Ez az "okos beton" - ahogy feltalálói, Deborah Chung és Zeng-Qiang Shi a Buffalo Egyetem kutatói nevezik - idejétmúlttá teheti az utak mentén telepített költséges mérőállomásokat, amelyek a korlátot meghaladó tömegű járművek kiszűrésére szogáltak.
"Az ilyen betonnal burkolt utakon nyomon követhető, hogy melyik jármű mikor, hol, mekkora sebességgel halad, és mekkora a tömege" - mondta Chung. - Megfelelő riasztóberendezéssel összekapcsolva pedig rögtön jelzi, ha az útra túlsúlyos jármű lép."
Az okos beton a hagyományos vasbetonhoz hasonlóan, de vas helyett szénszál-erősítéssel készül. A benne levő rövid szénszálak miatt át tudja vezetni az áramot, és van elektromos ellenállása. Nyomás és feszítés hatására a szénszálak közti érintkezések száma megváltozik, és ezzel együtt változik a keverék ellenállása is. Vagyis az okos beton a rajta áthaladó járművek tömegétől függően, minél nagyobb nyomásnak van kitéve, annál kisebb az elektromos ellenállása.
Chung és Shi egy kalibrációs skálát is készítettek, amelyről leolvasható hogy mekkora tömegnek mekkora elektromos ellenállás felel meg. Ha az utakba olyan, okos betonnal burkolt szakaszokat iktatnak be, amelyeket egyúttal elektromos áramkörökbe is bekapcsolnak, akkor az elektromos ellenállás mérésével a jármű tömege és haladási sebessége is megmérhető.
Az okos beton a kutatók becslése szerint mintegy 30 százalékkal kerülne többe, mint a hagyományos, igaz, ezt a drágább burkolatot csak bizonyos rövidebb útszakaszokon kellene beiktatni. Mindezt figyelembe véve alkalmazása is jóval kevesebbe kerülne, mint a költséges mérőállomások kiépítése. (Nature Science Update)
(ÉT)