Mint arról beszámoltunk, az elmúlt hetekben két űrszonda is elindult a Mars felé: az Európai Űrügynökség első Mars-szondája, a Mars Express (rajta a Beagle2 leszállóegységgel) és a két amerikai marsjáró egyike, a MER-A is (a MER-B a tervek szerint június 26-án startol). Mindkét start sikeres volt, s az űrszondák kitűnő állapotban haladnak célpontjuk felé.
Nem úgy, mint Japán 1998-ban indított első bolygókutató űreszköze, a Nozomi ("Remény"). A japán Mars-szonda első pályamódosító manővere nem sikerült, így a tervezettnél jóval több üzemanyagot voltak kénytelenek elhasználni a repülésirányítók. Ráadásul tavaly áprilisban a szonda egy erőteljes napkitörésből származó részecskezáporba került, ami súlyosan károsította több létfontosságú rendszerét. Hőmérséklet-szabályozó berendezései nem működnek, és meghibásodott a fedélzeti kommunikációs rendszer, továbbá az energiaellátó rendszer is.
Öt esztendőnyi bolyongás után a szonda üzemanyag-tartalékai kimerülőben vannak, ami a Naptól távolodva ráadásul megdermedhet, és nem lesz képes pályamódosításra használni. A szonda most egy ún. gravitációs lendítéssel próbált erőt gyűjteni a Mars felé vezető úthoz: tegnap visszatért a Föld közvetlen környezetébe (mintegy 10 000 km-re), hogy energiát nyerjen bolygónk gravitációs erejéből. Enélkül már nem lett volna képes elérni a Marsot.
Ezzel együtt sem biztos azonban, hogy a becslések szerint 848 millió amerikai dollárba kerülő űreszköz eléri célpontját, és csatlakozik a 2004-es "Mars-invázióhoz". A repülésirányítók nagyjából egy hét múlva tudják megmondani, mennyire volt sikeres a manőver - írja a Reuters.