Álságos zéróként kezelni az e-autók emisszióját

elektromos autó
Kína álságosnak tartja az EU számítását az e-autók nulla emissziójára, mivel ehhez nem adják hozzá az elektromos energia előállításával együtt járó emissziót
Vágólapra másolva!
Kína nem tekinti egyedüli üdvözítő megoldásnak az elektromos mobilitást, hanem nagy hangsúlyt helyez a jövőben az alternatív üzemanyagot használó belsőégésű motorok fejlesztésére és használatára is - írja a német Focus Online hírportál a sanghaji JSC Automotive üzleti tanácsadó cég elemzését idézve.
Vágólapra másolva!

Kína más alternatíván gondolkodik

Kína 2020 végéig megszünteti az elektromos autók beszerzésére nyújtott támogatást, érvényben marad viszont az úgynevezett "új energia járművek" (New Energy Vehicles, NEV) gyártására az autógyárakra kiszabott, fokozatosan növekvő mennyiségarányos kvóta. "Sokan úgy gondolják, hogy az elektromos autók részaránya rohamosan növekedni fog az elkövetkező években Kínában.

Forrás: AFP

- jelentette ki Jochen Siebert, a JSC Automotive tanácsadó cég igazgatója. Kínában ehelyett "sokkal inkább a belsőégésű motortechnológia szélesebb körű alkalmazásában gondolkodnak" - tette hozzá.

Kína más alternatívában gondolkodik Forrás: Szakonyi Péter / Travelo

Ezek közé tartozhat például a metanol (metil-alkohol)

vagy a hidrogén üzemanyagként való alkalmazása,

illetve alacsony fogyasztású, valamint 48 voltos hibrid technológia támogatásával lecsökkentett fogyasztású benzinmotorok kifejlesztése.

Nem nulla az e-autókhoz számolt szén-dioxid kibocsátás

Még meg nem erősített médiaértesülések szerint a pekingi kormány az autógyártókra kiszabott NEV-gyártási kvótát 2025-től nem a modellpaletta átlagos üzemanyag-fogyasztása,

hanem a tényleges szén-dioxid-kibocsátás alapján készül meghatározni.

Az elektromos autók flottaátlagba beszámított szén-dioxid-kibocsátása tehát nem nulla lesz - mint az EU-ban -, hanem a jármű futásához szükséges áram előállításához az erőművekben felhasznált energiahordozók alapján kalkulálják majd.

Kína álságosnak tartja az EU számítását az e-autók nulla emissziójára, mivel ehhez nem adják hozzá az elektromos energia előállításával együtt járó emissziót Forrás: Volkswagen

A metanol, hidrogén és más öko-üzemanyaggal (e-fuel) futó járművek szén-dioxid-kibocsátási súlyozása ezzel szemben viszont akár nulla is lehet a flottaátlagban az - egyelőre meg nem erősített - értesülések szerint.

Tovább növelnék az elektromos autók számát Európában Forrás: pexels.com

Bár ez a megoldás ugyanúgy "nem lenne fair" a JSC Automotive szakértői szerint,

mint nullának tekinteni az elektromos autók szén-dioxid-kibocsátását - ahogy azt az EU-ban teszik.

Függetlenül attól, milyen energiahordozókból állították elő az elektromos járművek által felhasznált áramot.

Az öko-üzemanyagok problematikája

Az öko-üzemanyagok (e-fuel) alatt olyan mesterségesen előállított üzemanyagokat kell érteni, amelyeknek a szén-dioxid-mérlege elméletileg nulla, vagy közel nulla lehet az előállítás során megkötött és a felhasználás során felszabaduló szén-dioxid nagyjából megegyező mennyisége alapján.

A bioetanol egy első generációs, fermentálással készített bioüzemanyag, melyet később fosszilis eredetű benzinnel kevernek össze Forrás: MTA EK

- idézi a FOCUS Online Fritz Indra motortechnológiai szakértőt. "Kínában kéthetente helyeznek üzembe egy-egy olyan erőművet, amely valamely fűtőanyag elégetésével termel elektromos áramot.

Szénerőmű a németországi Gelsekirchenben. A Német Szövetségi Köztársaság sem zárja be egyelőre a szénerőműveit Forrás: AFP/J-C.&D. Pratt

Kína sokkal inkább a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából semleges üzemanyagokra helyezi a hangsúlyt,

mert valójában csak ilyen módon lehet csökkenteni a kibocsátást nem csak a járművek esetében, hanem más területeken is, anélkül, hogy ez a felhasználóknak bármilyen hátrányt okozna" - mutatott rá Fritz Indra.

Kína nem zárja be atom és szén-erőműveit a „klíma-vészhelyzet" jegyében

Miközben az EU "klíma-vészhelyzetet" hirdetett ki és ennek keretében az energiaipar és közlekedés teljes átalakítására készül

- beleértve az egyéni közlekedés jelentős megdrágítását és az új járművekre bevezetett felső fogyasztási határokat is -

Kína számára a jelek szerint geostratégiai megfontolások sokkal nagyobb súllyal esnek latba - fejtette ki Jochen Siebert, a JSC Automotive igazgatója a FOCUS Online portálnak adott interjúban.

Elektromos autó töltődik Forrás: AFP/Gabriel Bouys

"Valójában elsősorban energia-autarkiára törekszenek, de iparpolitikai megfontolások is szerepet játszanak döntéseikben, hiszen a szén hasznosításával rengeteg munkahelyet meg lehet őrizni" - mutatott rá, hozzátéve, hogy a kínai energiamixben a megújuló energiaforrások részarányának a növelésével együtt

meghatározó szerepet fog játszani a jövőben is a szén és az atom,

vagyis pont az a két energiaforrás, amelyeket Németország készül felszámolni.

A németek alternatíva nélkülinek tekintik az e-mobilitást

A német kormány ezzel homlokegyenest ellenkező módon szinte alternatíva nélkülinek tekinti az elektromos mobilitásra való átállást és ennek megfelelően alakítja ki az ösztönzők és tilalmak rendszerét is.

A német kormány alternatíva nélkülinek tekinti az elektromos mobilitásra való átállást Forrás: AFP/DPA/Jens Buttner

Médiajelentések szerint például nem fogja támogatni az alternatív energiahordozók, így a szintetikus dízel, a mezőgazdasági alapanyagokból, illetve élelmiszeripari hulladékokból készülő biodízel üzemanyag előállítását sem.

Bioetanol töltőállomás Forrás: MTI/Füzesi Ferenc

"Azt kizárólag az állami szabályozási rendszer fogja eldönteni, hogy a jövőben az elektromos mobilitás, a hidrogénhajtás vagy a hibrid technológia kerül-e előtérbe" - jelentette ki a szeptemberi Frankfurti Autószalonon a FOCUS Online portálnak adott interjúban Jack Wey, a kínai Great Wall Motors vezérigazgatója.

Kölcsönözhető elektromos autók Forrás: AFP

"Véleményem szerint 2030-ra többségbe kerülnek az elektromos autók, legalábbis Kínában, de valószínűleg Európában is. Természetesen lesznek még belsőégésű motorok is, mivel addigra ez a technológia is hatékonyabb, takarékosabb és környezetbarát lesz" - mondta.

(Forrás: MTI)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!