54 évvel ezelőtt, 1961. április 12-én hódította meg az ember a kozmoszt: ezen a napon érte el a világűrt Jurij Gagarin szovjet asztronauta. Az első űrutazás tiszteletére minden év április 12-én emlékezünk meg az űrhajózás világnapjáról.
Bár külön világnappal nem rendelkezik, de a kávék közül a Nescafé volt az első, amely megjárta a világűrt. Az instant fekete ugyanis nem csak amiatt vonzó a fellegek felett is, mert 100 százalék valódi kávéból készül, hanem azért is, mert az űrhajósok számára könnyen elkészíthető. Nem kell a súlytalanság állapotában lebegő kotyogót üldözniük, és a kis csomagolás sem foglal el annyi helyet, mint egy nagyobb kávéházi gép.
A kimondottan az Apollo 11 legénységének igényei szerint összeállított csomag a Nescafé termékek mellett szőlőlevet és természetes anyagokból készült édességeket (kókuszkockát, mogyorókockát, csokoládékockát és eperkockát) is tartalmazott.
Magyar űrkutatók vállalkoztak arra, hogy idén, az űrhajózás világnapján a világűr közelébe küldenek egy Nescafés dobozba csomagolt kávécserjét. A Puli Space Technologies munkatársai egy nagy hatótávolságú, héliummal töltött meteorológiai ballon segítségével juttatták a sztratoszférába a növényt. Az utazást speciális eszközökből összeállított rendszerrel rögzítették.
Dr. Pacher Tibor, a Puli Space Technologies alapítója és vezetője elmondta, míg Gagarin repülése megnyitotta számunkra az utat a kozmoszba, az Apolló program keretében pedig a Holdra is eljutottunk, ma már azon dolgoznak a szakemberek, hogy az emberiség véglegesen kilépjen földi bölcsőjéből, és tartósan megvesse a lábát először a Holdon, majd a Naprendszer távolabbi vidékein.
A vasárnapi repülésen a kávécserje Pécelről indulva, közel három és fél órás út és mintegy 36 000 méter magasság elérése után, az előrejelzéseknek megfelelően Tiszasas közelében ért földet.A küldetést 3 akciókamerával rögzítette a csapat, a felvételeket pedig nagy kapacitású adathordozókon tárolták.
A Földet elhagyó, majd a sztratoszférából visszazuhanó doboz útját nyomkövetők és okostelefon segítségével monitorozták. Az esemény külön értéke, hogy egy valós földi problémára tudtuk vele felhívni az emberek figyelmét.
Az akció célja az volt, hogy rávilágítson a világ kávétermesztésének aggasztó mértékű csökkenésére. Ha a tendenciák ilyen mértékben folytatódnak, a Nestlé szerint a kávé néhány éven belül luxuscikké válhat. A világpiaci ár már 2014-ben is jelentősen emelkedett.
Hogy ezt a kedvezőtlen jelenséget megelőzze, a Nestlé a világ vezető kávégyártójaként olyan megoldásokat kínál a termesztőknek, amelyekkel egyre jobb minőségben és növekvő mennyiségben szüretelhetik a kávéjukat.
A NESCAFÉ terv keretein belül a cég világszerte 220 millió magas hozamú, a növényi betegségeknek ellenálló kávépalánta átadásával támogatja a termesztőket 2020-ig, amelyekből 38 milliót már szét is osztottak. Ennek köszönhetően a termelők megfiatalíthatják növényállományukat, amely így megsokszorozhatja a termés mennyiségét, ezáltal pedig nagyobb jövedelmet biztosít a gazdák számára.