Páratlan években a párizsi Le Bourget, míg páros esztendőkben a brit Farnborough repülési szakkiállítására figyel a világ. Általában ezeken a rendezvényeken mutatják be legújabb fejlesztéseiket a gyártók, valamint itt köttetnek a legnagyobb üzletek is. Idén sem volt ez másképp, bár a pár hónappal korábban megrendezett berlini ILA szakkiállításon a dubai Emirates 32 darab A380-as vásárlását jelentette be, és ez némileg halványított a képen. A kereskedelmi számok ismertetése előtt azonban nézzük, milyen technikai újdonságokkal szolgált az idei farnborough-i iparági seregszemle.
Új típusok bemutatója
A legnagyobb durranás kétségkívül az észak-amerikai repülőgépgyártó óriás, a Boeing legújabb típusának európai premierje volt. A kompozit anyagok minden eddiginél nagyobb mérvű használata mellett számos egyéb téren is - például hajtómű, elektronika - forradalmian új technológiákat felvonultató B787 Dreamliner ugyan méretben nem versenyezhetett az európai Airbus óriásbálnájával, az A380-assal, azonban egy új korszak első hírnökeként mindenképpen figyelemreméltó. Akárcsak az oroszok regionális piacra szánt kéthajtóműves Szuhoj SuperJet 100-as utasszállítója.
A jelek szerint az oroszok is beszállnak a nagyok versenyébe, a Szuhoj SuperJet 100-as már a levegőben is bemutatkozott, a szintén előremutató MSZ-21-es projekt viszont még csak makett formájában létezik
Az utóbbi két évtized legreménytelibb posztszovjet polgári repülőgépe széleskörű nemzetközi együttműködés révén jött létre, és bár konkrétan Farnborough-ban nem adtak el belőle százával, a jövőben mégis az egyik legmeghatározóbb típus lehet Oroszország és a feltörekvő ázsiai államok légitársaságainál. Bár a gép meghajtásáról gondoskodó Power Jet SaM 146-os sugárhajtóművek állítólag egyelőre még nem hozzák a kívánt tömeg- és fogyasztási paramétereket, mégis az eddigiektől eltérően egy nyugati mércével is korszerű és várhatóan gazdaságosan üzemeltethető típus nagy-britanniai bemutatkozását láthatta a szakmai közönség Farnborough-ban.
A katonai repülőgépek közül az amerikai F-22A Raptor mellett az EADS konszern Eurofighter Typhoon harci gépe kapott kiemelt figyelmet, a vadász-bombázó ugyanis teljes fegyverzetben mutatta be repülőprogramját
Katonai téren a legmeglepőbb újdonság a közös kínai-pakisztáni könnyű vadász-bombázó, az FC-1/JF-17 típusjelzésű repülőgép első európai bemutatója volt. A két, egyébként a pakisztáni légierő 26. (Black Spiders) századába tartozó, 12,7 tonnás harci gép bár számos orosz (RD-93-as hajtómű) és európai (elektronika) alkatrészt is tartalmaz, mégis komoly mérföldkőnek tekinthető az ázsiai szuperhatalom Kína és a gyorsan fejlődő Pakisztán repülőiparának fejlődésében.
Az amerikai légierő F-22A Raptor harci gépe ugyan már nem először járt Farnborough-ban, bemutatója azonban most is nagy szakmai érdeklődést vont maga után. A világ jelenlegi egyetlen, csapatszolgálatban álló, ötödik generációs harci gépe az amerikai törvényhozás döntésének értelmében exportkorlátozás alá esik, így inkább erődemonstrációs, mintsem marketing okokból mutatták be az amerikaiak. Ugyanakkor az oroszok egyelőre csak PAK-FA névre keresztelt, válaszlépésnek is tekinthető típusát sajnos még nem láthattuk a rendezvényen, a 2011-es Le Bourget szakkiállításon azonban feltehetően már a Raptor mellett ez az új konstrukció is megtekinthető lesz. |
Ha már a katonai gépeknél tartunk, fontos megemlíteni az Airbus által fejlesztett négyhajtóműves szállítógép, az A400M farnborough-i debütálását is. Bár a hosszú ideje készülő közös európai típus jövője a finanszírozási nehézségek miatt jelenleg még nem teljesen tisztázott, kis szerencsével és megfelelő befektetéssel feltehetően ez a gép fogja majd képezni az európai NATO államok szállító-repülőgép flottájának gerincét a következő néhány évtizedben.
