A Skandináv-félsziget északi partvonala, valamint a Spitzbergák és Novaja Zemlja által határolt barátságtalan Barents-tenger mélye számos felderítetlen, illetve elhallgatott titkot rejt. Az 1980-as évek óta több súlyos atomtengeralattjáró-baleset is történt a térségben, amelyek közül talán a K-141-es Kurszk 2000 augusztusi tragédiája ismert a legjobban a közvélemény előtt.
A Jeges-tenger tágabb körzetében azonban kevéssé publikus balesetek is történtek.
Ilyen többek között a K-159-es orosz atom-tengeralattjáró esete, amely ugyan korábban merült hullámsírba, ám 2003. augusztus 30-án a kiemelési kísérlet közben ismét a mélybe süllyedt több száz kilogramm dúsított uránnal a reaktorában, és 9 ember halálát okozva.
Még a szovjet időkben, 1980-ban a forgalomból kivont K-27 jelű tengeralattjárót
a lehetséges jövőbeli következményekkel nem törődve, felsőbb utasításra a Kara-tenger mélyére süllyesztették.
Ebbe a nem éppen szívderítő sorba illeszkedik a Szovjetunió legkorszerűbb nukleáris vadász-tengeralattjárója, a K-278 Komszomolec máig nem teljesen tisztázott hátterű balesete is.
A szovjet védelmi minisztérium 1966-ban, még a brezsnyevi idők kezdetén elhatározta egy olyan nukleáris meghajtású vadász-tengeralattjáró kifejlesztését, amely valamennyi hadrendben álló amerikai riválisánál sokkal nagyobb sebességgel fog haladni, és lényegesen nagyobb mélységbe lesz képes lemerülni.
A minisztérium a szupertitkos 685-ös projekt fedőnevet viselő fejlesztési programban az állami Rubin Tervezőirodának adott megbízást az új generációs atom-tengeralattjáró terveinek elkészítésére. A fegyverzettel szemben megfogalmazott követelmények szerint a kifejlesztendő tengeralattjárónak a hagyományos és nukleáris robbanófejjel egyaránt felszerelhető torpedókon kívül képesnek kellett lennie atomtöltettel rendelkező interkontinentális ballisztikus rakéták indítására is.
Az iroda 1974-re elkészítette a Plavnik-osztály (NATO kódnevén: Mike-osztály) első egységének részletes terveit. A minden idők legkorszerűbb és legnagyobb támadóerővel rendelkező tengeralattjárójának szánt K-287 gerincfektetése 1978. április 22-én történt meg, a Szevmas (Szevernoje Masinesztroityelnoje Predpriátyije) katonai hajóépítő üzem szeverodvinszki telephelyén; a tengeralattjárót öt évvel később, 1983. december 28-án adták át a flotta képviselőinek.
A nyugati katonai hírszerzés már a K-278 építése idején igyekezett minél több információt megszerezni az új szuper-tengeralattjáróról. Az amerikai hírszerzők néhány nyugtalanító információ alapján az feltételezték, hogy a K-278 a szovjet atom-tengeralattjáró flottánál addig még nem alkalmazott,
sokkal nagyobb teljesítményű, folyékonyfém ólom-bizmut reaktorokat kap,
ami az amerikai nukleáris meghajtású búvárhajókhoz képest kétszer nagyobb sebességet biztosít az új szovjet osztály egységeinek.
Ez több mint fenyegető opció volt az U.S. Navy számára. (A K-278 végül a hagyományos nyomott vizes, 190 MW teljesítményű, OK-650 B-3 típusú reaktort kapta meg.) A 117,5 méter hosszú és 6400 -8000 tonna vízkiszorítású K-278 dupla héjszerkezetet kapott, amelyből a belső különösen erős, nyomásálló titánötvözetből készült.
A hajótestbe hét vízzáró rekeszt építettek be,
ezek közül kettőt speciálisan megerősített, illetve fokozottan nyomásálló biztonsági zónának alakítottak ki a személyzet számára, esetleges vészhelyzet esetére.
A héjszerkezet minden addiginál nagyobb maximális merülési mélységet biztosított a K-278 számára.
A hajó tervezett szolgálati mélysége 1000 méter, maximális merülési mélysége 1250, míg az úgynevezett roppanási mélysége pedig 1500 méter volt. A rivális amerikai atom-tengeralattjárók hasonló paraméterei meg sem közelítették a K-278 valóban egyedi merülési specifikációját.
A Komszomoleccel 1984-ben kezdték el a nyílt vízi próbákat. A K-278 1988 októberében Jurij Zelenszkij első osztályú tengerészkapitány parancsnoksága alatt 1020 méteres rekordmélységbe merült. 1989. április 7-én a Komszomolec Jevgenyij Vanyin tengerészkapitány irányításával gyakorlómerülést hajtott végre a Norvégiához tartozó Medve-szigettől 180 kilométerrel délnyugatra, a Barents-tengeren.
A későbbi hivatalos jelentés szerint, 335 méteres merülési mélységben zárlat miatt hirtelen tűz ütött ki a gépházban, és noha azonnal lezárták a vízzáró ajtókat, a tűz megállíthatatlanul terjedt tovább a válaszfalak kábelátvezetésén.
A reaktor leállt, és ezzel megszűnt a meghajtás, az atom-tengeralattjáró súlyos veszélybe került. Tizenegy perccel az első felcsapódó lángok jelzése után, a Komszomolecet sikerült vészeljárással a felszínre emelni, de a fedélzeten tomboló tüzet nem tudták elfojtani.
A parancsnok azonnal leadatta a vészjelzést, ám öt órán keresztül nem történt semmi sem. Időközben a forróságtól és a mindent elborító mérgező füsttől elviselhetetlenné vált a helyzet a fedélzeten, a személyzetnek el kellett hagynia a hajót.
