Jelentősen csökkenti a turbinák és más forgólapátok zavaró élhangját egy új bevonat, amely a bagoly szárnytollának különleges szerkezetét utánozza.
A szélturbinákat részben a zaj mérséklése céljából erős szélben fékezik, tehát ha csendesebbek volnának, nagyobb sebességgel foroghatnának, és több áramot termelhetnének.
A legtöbb bagoly, így a közepes vagy nagyobb termetű gyöngybagoly és szakállas bagoly lopakodva vadászik, észrevétlenül közelíti meg és ejti el zsákmányát
– mondta el Nigel Peake kutatásvezető, a Cambridge Egyetem alkalmazott matematika és elméleti fizika tanszékének professzora.
"S bár ez évszázadok óta ismeretes, arról fogalmunk sem volt, hogyan vagy miért képesek nesztelenül repülni " - fűzte hozzá a szakember.
A kutatók nagy felbontású mikroszkóppal elemezték a bagoly szárnytollát.
Megállapították, hogy e tollnak különleges a felülete: egyenetlenül dudorok borítják. Úgy kell elképzelni, mintha madártávlatból tekintenénk le egy sűrűn elnyúló erdőre, amelyből itt-ott szabálytalan félgömb formájú lombkoronák emelkednek ki.
A bagolytoll makroszkopikus szerkezete is elősegíti a néma suhanást.
A hajlékony tollgerinc két oldalán eltérő a tollzászló struktúrája: a levegőt hasító belépőélen egymástól egyenlő távolságra sorakoznak a zászlót alkotó ágacskák, míg a kilépőél inkább rojtosnak látszik, mivel az ágacskák hossza eltérő, és soraik hézagosak.
Egyetlen más madárnak sincs ilyen bonyolult tollszerkezete -mondta Peake.
Legyen bár szó madárról, repülőgépről vagy ventilátorlapátról, az élhangot az okozza, hogy a kilépőélt elhagyó légtömeg örvényleni kezd, turbulencia alakul ki.
A bagolytoll zászlaja csökkenti a zajt azáltal, hogy csillapítja a légáramlást a szárny fölött, szétszórja a hangot, ezáltal a zsákmányállat nem hallja a madár érkezését " - fejtette ki a professzor.
A kutatók először a dudoros szárnyfelületet próbálták utánozni, hiszen a hanghullámok "széttördeléséhez", tehát a zajcsökkentéshez ez a legfontosabb. Egy ventilátorlapátot többféle anyaggal is bevontak, végül a menyasszonyi fátyolhoz hasonló, sűrű szövésű háló bizonyult legjobbnak.
Ez ugyanis lyukacsos szerkezete dacára mérsékelte az alatta lévő szilárd anyag felületi egyenetlenségeit, és a keletkező zajt akár 30 decibellel csökkentette. A kutatók a fátyol mintázata alapján kikísérleteztek egy 3D nyomtatással, műanyagból készíthető hálót, és bevontak vele egy életnagyságú turbinalapátot.
A szélcsatornás tesztelések után megállapították, hogy az új bevonat a lapát által keltett zajt 10 decibellel enyhítette, míg az eszköz aerodinamikai jellemzőit nem befolyásolta.
"Mivel a hangot az él kelti, egy finom szövésű, légáteresztő burkolat hatására nem alakulnak ki a szárny mögött azok az örvények, melyek az élhang fő forrásai"-
nyilatkozta az Origónak Fiala Péter, a Budapesti Műszaki Egyetem Villamosmérnöki és Informatika karának adjunktusa,
az egyetem Akusztikai és Stúdiótechnikai Laboratóriumának munkatársa.
"Mind a nagysebességű vonatok, mind a repülőgépek esetén a domináns zajforrás már nem a motor- vagy a gördülési zaj, hanem a levegőt nagy sebességgel hasító élek, így például a visszapillantó tükör, az áramszedő, a kieresztett kerék körül kialakuló apró légörvények által keltett hang", tette hozzá Fiala Péter.
Természetesen rengeteg munkára van még szükség ahhoz, hogy a brit és részben amerikai kutatók által kifejlesztett bevonat széles körben felhasználható legyen. Különösen, hogy egy repülőgép szárnyán és turbinájában sokkal összetettebb feladat alkalmazni, mint egy szélturbina esetében.
Ezért most élesben próbálják ki a bevonatot egy működő szélturbinán,
olvasható a Cambridge Egyetem beszámolójában. Amennyiben ugyanolyan zajkibocsátás mellett növelhető a rotor forgása, az azt jelenti, hogy egy átlagos nagyságú, néhány tucatnyi turbinából álló szélerőmű-farm több megawatt pluszenergiát állíthat elő.