Az Airbus első, kifejezetten katonai célra tervezett négymotoros szállítógépe kiváló manőverezőképesége révén Farnborough-ban is nagy feltűnést keltett
Fellendülő iparág?
Az elmúlt időszak gazdasági és pénzügyi válságának egyik legnagyobb vesztese kétségkívül a globális légiközlekedés és ezzel összefüggésben a repülőipar volt. Ez meg is látszott a nagy repülőgépgyártó és -beszállító cégek eladási adatain. Idén Farnborough-ban azonban mintha fordult volna a trend, hiszen a piac két meghatározó szereplője, az európai Airbus és az észak-amerikai Boeing is szép sikereket könyvelhetett el.
A kísérő kiállítások részeként a világ leggyorsabb földi járműve címre pályázó Bloodhound Supersonic Cart is bemutatták, a hosszú és költséges aerodinamikai kutatások után a "rakétautó" ugyanis kezdi elnyerni végleges formáját. A futurisztikus gépezet a Typhoon harci gépekben használt sugárhajtóművel és kiegészítő rakétahajtással is rendelkezik, és a tervek szerint 2012-ben egy speciális sivatagi tesztpályán, a földön gurulva átlépi majd az 1600 kilométer/órás sebességet is. (Korábbi cikkünk a Bloodhound SSC-ről: Verseny lesz a szuperautó és egy repülőgép között) |
Összességében az Airbus típusaira érkezett több megrendelés (13 milliárd dollár értékben a rivális 10 milliárdjával szemben), azonban a Boeing sem szomorkodhat. Miután Berlinben az Emirates légitársaság az A380-asokból bevásárolt, és ezzel a világ legnagyobb, 90 gépből álló Super Jumbo flottáját tudhatja majd magáénak, addig Farnborough-ban az amerikaiaknak is osztottak a pénzes ládikából. A dubai székhelyű arab légitársaság képviselői ugyanis 12 darab Boeing 777-300ER típusú, nagy hatótávolságú, szélestörzsű utasszállító megvásárlását jelentették be mintegy 3,25 milliárd dolláros áron, s ezzel a rendezvény legnagyobb egyösszegű üzletét kötötték meg.
A Boeing 787 Dreamliner leszállása Farnborough-ban
A piac kisebb résztvevői - főleg az egyetlen eladással sem büszkélkedhető Bombardier - nem szerepeltek túl fényesen. Egyedül a brazil Embraer könyvelhetett el jelentősebb bevételt, miután 37 szerződés aláírásával mintegy 1,4 milliárd dollár értékű repülőgépükre érkezett megrendelés.
A repülőgépek egyik legfontosabb és nélkülözhetetlen alkotórésze a hajtómű, mely ráadásul a gép összértékének egy jelentős hányadát is adja. Az iparágon belül éppen ezért kiemelt figyelmet kapnak a hajtóműgyártó cégek is. A brit Rolls-Royce az egyik nagyágyú ebben a szegmensben, hazai környezetben pedig értelemszerűen igen hangsúlyosan jelentek meg a szakkiállításon. Az orosz Aeroflot 650 millió dolláros megrendelését elnézve - mely huszonnégy Trent 700-as erőforrásról szól a kiegészítő szolgáltatásokkal együtt - nyilván megérte kifizetni a helypénzt. Az orosz nemzeti légitársaságnak egyébként a hosszú távú járatokra szánt tizenegy darab új Airbus A330-asához van szüksége ezekre a takarékos és nagyteljesítményű hajtóművekre, mivel a hazai ipar egyelőre nem tud hasonló színvonalú terméket előállítani. |