Petőfi Sándor a történettudomány hivatalos álláspontja szerint az 1849. július 31-én Segesvár mellett lezajlott csatában vesztette életét, a költő holttestét pedig az ütközet után - más elesettek tetemével együtt - jeltelen tömegsírban földelték el.
Arra, hogy mi is történt valójában Petőfivel, és hogyan halt meg a forradalom apostolának nevezett költő,
csak igen hiányos bizonyítékok állnak a történészek rendelkezésre, mivel Petőfi halálának nem volt közvetlen szemtanúja.
Nagyrészt erre vezethető vissza a 19. század második felétől kibontakozó Petőfi-legendárium is, amely szerint a költő túlélte a segesvári csatát, fogságba esett, és a távoli Oroszországban élte le hátralévő éveit, teljes elhagyatottságban.
A 20. század elejéről származó egyes beszámolók már azt is tudni vélték,
hogy Petőfi őrnagy hadifogolyként a dél-szibériai Barguzinba került,
és ott is halt meg tüdőbajban, 45 éves korában. De mi az, amit tényszerűen ismerünk a magyar irodalomtörténet, valamint az 1848-49-es forradalom és szabadságharc egyik leghíresebb személyiségének haláláról, pontosabban eltűnéséről?
Miután a fiatal osztrák császár, Ferenc József Canossát járt az orosz cárnál és megszerezte I. Miklós katonai támogatását a magyar szabadságharc leveréséhez, az 1849. májusi intervenció után a honvédsereg reménytelen helyzetbe került a túlerőben lévő orosz-osztrák hadakkal szemben.
Az Erdélyben állomásozó magyar hadtest lengyel származású parancsnoka, Bem József tábornok megkísérelte a lehetetlent, az osztrák és a cári haderő egyesülésének megakadályozást, valamint az orosz seregtest szétszórását.
A cári csapatok létszámfölénye miatt ehhez egyáltalán nem volt kedvező a helyzet,
de más alternatíva nem mutatkozott,
stratégiailag ugyanis itt volt a legjobb esély arra, hogy Bem tábornok serege megtörje az intervenciós cári csapatok lendületét. Bem apónak a táborban volt egy illusztris vendége is, Petőfi Sándor.
A forradalom költője, miután súlyosan összekülönbözött a debreceni kormánnyal, lemondott őrnagyi rangjáról, és Tordára távozott a családjához. Július 21-én Bem apó hívására Székelyudvarhelyre utazott, hogy csatlakozzon a tábornok törzséhez.
Bem József tisztában volt azzal,
hogy a magyar forradalom ikonja, Petőfi már a puszta jelenlétével is lelkesítően hat a seregére,
márpedig az egyenlőtlen erőviszonyok mellett felvállalt csatában igen nagy szükség volt a katonák erős harci moráljára.
Bem tábornok visszaadta Petőfinek őrnagyi rangját, de mindenféleképpen el akarta kerülni, hogy a törékeny testalkatú, és a valódi katonáskodáshoz nem szokott költő a csata arcvonalába kerüljön.
Ezért bizalmas utasítást adott a hadtest főorvosának, dr. Simonffy Sámuelnek, hogy tartsa szemmel a nyughatatlan kötőt, és semmilyen körülmények között se engedje a harcok sűrűjébe.
Bem tábornok július 31-én reggel Segesvár közelében rohamra vezényelte hatezer fős hadtestét Alexander Nyikolajevics Rüdiger cári generális kétszeres fölényben lévő serege ellen.
Az elszánt magyar roham hatására az orosz arcvonal megingott, és hátrálni kezdett,
de a cári sereg hadrendje ennek ellenére sem bomlott fel. Kora délutánra Rüdiger tábornok erősítést kapott, ezért a magyar balszárny utolsó rohamkísérletének összeomlása után Fehéregyháza felé szorította vissza a szétszóródott magyar erőket.
