Atombomba a rákra

A manőverező rakétákra szerelt "robbanótöltetek" radioaktív anyagai célzottan pusztítják el a tumorsejteket.

Amerikai kutatók a tumorsejteket egy miniatűr "atomrobbantással" pusztították el. Az egereken végzett eddigi kísérletek biztatóak: daganataik mérete zsugorodott, túlélési idejük pedig megnőtt.

A jelenleg alkalmazott radioterápia (sugárkezelés) egyfajta "szőnyegbombázáshoz" hasonlít, amely általában nem lehet elég precíz ahhoz, hogy ne roncsolná jelentős mértékben a daganat környékén található ép szövetek sejtjeit is. Az új, célzottabb megoldást olyan antitestek alkalmazása jelentheti, amelyekhez egy miniatűr "atombomba" kapcsolható.

A rákos sejtek felszíni fehérjéit felismerő és azokhoz kapcsolódó antitestek segítségével a radioaktív anyagok közvetlenül a rákos sejtbe juttathatók. A helyzet ahhoz hasonló, mintha egy manőverező, célkövető rakétára (antitest) robbanófejet szerelnénk. A kísérleteket a Memorial Sloan-Kettering Cancer Center (New York) kutatói végezték el, s a Science 2001. november 16-ai számában számoltak be róla részletesen (McDevitt, M.R. et al. Tumour therapy with targeted atomic nanogenerators. Science, 294, 1537 - 1540, 2001).

A kutatók az aktínium 225-ös radioaktív izotópját csatolták az antitest-molekulákhoz. Ez az instabil atom bomlása során nagy energiájú alfa-részecskéket produkál - ez hatékony, de rövid ideig tartó sugárzás pedig csupán a környező néhány sejtet pusztítja el. Már igen kis mennyiség is elegendő belőle a tumorsejtek megöléséhez. Az izotóp felezési ideje 10 nap, ami lehetővé teszi, hogy előállítása után bőven legyen idő szállítani is, mielőtt felhasználnák. Az eddigiekben kipróbált másik két izotóp (bizmut-213 és asztácium-211) felezési ideje ugyanis csak 46 perc, illetve 7 óra volt, vagyis túl sok bomlás ment végbe a felhasználás előtt.

Az eredmény két szempontból is igen jelentős. Egyrészt jól tükrözi a daganatos betegségek elleni küzdelem új irányvonalát, azaz a célzott daganatterápiát, a célzott kemoterápia után most már a radioterápiában is. Másrészt az atomi méreteken történő "szerelés" technológiájának, vagyis a nanotechnológiának egyik legelső ígéretes gyógyászati alkalmazását láthatjuk. A kutatók remélik, hogy a klinikai próbák hónapokon belül megkezdődhetnek.