Az Asperger-szindróma olyan rendellenesség, amely - amúgy intelligens és tanulékony - embereket meggátol abban, hogy jól működő szociális kapcsolatokat alakítsanak ki. A betegség a rendellenességet felismerő bécsi pszichológusról kapta a nevét 1944-ben. Az Asperger-szindróma (AS) nem befolyásolja az értelmi képességeket vagy a tanulási folyamatot, sok AS-ban szenvedő kivételes tehetséggel, képességekkel van megáldva.
Brit és írországi kutatók szerint Michelangelo Buonarroti (1475-1564) az Asperger-szindróma olyan sok kritériumának felel meg, hogy nagy a valószínűsége annak, hogy Newtonhoz, Einsteinhez és a világtörténelem sok más kiemelkedő tehetségéhez hasonlóan az autizmus ezen fajtájában szenvedett.
"Michelangelo feltűnően magányos, elszigetelt életmódot folytatott" - állítja dr Muhammad Arshad pszichiáter és Michael Fitzgerald, a dublini Trinity College kutatója. A kutatók szerint Michelangelo "különös, érzelmek nélküli, magányos" életet élő ember volt, akit elsősorban "a saját valósága foglalkoztatott"; a művész apja, nagyatyja és egyik fiútestvére szintén autista vonásokat mutatott.
"Az a tény, hogy Michelangelót kizárólag a munkája tudta lázba hozni; szokatlan életmódja, behatárolt érdeklődési köre, a társas kapcsolatok iránti rendkívül alacsony igénye mind-mind kifejezett autizmusra utal" - vonták le következtetésüket a kutatók.
Newton és Einstein is
"Newton tipikus Asperger-szindrómás eset. Keveset beszélt, úgy el tudott merülni a munkájában, hogy enni is elfelejtett, kevés barátjával pedig közömbös vagy zsémbes volt" - állapították meg a fizikusról a Cambridge-i Egyetem kutatói.
Baron-Cohen professzor szerint Einstein magának való, magányos ember volt, aki gyerekként rögeszmésen ismételgetett bizonyos mondatokat. Bár voltak barátai, és politikai témákkal kapcsolatban hallatta a hangját, rajta is felfedezhetők az Asperger-szindróma tüntetei. "A szenvedélyesség, a szerelem és az igazságért való kiállás teljes mértékben összeegyeztethető a betegséggel" - fejtette ki.
Az Asperger-szindróma egyelőre gyógyíthatatlan. A szokásos kezelés fő elemei a pszichoterápia, a szülőknek nyújtott tanácsadás és oktatás, a társas készségek fejlesztését elősegítő képzés, valamint meghatározott viselkedési zavarok gyógyszeres kezelése.