inkább visszatérne „Baz bácsi" üzemmódba, ahogy azt eredetileg is tervezte. Talán mindenkinek jobb is lesz úgy.