Innovatív megoldásokat kínál és a gyaloglást más közlekedési módokkal integrálja intelligens módon „Az éghajlatváltozás hatásaival szemben reziliens városok építése" kategóriában a CityWalk interregionális program.
Megálmodóinak nem titkolt célja, hogy hozzájáruljon a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, illetve egy biztonságosabb, élhetőbb környezet kialakításához.
A fenntartható közlekedési formák szerepét szeretnénk erősíteni a helyi közlekedésben, ahol kiemelt szerephez jut a séta, és az ehhez kapcsolható környezettudatos és elérhető fejlesztések
– mondta el az Origónak az Európai Régiók és Városok Hetén a díjátadó előtt Kézy Béla, a projekt vezető szakértője, egyik alapítója és ötletgazdája. – Egy olyan, korszerűsített helyi közlekedési rendszer alapjait szeretnénk letenni, amely csökkentheti a károsanyagok kibocsátását, illetve egy élhetőbb, biztonságosabb települést alakít ki.
A CityWalk a helyben élők szükségleteit helyezi a központba, amihez új és intelligens sétálhatósági koncepciókat kapcsol,
amelyek egyedi megoldási alternatívákat kínálnak az éghajlatváltozás kezelésére, a levegőminőség javítására és a zajcsökkentésre.
A séta, mint aktív és egészséges közlekedési mód serkenti a vérkeringést, pozitív hatással van az agyra, jót tesz az emésztésnek és szembeszáll a stressz romboló hatásaival is.
Az Amerikai Szív Egyesület (American Heart Association) kimutatása szerint a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében a rendszeres sétának legalább akkora szerepe van, mint a futásnak.
Ez az egyszerű közlekedési forma ráadásul növeli a véráramban található oxigén szintjét, a glükóztoleranciát (tehát komoly szerepe van a cukorbetegség megelőzésében), de jót tesz az ízületek egészségének és enyhítheti a hátban jelentkező fájdalmakat.
Nem véletlen, hogy a CityWalk program a városi mobilitás legegyszerűbb formáját helyezte a fókuszba, ami mintegy 235 ezer európai polgár figyelmét is felkeltette,
akik rájuk szavaztak az uniós támogatásból megvalósított, kiváló és új megközelítéseket képviselő projekteket jutalmazó Regiostars díjjal.
Azt látjuk, hogy a szén-dioxid csökkentésre irányuló törekvések egy irányban indultak el, de mi szerettünk volna egy olyan, új megközelítést alkalmazni, ami kitűnik a többi közül
– magyarázta a CityWalk hitvallását Dr. Lukovics Miklós, a projekt másik alapítója és ötletgazdája. – Tudjuk, hogy az üvegházhatású gáz kibocsátás emelkedése az urbanizáció negatív mellékhatása, amelyeket a nem hatékony és fenntarthatatlan helyi közlekedési rendszerek okoznak. Ezért céloztuk meg a közlekedési rendszerek és az akadálymentesség környezetbarát módon történő, komplex javítását.
A magyarok irányította projekt hatalmas sikere több részletben bújik meg. Leginkább a sétálóbarát települések eléréséhez szükséges koncepcióban, amely többek között kitér arra, hogy a városok lakói gyalogosan is el tudják érni a közszolgáltatásokat, legyenek ezek az utak biztonságosak és kényelmesek (jó minőségűek, de férjen el rajta egy kerekesszékes vagy egy babakocsi is), találjunk úgynevezett „gyorsítósávokat" és padokat, megfelelő infrastruktúrát, ne kelljen kerülni az úticél eléréséhez és legyen érdekes.
Ebben segít egy saját fejlesztésű applikáció (Walk and Smile) is, amely nem csak térképeket tartalmaz, hanem egészségre vonatkozó adatokat is rögzít, együttműködik a telefon más alkalmazásaival és még vicces fotó készítésére is alkalmas.
Az emberek gyakran rosszul becsülik meg a távolságokat gyalogosként, amikor látnak például egy feliratot, hogy egy adott látnivaló 5,2 kilométerre található a kiindulási pontjuktól
– mutatott rá Kézy Béla. – Ezért mi olyan táblákban gondolkodtunk, ami megmutatja azt is, hogy gyalogosan és kerékpárral körülbelül hány perc az út, ezzel mennyi kalóriát égetünk el és mennyi szén-dioxidtól mentjük meg a települést.
A CityWalk városi sétákat, úgynevezett walkshopokat is szervez, amelyek sétáló workshopokat takarnak.
Ilyenkor lakossági csapatokat toboroznak a legfontosabb utcák áttekintésére, a problémák közös feltárására, a lehetséges fejlesztések kidolgozására, amit egy Walkability Plan (sétálhatósági terv) keretében rögzítenek.
A különböző felmérések és számítások abban is segítenek, hogy kiderüljön, hogy egy település mennyire sétálóbarát és milyen lépésekkel lehet a mutatókat javítani.
A CityWalk alapötlete három éve egy baráti vacsorán született, ahol az ötletgazdák egy olvasásélményről beszélgettek. A Walkable cities (Sétálható városok) című könyv mentén hamarosan egy új, egyedi megközelítésű projekt körvonalazódott.
Végül tizenhét partner, kilenc ország és tíz város csatlakozott a kezdeményezéshez.
A CityWalk projekt egy életstílust képvisel, ami javítja a városi mobilitást, miközben csökkenti a károsanyag-kibocsátást, a zajszintet és a közlekedési dugókat, növeli a biztonságot, élhetőbbé teszi a városokat, és nem utolsó sorban hozzájárul egy egészségesebb népességhez
– vázolta Dr. Lukovics Miklós, hozzátéve, hogy a városi mobilitás javítását a különféle közlekedési eszközök hatékony kombinálásával is kiegészítenék.
Az idei Regiostars díjátadó gálát október 9-én tartották Brüsszelben az Európai Régiók és Városok Hetén.
A közönségdíjazott magyar interregionális projektet két hónapig tartó online szavazás keretében választották ki.
A nyertes projekt a jövőben kiemelt szerepet kap az európai szintű kommunikációs tevékenységekben, azzal a céllal, hogy ötletekkel szolgáljon más régiók és projektvezetők számára.