A videófelvételek alapján a fő hajtóanyagtartályról csak kevés szigetelésdarab vált le a start során. A jégeső okozta sérülések (lásd korábbi cikkünkben) miatt kicserélt részek tökéletesen viselkedtek. A legfeltűnőbb sérülés a folyékony oxigént továbbító vezeték közelében mutatkozott, de innen is csak egy kisebb szigetelésdarab hiányzott.
Magán az űrrepülőgépen a szokásos ellenőrzések során egyetlen olyan sérülést találtak, amely javítást igényelhet. A bal hátsó korrekciós hajtóművek alatti részen sérült a hővédő borítás. Itt a csempe alatti hőszigetelés kitüremkedett, amelyet a "menetszél" enyhén el is görbített.
Elképzelhető, hogy a körülbelül 10x15 centiméteres, háromszög alakú részen a visszatéréskor a vártnál jelentősebb melegedés lépne fel. Korábbi, hasonló esetek során a sérült szigetelés alatt fekvő részeknek magas hőmérséklet kellett elviselniük, amitől roncsolódtak, és a Földön javítani kellett őket. Mindezt most szeretnék elkerülni, ezért az utolsó űrsétán megpróbálják a javítást.
A mérnökök szerint egyébként a sérülés nem jelent komoly veszélyt, és nem változtatna jelentősen az Atlantis aerodinamikai paraméterein a visszatéréskor. Amikor a légköri belépés alatt mintegy 15-20 percen keresztül a legmagasabb hőmérséklet fellép, még olyan magasan van az űrrepülőgép, ahol csekély az aerodinamikai fékeződés.
Elkezdődött a napelemszerelés
Eredetileg hétfőre, szerdára és péntekre terveztek űrsétákat, amelyek fő célja az új S3/S4 jelű szerkezeti elem rögzítése, és egy átmeneti helyzetű napelemtábla összecsomagolása lesz. Az első űrsétán, magyar idő szerint hétfőn 22:02-kor Jim Reilly és Danny Olivas kiléptek az űrállomásról. A hatórás űrséta keretében az új szerkezeti elemről levették azokat a rögzítő szerkezeteket, amelyek a start során fellépő rázkódásoktól kímélték meg a berendezést. Még az űrséta előtt, 20:27-kor a kanadai gyártmányú robotkarral kiemelték az Atlantis rakteréből a 16 tonnás, 367 millió dollár értékű szerkezeti elemet, amely az új napelemszárnyat tartja majd. Az űrséta egyébként a 84. ilyen művelet a Nemzetközi Űrállomás (ISS) létezése óta.
Így helyezik majd fel az új szerkezeti elemet az űrállomásra
Az új szerkezeti elem szerelésének művelete egyébként a tervezetthez képest közel egyórás késéssel kezdődött, mivel az ISS helyzetstabilizáló giroszkópjai átmenetileg nem voltak képesek az űrállomás térbeli helyzetét az igények szerint módosítani (szakkifejezéssel élve telítődtek). Ilyen átmeneti problémára időnként sor kerül. Az űrrepülőgép hajtóműveivel módosították a térbeli helyzetet, míg a giroszkópok rendszere vissza nem tért az alapállapotba.
Meghosszabbított küldetés
A földi irányítók két nappal meghosszabbították az Atlantis küldetését, és az eredetileg tervezett három űrséta után egy negyedikre is sor kerül vasárnap. Ezen a korábbi szerelési műveletek esetleg elmaradó szakaszait tudják majd befejezni, és a fent leírt, a korrekciós hajtómű közelében kitüremkedett hőszigetelés problémáját megoldani. Utóbbi művelet pontos kivitelezéséről még a keddi napon döntenek, de annyi már biztosnak látszik, hogy a robotkar fog egy asztronautát tartani, és a javítás 1,5-2 órát vehet igénybe. A legvalószínűbb megoldásnak az tűnik, hogy a kiálló részt egyszerűen visszahajlítják az űrrepülőgép felületére, és ideális esetben rögzítik is valahogy.
A hétfői űrséta eleje: kilépés az űrbe (NASA)
A fenti 1,5-2 óra túl hosszú időtartam ahhoz, hogy a harmadik űrsétába belesűrítsék, amikor egyébként is lesz elég feladatuk lesz a napelemtáblákkal. A legtöbben az áthelyezendő napelemtábla becsukásától tartanak. Ugyanilyen műveletet tavaly decemberben végeztek, ahol a napelem összecsukása nem ment simán. Mindezeket követően június 21-ére tervezik a landolást.