A nagy múltra visszatekintő patinás szovjet–orosz repülőgép-tervező irodák, a Tupoljev, a Szuhoj vagy a Mikojan–Gurevics, hogy csak a legismertebbeket emeljük ki, számos világklasszis modellel gazdagították a repülés történetét. Azonban csakúgy, mint más, a repülőgép-tervezésben élen járó országok esetében, az orosz fejlesztéseknek is akadtak „Fekete Péterei”.
Ezek közül talán a szovjet–orosz haditengerészet számára tervezett Lun-osztályú MD-160-as, repülőgépnek tervezett, ám se nem repülő, se nem hajó ekranoplán volt az egyik legbizarrabb alkotás.
A különleges monstrumot Rosztiszlav Jevgenyijevics Alexjev és mérnökcsoportja tervezte, a szovjet haditengerészet megrendelésére. Bár lehet, hogy az MD-160 külsőre és műszaki jellemzői alapján a „normális” repülőgépekhez hasonlít,
valójában a merevszárnyas repülő eszközök egy külön csoportjába tartozó, úgynevezett ekranoplán.
Az ekranoplán vagy párnahatás-repülőgép nagy nyomású gázt juttat a félszárnyak és a felszín közé, ezzel hozva létre az aerodinamikai felhajtóerőt. Egyfajta sajátos átmenetet képez a repülőgép és a légpárnás hajó között.
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organization, IMO) egyenesen a tengeri hajók kategóriájába sorolja az ekranoplánokat. A hagyományos merevszárnyú repülőgépektől abban különbözik, hogy önmagában a félszárnyak szárnyprofilján eltérő sebességgel áramló levegő keltette nyomáskülönbség
nem elegendő az ekranoplán levegőben tartásához,
hanem ahhoz a párnahatás szükséges. Emiatt ezek a gépek képtelenek nagyobb magasságra felemelkedni, jellemzően a vízfelszín felett mindössze néhány méter magasan repülnek.
Az MD-160-as oroszos módon nem fukarkodott a méretekkel, teljes hossza 73,8 méter, szárnyfesztávolsága 44 méter, a magassága pedig 19,2 méter volt. A monstrum meghajtásáról nyolc, négyesével egymás mellé szerelt és az orr mögött elhelyezett Kuznyecov NK-87 típusú turbofan hajtómű gondoskodott,
amelyek 550 km/óra maximális sebességre tudták felgyorsítani az óriást.
A fő fegyverzetét hat fixen rögzített rakétavető alkotta, P-270 Mokit hajóelhárító rakétákkal.
Az MD-160 1987-ben kezdte meg szolgálatát a szovjet fekete-tengeri flotta kötelékében, és az 1990-es évekig tartották hadrendben. (Egyes források szerint 1995-ben, más információk alapján 1999-ben vonták ki végleg a szolgálatból.) Több országban is kísérleteztek az ekranoplánokkal,
ám végül sehol sem honosodott meg ez a sajátos és nem túl sikeres géptípus.
Az MD-160 méreteivel és meglehetősen bizarr formájával mindenesetre a repüléstörténet egyik érdekes kuriózuma marad.