Mint arról korábbi cikkünkben beszámoltunk, a NASA törölte a HST ötödik szervizét, amely lehetővé tenné, hogy 2010-ig működőképes legyen. Javítás nélkül a szakértők szerint 2007 körül fejezné be a csillagászatot új alapokra helyező pályafutását. A tervek szerint csak 2011-ben állna munkába a HST utódja, a James Webb teleszkóp.
A január 16-i bejelentés után Barbara Mikulski szenátor - aki a HST-t működtető Űrtávcső Tudományos Intézetnek (Space Telescope Science Institute, STScI) is otthont adó Maryland állam szenátora - levélben kérte Sean O'Keefe-t, a NASA vezérigazgatóját, hogy a Hubble eddigi érdemeinek és tudományos értékének figyelembevételével vizsgálja felül korábbi döntését, miszerint törlik az ötödik szervizküldetést. Mikulski szenátor levelével egy időben szakemberek több csoportja is kérte a felülvizsgálatot.
A NASA azért törölte a javítást, mert a Columbia űrrepülőgép tragédiáját kivizsgáló bizottság ajánlása szerint csak olyan repüléseket terveznek, amelyek során az űrrepülőgép csatlakozik a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS). Erre azért van szükség, hogy az űrrepülőgép esetleges sérüléseit kényelmesen ki tudják javítani, illetve egy mentőűrhajó érkezését biztonságban meg tudják várni. Egy űrtávcső-szerviz során az üzemanyag korlátozott mennyisége miatt nincs lehetőség csatlakozni az ISS-hez, mert a két űreszköz igen eltérő pályán kering a Föld körül.
Szakértők azonban rámutattak arra, hogy a NASA-nak olyan esetekre is kész tervvel kell rendelkeznie, amikor az űrrepülőgép valamilyen okból kifolyólag nem tudna csatlakozni az űrállomáshoz. Amennyiben a problémák az ISS segítsége nélkül is megoldhatóak, lehetőség van a Hubble biztonságos meglátogatására is.
Sean O'Keefe biztosította a szakértőket, hogy megvizsgálják a lehetséges megoldásokat. Ésszerű határokon belül nem pénzkérdés a Hubble javítása - mondta, hozzátéve: ha a NASA megerősíti a szerviz törlését, annak csakis biztonsági okai lesznek.
Orbán Ádám