A Real World-del kezdődött minden, az MTV 1992-ben indult műsora teremtette meg a beköltözős reality műfaját azzal, hogy kiválasztott hét fiatalt, akiknek egy számukra ismeretlen városban, közös lakásban kellett élniük a kamerák előtt. A produkció olyannyira sikeres lett, hogy a mai napig fut, idén már a 32. évadja indul.
1999-ben jött aztán a Big Brother, amely világszerte kedveltté tette a műfajt, hozzánk is bejött, de a Való Világ hamar elsöpörte. Egy idő után persze meg kellett újulniuk a beköltözős realityknek is, jöttek az olyan formátumok, mint a Survivor vagy a Farm, ahol a versenyzők egy trópusi szigeten, illetve egy tanyán éltek együtt egy szimpla lakás vagy ház helyett.
Olyan szempontból a Farm-ra emlékeztetett a The 1900 House és a hozzá hasonló műsorok, hogy
a játékosoktól számos kényelmi tényezőt megvontak,
a modern családoknak úgy kellett élniük, mintha 1900 lenne, többek között áram, gáz és öblítéses vécé nélkül. A brit műsor nyomán több hasonló produkció készült, a The 1940s House például a második világháborúba, az amerikai Colonial House pedig az 1600-as évekbe repítette vissza a játékosokat.
Játszódott már reality kocsmában is, az első magyar valóságshow, a Bár helyszíne például egy Andrássy úti bár volt, ahol a szereplők dolgoztak, az ő munkabírásukon múlt, hogy nyereségesen fut-e a hely. A pincérként és pultosként dolgozó fiúk és lányok a bár feletti lakásban laktak egyébként, ott is kamerázták őket.
Találkozhattunk már ennél extrémebb helyszínekkel is a valóságshow-k történetében, kolostorban és börtönben is forgott már ilyen jellegű produkció. Előbbire példa a 2005-ben indult The Monastery, amelyet aztán az Egyesült Államokba és Ausztráliába is átvettek, magyarul az amerikai verzió volt látható A monostor címmel a TLC-n. Az eredetiben
öt jelentkező költözött be 40 napra egy bencés kolostorba,
volt köztük keresztény és buddhista, de olyan is, aki fiatalkora óta elutasította a vallás minden formáját.
Ennél keményebb kihívás várt a 60 Days In című műsor szereplőire, itt ugyanis hét ártatlan vonult önként börtönbe, hogy a nézőknek is beszámolhasson arról, mi folyik a fegyintézet falai között. A reality ötlete egyébként az indianai Clark megye seriffjétől, Jamey Noeltől származott, aki a hivatala átvételekor azt látta, hogy a megyei börtönben korrupció és anarchia uralkodik, mondhatni a rabok uralják az intézményt.
A hét önkéntes ennek megfelelően nyomozást is végzett a börtönben, az volt a feladatuk, hogy fényt derítsenek olyan illegális tevékenységekre, amelyeket a biztonsági kamerák nem tudtak rögzíteni.
Nekik köszönhetően ki is rúgtak pár alkalmazottat,
miután a börtönőrök és az irodai dolgozók sem tudtak a titkos akcióról. A szereplők egyébként álnéven szerepeltek, és mindannyian kaptak egy kidolgozott háttérsztorit is, hogy milyen (fiktív) bűntettért ültették le őket. Egyikük sem lepleződött le, verekedések persze voltak, de senkinek nem esett komolyabb baja a 60 nap alatt.
A sorozatból jelenleg a második évad megy az A&E csatornán, de ezt az elsővel egy időben készítették, hiszen az adásba kerülés után a második csapat biztonságát már nem tudták volna garantálni. A valódi elítéltekkel alá kellett egyébként íratniuk egy papírt az esetleges tévés szereplésről, de azt természetesen nem árulták el nekik, hogy miféle műsorról van szó.
Van, amikor nem a helyszín, hanem a szereplők személye miatt lesz érdekes egy beköltözős reality, a legkézenfekvőbb húzás a készítők részéről, hogy celebeket szerepeltetnek. Így ágazott le annak idején a Big Brother-ből a Celebrity Big Brother, de még sorolhatnánk a példákat reggelig.
Botrányos volt annak idején a Kid Nation, amelyben
negyven, nyolc és tizenöt év közötti gyereket raktak le egy szellemvárosban,
ahol aztán működő társadalmi rendszert kell kiépíteniük – Új-Mexikó állam hatóságai szerint azonban a gyerekek annyit dolgoztak a műsorban, hogy az már gyerekmunkának minősült.
A Sunset Daze készítői pont a fordítottját eszelték ki, gyerekek helyett időseket tettek meg realitysztárrá, a széria ugyanis egy arizonai idősek otthonában játszódott. Persze nem szenilis vénembereket kellett bámulniuk a nézőknek, miután az otthon kimondottan drága volt, jómódú, aktív életet élő hatvanasok, hetvenesek voltak a szereplők.
Állatokkal is forgott már nem egy valóságshow – ezek közül a Szurikáták udvarháza volt a legismertebb –, a legkülönösebb szereplőkre, spermiumokra azonban egy német műsorban, a Sperm Race-ben bukkantunk. Ez ugyan nem volt beköltözős reality, de nem tudunk elmenni mellette szó nélkül, a produkcióban részt vevő férfiak ugyanis
azon versenyeztek, hogy melyiküknek gyorsabb a spermája
– a három orvos által kikiáltott nyertes pedig egy Porschéval lett gazdagabb.