A tűztől, illetve a füsttől négyen azonnal életüket vesztették, ám a túlélők megpróbáltatásai csak a tengeralattjáró elhagyása után teljesedtek ki.
A hajótörött tengerészek a dermesztően hideg, 2 Celsius-fokos vizet taposva várták a mentőegységek felbukkanását.
Helyi idő szerint délután 15 óra 15 perckor a Komszomolec feladta a tűzzel vívott küzdelmét, és a tengeralattjárót elnyelték az erős szélben háborgó Barents-tenger hullámai.
Amikor a K-278 elsüllyedt, Vanyin kapitány és négy tisztje még a fedélzeten tartózkodtak. Ők a mentőkapszula segítségével próbálták elhagyni az egyre nagyobb mélységbe süllyedő tengeralattjárót, azonban csak egyetlen tengerésztiszt élte túl a drámai menekülési kísérletet.
A süllyedő Komszomolec roncsa 1680 méteres mélységben érte el a tengeraljzatot.
Először a haditengerészet egyik járőrgépe érkezett a baleset helyszínére, de néhány felfújható mentőtutaj ledobásán kívül nem sokat tehetett a hipotermiával küzdő, és erejük végére ért tengerészekért.
A riasztást vett Alekszej Hlobusztov szovjet halfeldolgozó hajó pontosan nyolcvanegy perccel a Komszomolec elsüllyedése után érkezett meg a baleset körzetébe,
és még 27 életben lévő tengerészt sikerült kimentenie a fagyos vízből,
a többiek életüket vesztették a vészes kihűlés miatt. A 69 fős személyzetből 42 tengerész veszett oda, többségükkel a fagyos víz végzett.
Jó szovjet szokás szerint, a hatóságok igyekeztek agyonhallgatni a súlyos környezeti kockázattal együtt járó tragikus balesetet. Az elsüllyedt tengeralattjáró reaktorában 116 kilogramm dúsított urán maradt, valamint kettő, egyenként 3-3 kilogramm 239-es plutóniumot tartalmazó atomtöltet is a K-278-cal merült a mélybe.
Mindez súlyos környezetei fenyegetést jelentett – és tegyük hozzá, jelent ma is - a Medve-sziget térségére, amelyet a világtenger legfontosabb tőkehalhalászati területeként tartanak számon. Norvégiát különösen aggasztotta az ország partjaihoz relatív közelségben elsüllyedt szovjet atom-tengeralattjáró jelentette potenciális környezeti fenyegetés. A szovjet hatóságok - norvég nyomásra - az Orosz Tudományos Akadémia Sirsov Oceanográfiai Intézetének adtak megbízást a roncs felkutatására és állapotának felmérésére.
Az Akademik Keldis oceanográfiai kutatóhajó 1989 júniusában bukkant rá a K-278 roncsára, a Medve-szigettől 250 kilométerre délnyugatra, a Barents-tenger 1680 méteres mélységében. A tengeraljzaton a gerincén egyenesen álló Komszomolec roncsáról az Akademik Keldis fedélzetén szolgáló MIR-1, illetve MIR-2 mélytengeri kutató-tengeralattjárók készítették el a legelső felvételeket. (A MIR-1 és a MIR-2 számos világhírű expedíció, így többek között a Titanic és az egykori német szupercsatahajó, a Bismarck felkutatásában is részt vett.)
A roncs lokalizálást újabb kutatóexpedíciók követték. Az 1992 májusában végrehajtott felderítőmerülések során megállapították, hogy a Komszomolec reaktorházának titánburkolatán több, 30-40 cm széles repedés észlelhető.
Egy másik, 1993 augusztusában a K-278 roncsához küldött oceanográfiai kutatóexpedíció úgy találta, hogy a Komszomolec hullámsírjának térségében rendkívül gyengék a vertikális áramlatok, ezért az esetleges radioaktív sugárzás környezetkárosító hatása kisebb az addig feltételezetteknél – legalább is a hivatalos orosz álláspont szerint.
Ugyanez az expedíció fedezte fel azt a közel hat méter hosszú repedést,
amely a nukleáris robbanófejjel felszerelt torpedókat tároló kamránál keletkezett. Az 1994 nyarán soron következő expedíció „gyenge" radioaktív szivárgást detektált a torpedókamráknál.
Az Akademik Keldis 1995. június 24-én ismét kifutott Szentpétervár kikötőjéből, hogy a Komszomolec hullámsírjához hajózzon. Ennek az expedíciónak a roncs burkolatán korábban felderített repedések lezárása volt a legfőbb célja, amelyet a küldetés - a későbbi hivatalos kommüniké szerint - sikeresen teljesített is.
Az orosz kormány a „Komszomolec-projekt" lezárásaként
1996 júliusában bejelentette, hogy legalább 2015–2025-ig nem kell számottevő radioaktív szennyezéstől tartani.
2011-ben, huszonkét évvel a Komszomolec tragédiája után a Roszatom, az állami atomenergia-ügynökség felvetette a reaktor és a nukleáris robbanófejek kiemelésének szükségességét, de a döntést elhalasztották.
A védelmi minisztérium 2012-ben más, kisebb mélységben fekvő roncsok, köztük a K-27-es kiemelését eldöntötte, ám szakértők szerint a Komszomolec roncsa túl mélyen fekszik ahhoz, hogy elfogadható kockázat keretei között emelhessék a felszínre.
A K-278 roncsa így továbbra is súlyos ökológiai kockázatot jelentő időzített bombaként ketyeg odalent, a Barents-tenger fagyos mélységében.