Az I. világháború alatt az akkor még huszonéves ausztrál-brit fizikus, William Lawrence Bragg egy mérnökcsapat élén akusztikus módszert fejlesztett ki az ellenséges tüzérség helyének meghatározására.
A hangtájolásként ismertté vált metódus annyira sikeres lett, hogy rövidesen az egész brit hadsereg alkalmazta, sőt, az Egyesült Államok 1917-ben történt hadba szállása után az amerikai haderő is átvette.
Így nyerte el a fronton (szerencsére) sohasem szolgált Bragg a brit fegyveres erők kitüntetését. Az ötlet lényege az volt, hogy a tüzérségi lövések hangjai különböző helyekre különböző időpontokban érkeznek be, és az időkülönbségekből pontosan ki lehet kalkulálni a lövés forrását.
Az idea kidolgozásának először két párizsi tudós, Charles Nordmann csillagász és Lucien Bull orvoskutató állt neki 1914-ben; Bull egyébként ekkortájt épp a szívverés rögzítésén fáradozott.
A páros már kísérleteket folytatott a Párizs melletti erdőkben, amikor az ausztrál születésű Bragget a brit lovasságtól átrendelték, hogy idejét ennek a problémának szentelje.
Az elkövetkező években Bragg remek emberekkel vette körül magát, és csoportjával együtt addig a pontig tökéletesítették a technikát, amíg az ellenséges tűz forrását immár 10 méteres pontossággal be tudták tájolni.
Bámulatos újítók és problémamegoldók voltak"
– szól elismeréssel nagy elődjeiről Dan Costley, az Amerikai Akusztikai Társaság (Acoustical Society of America, ASA) munkatársa, aki az ASA 177. nagygyűlésén, Louisville-ben tartott előadást Bragg munkájáról.
Kreatív megoldásaikról szólva Costley megemlíti, hogyan alakították mikrofonná a lőszeresládákat,
amelyek rezonanciája pont alkalmas volt a tüzérségi robbanások alacsony frekvenciájú hangjának felerősítésére, és miként csomagolták a mikrofonjaikat álcázóhálóba, hogy kiszűrjék a szél zaját.
Az így összebarkácsolt Tucker-mikrofon fontos elemét alkotta a rendszernek.
A mikrofon az őt feltaláló William Tuckerről, a Londoni Egyetem fizikusáról kapta a nevét, aki ekkoriban Bragg csapatát erősítette.
A mikrofon lelkét a lőszeresdoboz szájára erősített fűtött platinaszál adta. Az alacsony frekvenciájú dörrenések keltette rezonancia megzavarta a szál körüli levegőt, ezáltal lehűtötte a szálat és megváltoztatta az ellenállását.
Ez volt az az elektromos jel, amit a rendszer közvetlenül érzékelt.
A korábbi szén-alapú mikrofonokkal ellentétben a Tucker-mikrofon különbséget tudott tenni a torkolattűz hangja és a kirepülő lövedék keltette hangrobbanás között, de még a lövedék fajtáját is meg lehetett vele állapítani.
A csapat másik újítása az ún. „hárfa"-galvanométer volt. A „hárfa" húrjai mágnesek közé kifeszített rézvezetékek voltak, és mindegyik húr egy-egy mikrofonnal állt kapcsolatban. A megfelelően álcázott mikrofonokat egy kilométeres sugáron belül a tér minden irányában szétterítve helyezték ki.
Amikor a mikrofonoktól elektromos jel érkezett, a húrok a rajtuk átfutó áram és az őket körülvevő mágneses mező miatt rezgésbe jöttek.
A húrok alatt forgó filmhenger sokkal pontosabban rögzítette az egyes mikrofonokról jövő impulzusok egymáshoz viszonyított beérkezési idejét, mint az emberi megfigyelésen alapuló módszerek, amelyeket a németek egészen a háború végéig alkalmaztak.
A tüzérségi támadás után alig néhány perccel már rendelkezésre állt az előhívott film,
amelynek alapján ki lehetett számítani az ellenség pontos helyét. „Valaki digitalizálta ezeket a régi filmeket, vissza lehet őket játszani, és konkrétan hallani az ágyúlövéseket" – meséli Costley.
Az előadó szerint a csapat sikerének kulcsa Bragg tudományos irányítói képességében rejlett. A fiatal fizikus otthonról hozta az együttműködés szellemét, hiszen apjával, William Henry Bragg-gel együtt dolgozott a röntgendiffrakción, amiért kettejüket 1915-ben megosztott Nobel-díjjal jutalmazták.
Az ifjabb Bragg ekkor még csak 25 éves volt, s ezzel máig tartja a legfiatalabb fizikai Nobel-díjas rekordját. A történethez érdekes hozzátenni, hogyan oldják meg ugyanezt a mai katonák.
A legmodernebb technológia azt a TCAPS-nek (Tactical Communication and Protective Systems, taktikai kommunikációs- és védőrendszer) nevezett
multifunkciós fülhallgatót veszi igénybe,
amely nemcsak a harctéri kommunikációhoz használatos, de saját mikrofonjai segítségével aktív zajvédelmet is biztosít a robajjal szemben.
Sébastien Hengy, a Francia-Német Kutatóintézet harci akusztika szakértője olyan okostelefonos alkalmazást fejlesztett ki, amely a TCAPS mikrofonjai által vett hangjelek értelmezésével
jelen időben lokalizálja a lövések leadóját.
„Egy taktikai művelet megkezdésekor a katonák számára a legfontosabb azt megtudni, honnan érkeznek a lövések, hogy egy jármű megfelelő oldalán tudjanak fedezéket találni, vagy legalább nagyjából jófelé célozzanak. Ráadásul erre az információra nagyon gyorsan van szükségük – magyarázza Hengy.
A TCAPS-nek négy mikrofonja van, kettő a hallójáraton kívül, és kettő azon belül, a zajvédő réteg alatt. A francia katonák esetében a zajvédő egy elektronikus szűrő, amely hangos zajokra – például a katona saját lövésének dörrenésére – kapcsol be.
Hengy módszere azon alapul, hogy a modern harci fegyverek hangsebesség fölötti sebességgel lövik ki a lövedékeiket, miáltal két akusztikus hullámot hoznak létre.
Az egyik egy szuperszonikus lökéshullám, amely a harci gépekről a hangsebesség átlépésekor leváló lökéshullámmal – a hangrobbanással – analóg,
és a lövedék előtt utazva tölcsér formában terjed.
A másik a töltény robbanásának hangja, amely a fegyvercsőből kiindulva gömb alakban, a tér minden irányába terjed.
„Rendszerünk a zajvédő szűrő alatti mikrofont használja a szuperszonikus lövések által előállított kétféle hang érzékelésére, és rögzíti a jobb és a bal fülbe érkező Mach-hullámok közötti időkülönbséget. A harctéren épp jelen lévő összes TCAPS beküldi a maga információját, s ezek kombinálásával kiszámítható a hullámok érkezésének iránya, vagyis a lövést leadó fegyver pozíciója" – fejti ki Hengy.
„Egy gyors processzorral ellátott jó okostelefonnak a teljes lövedék-röppálya kiszámítása nagyjából fél másodpercbe kerül."
A modern technika kétségkívül egy kicsit gyorsabb, mint az első világháborús elődök úttörő módszere,
ahol a rezgéseket rögzítő filmhengert még elő kellett hívni, majd a számításokat jobbára kézzel elvégezni, de a maga idejében az is elég volt ahhoz, hogy az ellenséggel szemben komoly előnyhöz jussanak a brit és amerikai csapatok.