A természet erejéről már több száz tanulmány látott napvilágot, és a legtöbb szerint tényleg csodálatos hatással van az emberi elmére. Most ezt a teóriát vizsgálták az Illinois-i Egyetem és a Minnesota Egyetem kutatói, akik szerint a korábbiak több kérdést vetettek fel, mint ahány választ adtak.
Itt az ideje, hogy komolyan vegyük a természetet, mint a tanulás lehetséges forrását. Sőt, a természetjárás növekvő tendenciája a beltéri oktatást is forradalmasíthatja
– mondta Ming Kuo, az Illinois-i Egyetem Természeti Erőforrás- és Környezettudományi Tanszékének egyetemi docense, a Frontiers in Psychology tudományos folyóiratban frissen publikált tanulmány vezető szerzője.
Ming Kuo és Minnesota Egyetem társszerzői kutatásuk során azt találták, hogy a természet nyolc, különböző módon segítiheti a tanulást.
Több bizonyítékot találtunk arra, hogy a természetben eltöltött idő a fiatalító hatással van, enyhíti a stresszt, növeli az önfegyelmet, a fizikai aktivitást és az erőnlétet, valamint elősegíti a diákok motivációját, jobban tudják élvezni az életet és diákok elkötelezettebbé válnak
– magyarázta Kuo. – És mindezek bizonyítottan javítják a tanulás hatékonyságát.
A kutatók szerint mindezek mellett a természet nyugodtabb, csendesebb és biztonságosabb környezetet teremt a tanuláshoz; elősegíti a diákok közötti szorosabb, együttműködőbb kapcsolatokat; miközben a hagyományos oktatáshoz képest jóval kreatívabb, ahol a gyerekek maguk fedezhetik fel a tanultakat.
Bár ezeknek a kimutatott, jótékony hatásoknak egyike sem teljesen újdonság, a most publikált tanulmány az első alkalom, hogy az összes, korábbi bizonyítékot összegyűjtötték és az eredményeket összesítették. Összességében a megállapítások megerősítették a természetben töltött idő fontosságát, ezenkívül magyarázatot adnak arra a kutatók számára is zavarba ejtő tényre, hogy hogyan lehet a természetben töltött csekélyke idő is ilyen meglepően nagy hatással.
Ha valami nem csak figyelmesebbé, sokkal érdeklődőbbé és kevésbé stresszessé teszi a diákokat, akkor az egy óriási segítség lehet a tanulásban
– magyarázta Michael Barnes, a Minnesota Egyetem doktori hallgatója, a tanulmány társszerzője, aki szerint az a legfontosabb, ahogy ezek a hatások együttesen jelentkeznek. – Emellett, ha kiszakítjuk ezeket a gyerekeket az osztályteremből, akkor mindannyian láthatóan izgatottak, motiváltak és lelkesek lesznek. Így elkezd összeállni a kép, és a természetjárás rengeteg hatása újabb értelmet nyer.
A felülvizsgálat szerint ezek a hatások jóval túlmutatnak az akadémiai teljesítményen. A természetben eltöltött idő elősegíti a jövőbeni siker szempontjából fontos személyes készség és tulajdonság fejlődését, és kritikus szerepet játszhat abban, hogy segítsen a gyerekeknek abban, hogy környezettudatosan gondolkodjanak.
Valamennyi jelentés megerősítette, hogy a természetjárás kedvező irányba befolyásolta a kitartás, a problémamegoldás, a kritikus gondolkodás, a vezetés, a csapatmunka és a rugalmasság fejlődését
– mondta Catherine Jordan, a tanulmány másik társszerzője. – Ezek mind elengedhetetlen készségek a 21. században.
A most publikált tanulmány sürgette, hogy
az iskolákban váljon még inkább környezetbaráttá a gondolkodás, valamint javasolta a természet alapú oktatás bevezetését.
Ming Kuo szerint a gyerekek minél nagyobb dózisban kapják a természetet, annál többet profitálhatunk belőle.