Michael Kostelnik, a NASA szóvivője elmondta: egyelőre nem lehet pontosan megállapítani, hogy a bal szárny melyik darabjáról van szó. Annyi azonban bizonyos, hogy tartalmaz egy részletet a szárny belépő (elülső) élének hővédő borításából, amely szén alapú, igen nagy tömörségű anyagból készült.
A 46 centiméter hosszú törmelékdarabra már a múlt héten rábukkantak a texasi Fort Worth mellett, ám csak most sikerült azonosítani. Korábban már megtalálták a jobb szárny egyik darabját.
Mint arról folyamatosan beszámoltunk, a NASA és egy független vizsgálóbizottság már számos lehetőséget felvetett arra vonatkozóan, mi okozhatta a szárny sérülését, ami az amerikai légierő felvételein egyértelműen látható. Ezek a következők:
- szóba jöhet a január 16-ai start során a fő hajtóanyagtartályról leváló és a szárnynak csapódó törmelékdarab;
- esetleges ütközés egy űrszemét-darabbal a Föld körüli pályán;
- ütközés egy meteorittal a Föld körüli pályán
- villámcsapás a szárnyra (az erről készült állítólagos képről azóta sincs hiteles információ);
- újabban a NASA-nál felmerült, hogy jégtömb okozhatta a Columbia tragédiáját.
Mint arról korábban beszámoltunk, január 17-én, egy nappal az űrrepülőgép fellövése után egy katonai radar egy a Columbiától gyorsan eltávolodó tárgyat észlelt. A NASA szakértői most azt vizsgálják, összeállhatott-e az űrrepülőgép szennyvizet elvezető nyílásán olyan jégtömb, amely leválva esetleg megsérthette a hőálló burkolatot - írja az MTI. A hulladékvizet elvezető zsilip a kabin alján van, a baloldali szárny közelében. A vizeletet, a "háztartási" szennyvizet és az űrhajó üzemanyagcelláinak működése során keletkező vizet egyaránt itt vezetik el. Ez a víz általában mikrokristályok formájában szóródik szét a hideg, légüres térben, de egyszer már volt példa arra 1984-ben, hogy futball-labda méretű jégdarab képződött a zsilip csonkján.