Gagarin azonban makacs ember volt, és 1964-től addig járt a döntéshozók nyakára, míg be nem adták a derekukat, és engedélyezték, hogy aktívan csatlakozzon űrhajósként a Hold elérésére tervezett Szojuz-Zond programhoz. Olyannyira, hogy a Szojuz-1 űrhajó első repülésére Gagarin volt Komarov űrpilóta dublőre. 1967. április 23-án startolt az egyszemélyes vadonatúj űrhajó, a Szojuz-1, amely - miután műszakilag nem volt teljesen készen - számos helyen meghibásodott, ezért egy nap múlva visszatért a Földre, de ekkor a földbe csapódott, és Komarov meghalt.
A Szojuz-1 startjánál megszegték a korábbi gyakorlatot, mert előtte nem volt egyetlen egy sikeresen végrehajtott automatikus űrrepülés sem. A terv az volt, hogy másnap indítják a Szojuz-2 űrhajót három kozmonautával: Bikovszkijjal, Hrunovval és Jeliszejevvel. Miután a két űrhajó űrrandevút és összekapcsolódást hajtott volna végre, Hrunov és Jeliszejev zárt szkafanderben a világűrön keresztül átszállt volna a Szojuz-1-be Komarovhoz. Ha minden rendben ment volna, akkor előbb a Szojuz-1 három űrhajóssal tért volna vissza a földre, majd egy nap múlva a Szojuz-2-vel Bikovszkij is landol.
A két jó barát, Gagarin és Komarov (jobbra)
Amikor Gagarin értesült a sok műszaki problémáról, egyedül szeretett volna startolni a Szojuz-2-vel, hogy Komarovot megmentse, de erre nem kapott engedélyt. Jó barátjának halála még nagyobb erőfeszítésekre sarkalta Gagarint, és nagy erőbedobással folytatta a repülési és űrhajózási gyakorlatokat.
A MIG-15 kiképző vadászrepülőgép
1968. március 27-én azonban tragédia történt. Gagarin és kísérőpilótája, Szerjogin egy MiG-15UTI kiképző vadászrepülőgéppel meglehetősen rossz meteorológiai viszonyok között szálltak fel a Moszkva melletti cskalovszkiji katonai repülőtérről. Amikor Gagarin jelentette, hogy befejezik a feladatot, megkapták az engedélyt a visszatéréshez. Ezután a kapcsolat a repülővel megszakadt.
A lezuhant gép néhány maradványa
A gépet keresni kezdték, de csak több mint négy órával később leltek rá a MiG-15 roncsaira, 65 km-re a reptértől Novoszelovo falu mellett. A tragédia okairól rengeteg találgatás jelent meg, és a kivizsgálást végző állami bizottság jelentését titkosították. Az biztos, hogy a pilóták egészségesek voltak, és alkoholt nem fogyasztottak.
Horváth András