A New York Times a közelmúltban több cikket is szentelt a Titanic állapotának, amiben bizonyára szerepet játszott az is, hogy a katasztrófa bekövetkezte óta mozilátogatók generációi zárták szívükbe a hajó valódi és képzeletbeli utasait. Az amerikai napilap számos kutatót és búvárt szólaltatott meg, akik egyöntetűen úgy nyilatkoztak, hogy a hajóroncs eróziója folyamatosan gyorsul. A jelenség feltételezett okai között egyaránt találunk természetes és emberi tényezőket.
Az árbockosár eltűnt, a parancsnoki kabin és a hátsó fedélzet beomlott, óriási nyílások jelentek meg a hajó oldalában, és cseppkövekhez hasonlatos rozsdaoszlopok függnek a hajó vaslemezeiről.
Alfred McClaren oceanográfus nemrégiben látogatta meg a luxushajó maradványait. A kutató megfogalmazott egy elméletet, amely szerint a hajótest fokozódó romlásának egyik oka nem más, mint a közelben fekvő Grand Banks vizeinek túlhalászata. Miután csökkent a környező vizekben élő halállomány mennyisége, az apróbb testű élőlények elszaporodtak, és a korábbinál jóval nagyobb elhalt planktontömeg száll alá tengeri esőként a Titanicra. E szerint az erózió a lerakódó szerves anyagok hatására gyorsult fel.
Az USA, Franciaország, Nagy-Britannia és Kanada együttes erővel próbálják menteni, ami még menthető. Júniusban külön kutatóexpedíciót indítottak a hajó állapotának pontos felmérésére.
A turisták is komoly károkat okoznak az első útján elsüllyedt tengerjáróban. Mindössze 35 ezer dollárt kell fizetnie annak, aki élőben szeretné felkeresni Leonardo DiCaprio és Kate Winslet románcának eredeti helyszínét, és csakúgy, mint az erdőben járó szerelmesek, a vízi látogatók is szívesen hagynak hátra olyan jeleket, amelyekből az utókor értesülhet kirándulásukról.
A 18 éve felfedezett hajóroncsot emléktáblák és művirágok tarkítják. Ehhez érdemes hozzászámítani a kutatók és a turisták által egyaránt előszeretettel elpotyogtatott sörösdobozokat és a legváltozatosabb formákban megjelenő hulladékot. Végül ott vannak azok a kalandorok, akik eredeti Titanic-szuvenírek értékesítéséből igyekeznek meggazdagodni. Ki ne szeretne például egy eredeti vécépapírtartót a világ leghíresebb roncsáról?
2001 áprilisában az NOAA (az amerikai óceán- és légkörkutató intézet) irányelveket tett közzé, hogy keretek közé terelje a hajó körüli emberi tevékenységet. Az egyik ilyen szabály például megtiltja, hogy újabb lyukakat vágjanak a hajó oldalába. A megfogalmazott irányelvek betartása azonban jogilag nem szankcionálható.
Az NOAA szerint a hajóroncs "50 éven belül a tengerfenékre fog omlani"; de az emberi tevékenység ezt az időtartamot akár töredékére csökkentheti.
A büszke Titanic 1912 április 14-n süllyedt el. Ez volt a kor legelegánsabb óceánjárójának első útja, mely az angliai Southamptonból New Yorkba vezetett volna. A szerencsétlenség során több mint 1500 ember vesztette életét.