A Pennsylvania Egyetem és a Kaliforniai Egyetem kutatói közel 3000 fő 10-12 év közötti fiatal viselkedését és szokásait vizsgálták.
A legmeggyőzőbb megállapításaink a diákok tudományos eredményeihez kapcsolódtak: azok a tanulók, akik hetente legalább háromszor sziesztáztak, mintegy 7,6 százalékkal jobb teljesítményt mutattak az iskolában
– mondta Adrian Raine neurokrinológus, a tanulmány társszerzője. – Hány diák mondana nemet arra, ha ilyen egyszerű módon tudja növelni a tanulmányi átlagát?
A kutatás rámutatott arra is, hogy az általános iskolás diákok körülbelül 20 százaléka folyamatosan álmos és alváshiányban szenved, ám ezek negatív kognitív, érzelmi és testi hatásai a jövőre nézve nem túl biztatóak.
Ennek az a magyarázata, hogy a világ legtöbb részén a délutáni alvás, a szieszta szép lassan elmarad, ahogy a gyerekek idősebbek lesznek
– magyarázta Jianghong Liu, a Pennsylvania Egyetem ápolási és közegészségügyi egyetemi docense. – Kínában azonban ez a gyakorlat már beágyazódott a mindennapi életbe, az általános és középiskolában, de még felnőttkorban is.
A kutatók ezért a korábbi tanulmányokhoz, illetve egy 2004-es kínai felmérés adataihoz fordultak, amely a gyerekkortól a serdülőkoron át a felnőttkorig követte a résztvevők mindennapjait. Megfigyelték a negyedik, ötödik és hatodik osztályos kínai diákok pszichológiai és testi jellemzőit, beleértve a boldogságszintet vagy épp a testtömeg-index és glükózszinteket.
A tanulókról magatartási és teljesítményalapú információkat is kértek. Végül elemezték és összesítették az eredményeket, amit a nem, az iskola helye, a szülői nevelés és az alvással töltött éjszakai idő szerint is csoportosítottak.
Ez az első, ilyen jellegű átfogó tanulmány, amely során bizonyítást nyert, hogy a délutáni szieszta ugyanolyan előnyökkel jár, mint egy igazán pihentető, elégséges mennyiségű és minőségű éjszakai alvás
– mutatott rá Mednick.
A kutatók most egyfajta alternatívát kínálnának a gyerekorvosok és a közegészségügyi tisztviselők aggályaira, akik a későbbi iskolakezdési időt szorgalmazzák.
A délutáni szieszta könnyen beiktatható a diákok napirendjébe, és ráadásul semmilyen plusz költséggel nem jár
– magyarázta Liu. – Ezzel nem csak a gyerekeket tudnánk segíteni és számos előnyhöz juttatni, de elvonnánk őket a számítógépek, okostelefonok képernyőitől, amihez számos, vegyes eredmény köthető.
A jövőben a kutatók azt vizsgálják, hogy
a szülők jövedelmi helyzete, valamint a kultúra és a személyiség hatása hogyan jelenik meg az alvással kapcsolatos szokásokban.
Szeretnék megtudni, hogy a sziesztázás hogyan vezet pontosan a nagyobb boldogságérzethez és a jobb iskolai teljesítményhez.