A több mint másfél méteres robotot az észak-spanyolországi Gijon kikötőben indítják útjára. A robothalat az Európai Bizottság által finanszírozott Shoal Konzorcium fejlesztette. A héten zajló tesztelések után a csoport elvégzi a szükséges módosításokat a modellen, majd - a tervek szerint - elkezdődik a robothal kereskedelmi gyártása.
A fejlesztők abban bíznak, hogy az új technológia vásárlói között lesznek a kikötői hatóságok, a vízművek, az akváriumok és más hasonló intézmények, ahol fontos a vízminőség állandó ellenőrzése. A hal különösen hasznos lehet nagyméretű környezeti katasztrófáknál, például olajömléseknél, mivel a környezetszennyező anyagok érzékelését hetekről másodpercekre csökkenti.
Luke Speller, a programot vezető BMT csoport kutatója elmondta, hogy a halat olyan kémiai érzékelőkkel szerelték fel, amelyek valós idejű, helyben való elemzést tesznek lehetővé. Az adatokat a robothaltól wifi segítségével közvetlenül a parti állomásra továbbítják.
Több más kiemelkedő tulajdonságuk mellett a robothalak képesek egymással is kommunikálni, önállóan úszni, feltérképezni, hol vannak, valamint maguktól visszatérnek a bázisra, amikor kezd kimerülni a nyolcórás működést lehetővé tevő áramforrásuk.