Amikor Simonffy főtörzsorvos, a magyar arcvonal felbomlását észlelte, Bem apó parancsának megfelelően
azonnal hátravitte Petőfit, a tábori kötözőhelyre.
Az orvos feljegyzése szerint Petőfi, aki fehér inget és világos pantallót viselt, a sebesültek között járkálva kitartásra buzdította a honvédeket.
Késő délután a rendezetlenül visszavonuló magyar seregtestek nyomában kozák lovasság tűnt fel a fehéregyházi határban. A sebesen közeledő kozákokkal szemben csak egyetlen alternatíva mutatkozott, a menekülés.
Gyalókai Mihály honvédszázados és Kurka Mihály honvédhuszár visszaemlékezése szerintn délután fél öt körül, a Sár-patak hídján látták Petőfit,valamivel később pedig
Pap Lajos alezredes vette észre a Héjjasfava felé vezető út mellett menekülő költőt, az őt üldöző három kozák pikással a nyomában.
Hogy ezután mi történt vele, nem lehet tudni.
Az ütközet után már senki sem látta Petőfit a segesvári csata túlélői közül.
A feltételezések szerint a költőt az őt üldöző kozák pikások döfhették le, földi maradványait pedig a mintegy 1200 elesett magyar honvéd holttestével együtt, tömegsírba temették.
Mivel Petőfi holttestét senki sem azonosította, már a 19. század második felétől különböző találgatások láttak napvilágot a költő lehetséges sorsával kapcsolatban.
A máig érvényes hivatalos történettudományi álláspont szerint Petőfi a segesvári csatában esett el,
az azonosítása pedig azért nem vált lehetségessé, mert tömegsírba temették.
A közelmúltban,
1984-ben egy nagy visszhangot kiváltó terjedelmes cikk jelent meg
Vaszil Vaszilovics Pahrija munkácsi illetőségű szovjet szerző tollából, a barguzini Petőfi-legendáról.
Pahrija írásában egy sokkal korábban keletkezett forrást idéz, egy bizonyos Svigel Ferenc zentai illetőségű egykori első világháborús hadifogoly visszaemlékezését. A „nagy háború" idején Svigel Ferenc orosz fogságba esett, és Dél-Szibériába, Barguzin környékére került.
Svigel Ferenc itt hallott először arról a magyarról, aki a helyiek emlékezete szerint szintén hadifogolyként került a Bajkál-tó közelében fekvő településre, 1849-ben. A helyi hagyomány szerint az „Alexander Petrovics" nevű magyar egészen haláláig Barguzinban élt, és a községi temetőben helyezték örök nyugalomra miután meghalt.
Pahrija az 1984-ben publikált cikkéhez mellékelt egy archív fényképfelvételt is a Petőfinek tulajdonított síremlékről, amelyre oroszul , cirill betűkkel a következő feliratot vésték:
Petrovics István fia, Sándor, magyar őrnagy és költő, meghalt Iliszunkszban 1856 május havában".
A fénykép állítólag Svigel Ferenc hagyatékából került elő, bár később többen is azt állították a fotóról, hogy hamisítvány.
Vaszil V. Pahrija tehát elsősorban Svigel Ferenc visszaemlékezésére alapozva foglalta össze a barguzini Petőfi-legendát, a cikke pedig eljutott Magyarországra is.
Morvai Ferenc nagyvállalkozó, a nagyrédei Megamorv Kft. ügyvezetője, akit számos világszabadalma miatt "kazánkirályként" is emlegettek, valamint Kéri Edit amatőr kutató figyelmét egyaránt felkeltette a különleges hír.
Morvai Ferenc elhatározta, hogy saját finanszírozásban expedíciót indít Barguzinba,
a Petőfinek tulajdonított sír felkutatására, és feltárására.
