A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6
Amerikai kutatók az egyik legnagyobb dinoszaurusz maradványaira bukkantak a Szahara egyik "elfelejtett" őslényparadicsomában. Látványos felvételekkel kísért beszámoló a felfedezésről.

Paralitian stromeri, az új dínó
Argentinosurus

A Pennsylvania- és a Drexel Egyetem, illetve az amerikai Természettudományi Akadémia paleontológusaiból (őslénykutatóiból) álló csoport a "Paralitian" nevet adta a dínók újonnan megismert képviselőjének, amit "úszó óriás"-ként fordíthatunk. Az elnevezés az állat egykori környezetére utal: ahol ma a sivatag homokját fújja a szél, ott 90-100 millió éve, a földtörténeti kréta időszakban mocsaras tengerpart terpeszkedett. Az itt tenyésző gazdag növényzet képes lehetett egy ilyen faj populációjának eltartására. A buja vegetáció kialakulását az akkori meleg éghajlat és szokatlanul magas légköri szén-dioxid szint is elősegítette.

Jason Poole, az amerikai Természettudományi Akadémia munkatársa a felkarcsont feltárása közben

A kutatócsoport a május 31-én megtartott sajtókonferencián egy nem kevesebb, mint 170 cm hosszú felkarcsontot mutatott be, amelynek két darabjáról az ásatások során csak nehezen hitték el, hogy ugyanazon csont részei. Az állat teljes méretének becslését további leletek - egy másik felkarcsont darabjai, valamint csigolya-, lapocka- és bordatöredékek - is segítették. Az ásatás helyszínén halak, teknősök és krokodilok maradványai is előkerültek.

Az "úszó óriás" utolsó darabjainak elszállítása a lelőhelyről, 2000 februárjában

A Paralitian a Sauropodák családjának tagja. E nagy testű, kis fejű növényevőkről korábban azt tartották, hogy a legnagyobbak tömege nem haladhatta meg a 30-40 tonnát. A múlt század utolsó évtizedének szenzációs felfedezései azonban megváltoztatták a Föld valaha élt legnagyobb szárazföldi állatairól alkotott képünket, újabb és újabb rekordok megdöntésével.

A Baharija-oázis délkelet felől

Egyiptom területén egyébként számos kutatócsoport szeretne paleontológiai ásatásokat folytatni. Egy német expedíció már a 20. század első éveiben szenzációs leletekre bukkant a jelenlegi felfedezés, a Baharija-oázis (fent) területén. A régészeti értékek miatt azonban az egyiptomi hatóságok általában figyelmen kívül hagyják az ilyen jellegű kéréseket.

(Fotók: Pennsylvania Egyetem)

Az addig ismert legnagyobb testű dinoszaurusz honlapja. További képek az expedíció honlapján. Az eredeti sajtóanyag a Pennsylvania Egyetem honlapján, további angol nyelvű információkkal.

Kisebb, kevésbé súlyos, de mégis az első "magyar" dinoszaurusz.