"A lendkerék jobb áramforrás, mint az akkumulátor "

Vágólapra másolva!
Az elektromos meghajtású buszok és vonatok nemsokára megszabadulhatnak az akkumulátoraiktól, és nagy fordulatszámon forgó lendkerekekkel fejlesztenek maguknak áramot - állítják a Texas University munkatársai.
Vágólapra másolva!

Azonos méret és súly esetén a lendkerék többször annyi áramot szolgáltat, mint a hagyományos fémhidrid- vagy ólomakkumulátor, adja hírül az IEEE Spektrumban az Austin-i Texas University munkacsoportja (2002. április). Ráadásul a húsz évnél hosszabb várható élettartamával a lendkerék lényegesen tartósabb, mint a kémiai áramforrások bármelyike.

A lendkerekes energiatároló voltaképpen masszív, nehéz fémötvözetekből készült hengerblokk, amit "feltöltéskor" forgásba hoznak. A feltöltött rendszerben percenként kb. 50 000 fordulattal forognak a hengerek egy titánrúd körül. A mágneses csapágy gyakorlatilag teljesen kiküszöböli a súrlódást, úgyhogy a forgó tömeges szögsebessége alig csökken.

Egy dinamóval szükség szerint csapolható meg a lendkerék energiája, és alakítható át elektromos energiává. Ilyen kereket - csak éppen több tonnásakat! - már évek óta használnak az erőművekben, most ezek apróbb változatai készültek el, járművekben történő alkalmazásokhoz. Az első "lendkerekes" buszok és katonai járművek már elkészültek.

Bozsoki Anna-Mária

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről