Az Endeavourt visszatérésekor megörökítette a Nemzetközi Űrállomásról (ISS) a japán Soichi Noguchi asztronauta is. A bolygónk légkörében ereszkedő űrrepülőgépet a látványos panorámát nyújtó, új Cupola egységből fotózta le, amelyet az Endeavour szállított fel.
A visszatérés minden űreszköznél veszélyes feladat: hővédő pajzs, avagy esetünkben csempékből álló hővédő burkolat érintkezik a légköri gázokkal, amelyekkel 7-9 kilométer/másodperces sebességgel találkozik. A súrlódástól mind a hővédő felület, mind a légköri gázok felhevülnek és izzani kezdenek - akárcsak egy hagyományos meteor esetében.
A jelenség éjszaka látványos, és most sikerült is a magasból lefotózni. A mellékelt felvételen az ereszkedő és közben elkanyarodó Endeavour rajzolta tűzcsík figyelhető meg. Az űrrepülőgép több ilyen enyhe S-kanyart is tesz a légkörben, hogy gyorsabban lelassuljon kezdeti, 25-szörös hangsebességéről. Az űrrepülőgépek éjszakai visszatérését korábban is megfigyelték már az ISS fedélzetén lévő asztronauták, de ez az első alkalom, hogy meg is örökítették azt.
Kanyarodik az éjszaka ereszkedő űrrepülőgép (NASA)
Az űrrepülőgépek külső hővédő burkolatának eltérő részei más-más hőmérséklet értékekig nyújtanak védelmet. A leginkább ellenállóak az orr részen és a szárnyak belépőélein lévő csempék, ezek közel 1300 Celsius-fokig védik az alatta lévő szerkezetet. Ennél nem sokkal alacsonyabb hőmérséklet lép fel maximálisan egy átlagos visszatéréskor, az alábbi felvétel készítésekor pedig csak néhány száz fokkal lehetett ez alatt a jellemző hőmérséklet.
A Columbia űrrepülőgép 2003-as visszatérésekor az egyik szárny belépőélén történt sérülés miatt a forró gázok a szárny belsejébe jutottak, és ott megolvasztották a szerkezeti elemeket. Ettől az űrrepülőgép szárnya görbülni kezdett, amitől az egész gép elfordult. Rossz irányban állva pedig a légellenállás darabokra szakította - mint arról korábban részletesen beszámoltunk.