A semmiből bukkant fel a körülöttünk keringő galaxis

Tejútrendszer
Kevesebb mint 400 ezer fényévre fekvő törpegalaxist fedeztek fel a csillagászok. A tekintélyes méretű galaxis azért volt rejtve mostanáig, mert csillagai szét vannak szórva, így szinte láthatatlan a számunkra.

A Crater 2 nevű törpegalaxis gyakorlatilag a semmiből bukkant elő. Alig 400 ezer fényévre van tőlünk, és a Tejútrendszer körül keringő csillagvárosok közül a negyedik legnagyobbnak számít, olvasható a Science Alert tudományos portálon.

Az, hogy idáig nem sikerült kiszúrni a Crater 2-t, nem a műszerek ügyetlenségéből ered. Csillagai annyira szét vannak szórva, hogy sötétnek tűnik, fényét elnyomják fényesebb szomszédjai.

A tudomány jelenlegi állása szerint a Tejútrendszer körül 49 galaxis kering (Illusztráció) Forrás: ESO/B. Tafreshi/TWAN

Rengeteg kisebb csillagváros lehet körülöttünk

A tudomány jelenlegi állása szerint a Tejútrendszer körül 49 galaxis kering, de az új eredmények azt sugallják, hogy több olyan sötét csillagváros fordulhat elő, amely „szellemszerű” természete miatt idáig rejtve maradt a kutatók előtt.

A Crater 2-t januárban észlelték először, miután új számítógépes algoritmussal vizsgálták a világ egyik legnagyobb csillagászati távcsőrendszerének, a VLT-nek (Very Large Telescope, magyarul Nagyon Nagy Távcső) a felvételeit. Olyan régiókat találtak, ahol szokatlan csillagcsoportosulások vannak. Kiderült, hogy egyikük maga az újonnan felfedezett, 7000 fényév átmérőjű törpegalaxis. Méretét tekintve, ha szabad szemmel látnánk az égbolton, kétszer nagyobbnak látszódna, mint a telihold.

A kutatók arra is találtak bizonyítékot, hogy a Crater 2 egy olyan kisebb galaxiscsoporthoz tartozik, amely valamikor a távoli jövőben a Tejútrendszernek fog ütközni. Az új tanulmány a Monthly Noticed of the Royal Astronomical Society című csillagászati szaklapban jelent meg.