Titokzatos törések a jégpáncélon<br/>

Vágólapra másolva!
Az Arizona Egyetem kutatói szerint az Europa felszínén régóta ismert ív alakú törések csak a felszín alatti folyékony víztömeg árapály-mozgásaival magyarázhatók.
Vágólapra másolva!

Már eddig is számos jelét láthattuk annak, hogy az Europa jégborítása alatt mindenképpen folyékony víznek kell lennie, másképpen nem magyarázható az igen dinamikus, összevissza töredezett, repedésekkel, rianásokkal és gerincekkel tagolt felszín. Az Arizona Egyetem kutatói 1999 szeptemberében minden eddiginél erősebb bizonyítékkal álltak elő.
A főszerepet most azok a speciális, ív alakú törések ("flexik") kapták, amelyek a kutatók szerint a jég alatti vízben zajló árapály-mozgásoknak köszönhetően alakultak ki.

A "flexik" olyan ív alakú, végeikkel egymásba kapcsolódó törések, amelyek hosszan követhetők a jeges felszínen. Már 1979-ben, a Voyager-1 küldetése során felfedezték őket, majd 1995-től a Galileo részletesebb vizsgálatai következtek. Egészen eddig azonban nem találtak elfogadható magyarázatot a kialakulásukra.

Az Europa két másik óriáshold, az Io és a Ganymedes gravitációjának hatására kissé elnyúlt ellipszispályán kering a Jupiter körül. Az óriásbolygó gravitációs hatása árapály-erőket gerjeszt a hold anyagában, ide-oda vonszolva anyagait. Ez a hatás nagyobb mértékű, ha a két égitest közelebb van egymáshoz. A jelenlegi elmélet szerint a bolygótól való változó távolság különböző magasságú függőleges mozgásokat idéz elő az Europa feltételezett folyékony víztömegében, amelyek maximuma elérheti a 30 métert. Ez a hatás megnyújtja a jégpáncélt, majd egy bizonyos érték felett meg is repeszti. A repedés egy ív mentén hosszabbodik, majd egy idő után - amikor az ár magassága csökken - megáll, és elvégződik.



A repedések hossza 75 és 200 km között változik, kifejlődésük 3 és fél napig tart. Ennyi idő alatt kerüli meg az Europa a Jupitert. A repedések akkor végződnek el, amikor a hold a legtávolabbra kerül a bolygótól, így a legkisebb az árapály-erők hatása is. Ahogy közelíteni kezd, egy új repedés kialakulása veszi kezdetét, ami a legnagyobb közelség idején tetőzik, majd folyamatosan elerőtlenedik. A törés görbültsége jól mutatja az Europa pályájának ívét.

S. T.

Ajánló:

Nagy felbontású képek és animációk az ív alakú törésekről és kialakulásukról.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!