A múlt hét végén két helyi halász, a 25 éves Jacob Oversby és vele egykorú társa, Luke Christian éppen Wylie Bay vizein dobták ki a horgot, amikor hat méter hosszú csónakjukra egy három és fél méteresre becsült, igen agresszíven viselkedő nagy fehér cápa támadt rá.
Az állat többször is nekirontott a horgászok csónakjának,
akik egy rövid, tíz másodperces videó elkészítése után jobbnak látták, ha menekülőre fogják a dolgot. Neil Innes viselkedésbiológus szerint a sebtében készített videón kivehető, amint a nagy fehér a farkával egy igen jól azonosítható, az állat felfokozott izgalmi állapotára utaló jelzést ad, majd a csónak tatjának rontva megpróbálja „meggyilkolni" a motort.
A cápa igen bátor volt – állítja a szakértő. Felemelte a farkát, ami a nagy fehér cápák testbeszéd kommunikációjában egy sajátos figyelmeztető jelzés, ez azt jelenti „ha nem mész el, harapok" – magyarázza Neil Innes.
Jacob Oversby határozottan azt állítja,
hogy ugyanez a példány támadta meg egy héttel korábban is a csónakjukat, Kelp Beds Beach közelében.
Az állat oldalán már az első incidens alkalmával megfigyelt egy összetéveszthetetlen fekete foltot, amelyet most, a második támadásnál is sikerült azonosítania.
Száz százalék, hogy ugyanaz a cápa volt"
– nyilatkozta Jacob Oversby a Gears of Biz portálnak. Esperance közelében a Nyugat-Ausztrál Halászati Szervezet munkatársai két nagyteljesítményű VR4 típusú cápadetektort helyeztek ki a tengerre.
A készülékek jelzik, ha megnő a cápák aktivitása, illetve ha nagytestű példányok közelítik meg a partot.
A nagy fehér cápák megjelenése szezonális jellegű, ennek pontos feltérképezése azonban még várat magára, és további kutatásokat igényel,.
A helyi Esperance Ocean Safety and Support Group szervezet ezért levelet írt Dave Kelly ausztrál halászati miniszternek, támogatást kérve a város környékén felbukkanó nagy fehér cápák megjelöléséhez, valamint további jelzőberendezések telepítéséhez. A miniszter érdemi választ ígért, a bekért szakértői állásfoglalás ismeretében.
A nagy fehér cápák (Carcharodon carcharias) támadási statisztikáját vizsgálva, a regisztrált incidensek közt – a támadás tárgyát tekintve - a kisebb hajók, illetve csónakok ellen elkövetett agressziók szignifikáns számban szerepelnek.
Ez a jelenség azonban nem az ausztrál vizek specialitása,
hanem a világtenger valamennyi olyan területéről ismert támadási típus, ahol rendszeresen előfordulnak a nagy fehér cápák.
Csónakok elleni támadás a mediterrán térségből is ismert.
Az Adriai-tengeren az elmúlt száz évben négy, horgászcsónakok elleni dokumentált incidens történt.
1940 szeptemberében a szlovéniai Koper mellett halászcsónakot ért cápatámadás. 1963. október 22-én Izola közelében a helyi halászok kerítőhálójába rekedt nagy fehér cápa támadta meg az egyik csónakot, és csak 22 puskalövéssel tudták megölni az agresszívvé vált ragadozót.
A partra húzott példányt lefotózták és megmérték: a teljes hossza 6 méter 2 centiméter volt.
1986 szeptemberében a Rimini és Pesaro közötti partszakaszon rémített halálra két olasz horgászt a csónakjukra támadó, megközelítőleg 6 méter hosszú nagy fehér cápa. A leghíresebb eset 1998. augusztus 27-én ugyancsak az Adria olaszországi partszakaszán, Senigalliától 6 kilométerre, a nyílt tengeren történt.
Stefano Catalini a fiával horgászott, és éppen egy kisebb rókacápa (Alopias vulpinus) akadt a horgukra. Miközben igyekeztek behúzni zsákmányukat,
észrevették, hogy felbukkant egy óriási, a csónak hosszához viszonyítva 5,5-6 méter körülire becsült nagy fehér.
A hatalmas ragadozó először körözni kezdett a csónak körül, majd többször, nagy erővel neki rontott a hajónak, végül kettéharapta a rókácápát, és zsákmányával együtt odébbállt.
A halász illetve horgászcsónakok és kisebb hajók elleni támadások magával a halfogással, illetve az ennek következtében vízbe kerülő halvérrel, valamint a horogra akadt zsákmány vergődésével magyarázhatók, amelyek mind provokáló tényezőnek számítanak.
A nagy fehér cápák orrán található, a mágneses erőtér és mikrofeszültség érzékelésére szolgáló szervet, a Lorenzini-ampullákat a fémtárgyak, például a csónakmotorok propellerjei ugyancsak intenzíven stimulálják, ez a magyarázata annak, hogy a nagy fehér „megtámadja" a hajócsavart, vagy más fém alkatrészeket.