Újra a levegőben a Solar Impulse 2 napelemes repülő

Solar Impulse
A repülőgépnek sokszor 10 ezer méteres magasságokba kell repülnie, hogy teljesen feltölthesse akkumulátorait
Vágólapra másolva!
Újra a levegőben a Solar Impulse 2 napelemes repülőgép. A földkerülés legnehezebb szakasza vár Bertrand Piccard pilótára és a forradalmian új járműre, ugyanis most fognak átkelni a Csendes-óceánon.
Vágólapra másolva!

A napelemes repülőgép 2015 márciusában indult világkörüli útjára Abu-Dzabiból, és Omán, India, Mianmar, Kína, valamint Japán érintésével érkezett meg Hawaiira, ahonnan most megkezdte az eddigi legveszélyesebb szakaszt, a Csendes-óceán átrepülését. A tervek szerint három nap alatt fogja elérni Kalifornia partjait.

A repülőgépnek sokszor 10 ezer méteres magasságokba kell repülnie, hogy teljesen feltölthesse akkumulátorait Forrás: Origo

Az előző repülési szakasz is sikerrel zárult: a Japán-Hawaii rész megtételével a Solar Impulse 2 és pilótája, a 62 éves svájci André Borschberg megdöntötte

a leszállás nélküli leghosszabb szólóutazás rekordját.

A mostani etapot a másik pilóta, Bertrand Piccard vezeti, aki pszichiáter és felfedező, a világhírű Jacques Piccard,a Mariana-árok első meghódítójának fia.

A gép története

A kizárólag napenergiával működő repülőgép ötlete 1999-ben pattant ki a svájci Bertrand Piccard fejéből, aki ebben az évben kerülte meg a földet egy hőlégballon gondolájában. Jelenlegi felfedezőtársával, Borschberggel akkor találkozott először, amikor 2003-ban a svájci Lausanne-i Műszaki Egyetem számára prezentálta elképzelését – az intézet rögtön felkarolta, hogy megvizsgálja, vajon technológiailag megvalósítható-e a napenergiával hajtott repülőgép ötlete. Ennek a kutatási projekt vezetője Borschberg volt – valószínű, ekkor még

eszébe sem jutott, hogy a világ első, és kizárólag megújuló energiát használó, földkerülő repülőgépének lesz a társpilótája.

A rekorder naprepülő

A Solar Impulse első prototípusa 2009-ben állt a nagyközönség elé, és már 2010-ben több rekordot döntött: a hozzá hasonló járművek közül többek között ő ért a legmagasabbra (9235 méter) és ő repült a leghosszabb ideig egyhuzamban (26 óra, 10 perc és 19 másodperc).

A földön dolgozó mérnökök számára az az egyik legfontosabb feladat, hogy figyelemmel kísérjék az időjárási viszonyokat, és minél gyorsabban reagáljanak a felvetülő problémákra Forrás: © Solar Impulse

A prototípus egy ultrakönnyű, egyfedelű, felsőszárnyas, tandemfutóműves gép, amely egyhuzamban 36 órát képes repülni. 200 négyzetméternyi napelem borítja, ezek képesek annyira feltölteni az akkumulátorát, hogy egy egész éjszakát kibírjon leszállás nélkül. Ehhez képest a második Solar Impulse már

öt napot tud egyhuzamban repülni,

hála a könnyű, karbonszálas testen elhelyezett több mint 17 ezer szolárpanelnek.

Szelfi a pilótafülkéből - a Solar Impulse pilótái végig dokumentálják a földkörüli utat Forrás: © Solar Impulse

A 72 méteres szárnyfesztávolságú gép (ez nagyobb, mint amekkorával egy Boeing 747-81-es büszkélkedhet) alig nyom többet, mint egy kisbusz, és négy elektromos akkumulátor biztosítja, hogy elég energiát tároljon a hosszabb utakra is. A Solar Impulse 2 már egy autó átlagos sebességét is eléri: akár 140 kilométer per órával tud repülni.

A repülőgép tavaly július 3-án érkezett Hawaiira, de nem tudott rögtön továbbindulni, mert túlhevítődtek a napelemei. A járművön dolgozó szakemberek közleménye szerint a gép napelemei már a világkörüli repülés Japán-Hawaii szakaszának első napján túlhevültek. A csapat egész úton figyelemmel kísérte a helyzetet, de a hőmérsékletet nem tudták csökkenteni.

A Solar Impulse 2 útját élőben is követheti a projekt weboldalán.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!