"Úgy tűnik, világszerte előfordul, hogy tanárok az osztályukban a legfiatalabb tanulók éretlenségét összetévesztik a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD). Bár az ADHD-t nem a tanárok diagnosztizálják, de általában ők javasolják elsőként egy gyerek ADHD-vizsgálatát" - emlékeztetett Martin Whitley, az ausztrál Curtin Egyetem kutatója, a tanulmány vezető szerzője hétfői közleményében.
Az ADHD-t két biológiai markerrel vagy fizikai teszttel vizsgálják, a tanárok jelentései azonban megalapozzák a diagnózist - magyarázta Whitney. A tanulmány a világ több országában - köztük az Egyesült Államokban, Németországban, Izraelben, Norvégiában és Ausztriában - vizsgált 14 millió gyermek eredményein alapult.
A kutatás megállapította, hogy leggyakrabban az osztály legfiatalabb tanulóinál állapítottak meg ADHD-t és kezelték őket emiatt gyógyszerrel.
A tanulmány rámutatott annak fontosságára, hogy a tanárok, orvosok és szülők vegyék figyelembe a gyerekek életkori jellemzőit, és az osztály legfiatalabb tanulóinak hagyjanak elegendő időt arra, hogy elérjék a szükséges érettséget.
A tökéletesen normális, életkorból fakadó éretlenség összekeverése az ADHD-val csak a problémák egyike.
A kialvatlan, iskolai zaklatástól szenvedő, bántalmazást elszenvedett vagy más problémákkal küzdő gyerekeket ugyancsak gyakran könyvelik el figyelemzavarosnak
- mutatott rá a Journal of Child Psychology and Psychiatry folyóiratban megjelent tanulmány társszerzője, Jon Jureidini. Ezzel nemcsak az a baj, hogy indokolatlanul gyógyszerezik ezeket a gyerekeket, hanem az is, hogy a valódi problémájukat nem fedezik fel és orvosolják - fűzte hozzá az Adelaide-i Egyetem professzora.
(MTI)