800 karácsonyán a római anyaszentegyház feje, III. (Szent) Leó pápa császárrá koronázta a Karoling-dinasztiából származó Nagy Károlyt.
A Római Birodalom bukása óta nem látott hatalommal rendelkező uralkodó beiktatása után szinte azonnal szárba szöktek azok az ellentétek,
amiből hosszú évszázadokig tartó, egyre elkeseredettebb küzdelem bontakozott ki
a világi hatalom és a Vatikán között, az invesztitúra, azaz a püspökök kinevezési joga miatt.
Nagy Károly, mint keresztény császár, a saját hatalmát közvetlenül Istentől, „Dei gratia", azaz az isteni kegyelemből származtatta, és ezért saját magának tartotta fenn a püspökök kinevezési jogát.
A pápa viszont magát tekintette a legfőbb hatalomnak, mivel ő koronázta császárrá Károlyt.
Ez az ekkor elkezdődött konfliktus a későbbi századokban is fennmaradt, nem egyszer igen heves vitát gerjesztve a Vatikán és világi hatalom között.
A történelembe csak invesztitúra háborúként bevonult küzdelem a 11. század második felében tetőzött.
VII. Gergely pápa egyszer és mindenkorra le akarta zárni a német-római császárok, valamint a Vatikán között a püspökök kinevezése körül évszázadok óta dúló háborúskodást.
Az egyházfő 1075-ben kiadott „Dictatus papae" című enciklikájában kinyilvánította, hogy mivel a katolikus anyaszentegyház isteni alapítású, ezért Róma püspökének is egyetemes a hatalma, azaz a pápát illeti meg a püspökök kinevezésének és felmentésének kizárólagos joga.
Az enciklika kiadásának az volt a közvetlen előzménye, hogy IV. Henrik német-római császár a pápa belegyezése nélkül nevezte ki Milánó új érsekét,
ráadásul egy olyan személyt, akit korábban II. Sándor pápa kiátkozott az egyházból.
Az, hogy VII. Gergely enciklikája tulajdonképpen semmisnek nyilvánította a milánói érsek kinevezését, tudni lehetett, hogy casus bellit jelent Henrik számára.
Nem is kellett sokat várni, mert alighogy kihirdették az enciklikát, IV. Henrik szinte azonnal írásban tiltakozott a Vatikánnál a „Dictatus papae" ellen. Henrik kijelentette, hogy megvonja támogatását VII. Gergelytől, egyben új pápa megválasztását követelte a bíborosi kollégiumtól.
VII. Gergely azonban felvette a kesztyűt Henrik arrogáns és a pápa tekintélyét súlyosan sértő akciójával szemben.
Miközben Henrik igyekezett megerősíteni a birodalmon belüli hatalmát, és új püspököket iktatott be, VII. Gergely az 1076-os, úgynevezett böjti zsinaton bullájával kiközösítette IV. Henriket, deklarálva, hogy a császári trón megüresedett.
A pápa bullájában mindenkit felmentett a Henriknek tett esküje alól,
megtiltotta, hogy bárki szolgálja őt, és hogy bárki Itáliában, illetve a Német-Római Birodalomban uralkodónak tekintse. VII. Gergely kitűnő diplomáciai érzékkel időzítette a kiközösítés bejelentését, ugyanis a bulla kihirdetésekor IV. Henriknek éppen komoly gondjai akadtak a vele szemben lázadozó főurakkal.
Nem véletlen, hogy Henrik ellenfelei kitörő örömmel üdvözölték a császár kiközösítését bejelentő pápai bullát,
amelynek nyomában ki is tört a polgárháború. A Henrik-ellenes pártnak soha nem jöhetett volna jobbkor a pápa kiközösítése, mert így a császár elleni fegyverkezésnek vallási színezetet adhattak.
Henrik a vele szemben kibontakozó fegyveres puccs veszélye miatt nehéz helyzetbe került, kénytelen volt visszavonulni,
hogy időt nyerjen egy kellően erős hadsereg felállításához
és hatalma megszilárdításához, ám a körülmények a császár ellen dolgoztak.
Ahhoz hogy időt nyerjen és kifogja a szelet ellenfelei vitorlájából, Henrik nagy levegőt véve elhatározta, hogy bűnbocsánatot kér a pápától.
Ez taktikailag ugyanolyan zseniális húzásnak bizonyult, mint a kiátkozás időzítése VII. Gergely részéről.
A pápa, Krisztus földi helytartójaként egyszerűen nem tehette meg ugyanis, hogy ne adjon feloldozást egy, a bűnét megbánó és ezért vezekelni hajlandó hívőnek, akár pór, akár császár az illető.
Ha viszont Henrik megkapja a feloldozást, akkor a bulla automatikusan érvényét veszti,
és a császár ismét a pápa által elismert legitim uralkodónak számít, ami politikailag rendkívül megerősítheti az ellenfeleivel szemben.
Politikai értelemben tehát IV. Henrik nagyon sokat nyerhetett a vezekléssel, ezért is vállalta - ha nem is könnyű szívvel - a pápa előtti megalázkodást.
Henrik a legbizalmasabb híveivel együtt gyalog, vezeklőcsuhában és böjtölve ment az észak-itáliai Canossa várkastélyához, hogy az ott tartózkodó VII. Gergely bűnbocsánatát kérje. Az uralkodó kerek három napig állt hajadonfőtt a behavazott várkapu előtt, a fagyos hidegben.
A népszerű történelmi legenda szerint a császár mezítláb, és csak szőrcsuhát öltve viselte el a téli hideg jelentette megpróbáltatásokat,
ám a történetnek ez a része nem igaz.
Henrik ugyanis a meleg királyi öltözet fölé vette fel a vezeklőcsuhát, és a fagy ellen csizmát viselt a lábán.
Három napig tartó ácsorgás után, 1077. január 28-án végül VII. Gergely - Hugó cluny apát, valamint Matilda toszkánai őrgrófnő sürgetésére - kiüzent a császárnak, és a színe elé engedte Henriket, majd feloldozta a kiközösítés alól.
Az egyházfejedelem, mint Róma püspöke, egyszerűen nem volt abban a helyzetben, hogy ne fogadja el Henrik vezeklését és bűnbánatát.
Az, hogy a téli gyalogmenettel egybekötött vezeklés elsősorban politikai húzásnak számított IV. Henrik részéről, hamarosan bebizonyosodott, mert rövidesen ismét harcba szállt VII. Gergellyel.
Amikor a pápa 1080-ban másodszorra is kiközösítette, az erre felkészült Henrik már sikeresen választatott ellenpápát Róma püspökével szemben, III. Kelemen személyében.
IV. Henrik vezeklőútját, a „Canossa-járást" ettől kezdve használják a megalázkodó bocsánatkérés szinonimájaként.