Kutatóexpedíciója számára sikerült megnyernie többek között Kiszely István antropológust, egyetemi oktatót és számos külföldi egyetem vendégprofesszorát, aki az MTA Régészeti Intézet főmunkatársaként,
illetve a SOTE Anatómiai Tanszékének kutatójaként hosszú ideig folytatott csontkémiai, csonthisztológiai illetve csontszerológiai kutatásokat,
és 1977-ben, a budavári palota területén folytatott ásatásokon előkerült csontleletek, József nádor valamint családtagjai azonosításában illetve patológiai vizsgálatában is részt vett.
A szükséges engedélyek beszerzése után Morvai expedíciója beazonosította a Petőfinek tulajdonított sírt a barguzini temetőben, majd 1989. július 16-án hozzáfogtak a sír feltárásához. Az előkerült csontmaradványokat Kiszely István és kollégái vizsgálták meg először.
Az antropológus 25 olyan jellegzetességet azonosított a csontmaradványokon,
amelyek az egykorú dokumentumok alapján Petőfi testalkatára voltak jellemzőek. Ezek közül is kiemelkedett a koponya néhány olyan anatómiai sajátossága, amit a Petőfiről fennmaradt egyetlen, 1844-ben készített daugerotípia (korai fényképfelvétel) alapján azonosítottak be.
Ezeket a jegyeket a koponya fotója és a daugerotípia fejképének méretarányos egymásra másolásával vizsgálták. A koponya felső állcsontján megtalálták a költő közismert farkasfogát, amit szintén fontos azonosító jegynek minősítettek.
A csontvázelemek morfológiai vizsgálatából, és a 25 megállapított azonosító jegyből
Kiszely professzor arra a következtetésre jutott, hogy a csontváz Petőfi Sándor földi maradványa.
(Az igazságügyi orvosszakértői gyakorlat szerint legalább öt testjegy egyezése szükséges egy elhunyt személy azonosságának megállapításához.)
A Magyar Tudományos Akadémia 1989 novemberében szakértői bizottságot állított fel a csontmaradványok további vizsgálatára, a bizottság vezetésével pedig Harsányi László igazságügyi orvosprofesszort bízták meg.
A Harsányi professzor vezette szakértői bizottság a vizsgálatok elvégzéséhez a Szovjetunió Tudományos Akadémiája illetékes szerveivel valamint a Megamorv Petőfi Bizottságával egyeztetve,
1990 januárjában a helyszínen vett csontmintákat
a barguzini 7. számú sírban talált, és Petőfinek tulajdonított csontvázból.
Az akadémiai szakértők a csontmaradványokat hagyományos, tehát nem genetikai alapú igazságügyi vizsgálatnak vetették alá.
A metrikus-morfológiai vizsgálat során 60 olyan testjegyet, például izomtapadási felületeket, illetve az egyes csontok méretét rögzítették, amely először az elhunyt nemi azonosságát volt hivatott eldönteni.
A csontváz morfológiai elemzését két magyar és három orosz antropológus illetve igazságügyi orvosprofesszor végezte el.
És ekkor robbant a bomba:
az akadémiai bizottság szakértői ugyanis arra a megállapításra jutottak, hogy a sírból feltárt csontváz nem férfié, hanem egy nő földi maradványa.
Az MTA elnöksége külön is megvizsgálta a bizottság jelentését, amit a 25/1990. számú határozatával hagyott jóvá.
Mind a mai napig ezt tekintik hivatalosan irányadó álláspontnak az úgynevezett Petőfi-ügyben.
Az 1991-ben, majd 1996-ban és 2001-ben elvégzett újabb vizsgálatok sem minősítették Petőfi földi maradványának a csontvázat, bár ezeken a szakértői szemléken az összehasonlító genetikai vizsgálatok elmaradtak.
1994-ben az Amerikai Fegyveres Erők Patológiai Intézete valamint a Pennsylvania Egyetem kutatócsoportja is megvizsgálta a csontleleteket.
Az amerikai szakértők első véleményükben a korábbi akadémiai bizottsági vizsgálatok eredményét erősítették meg. Ám később, érdekes változás történt az amerikai intézet álláspontjában,
mert egy kiegészítő véleményükben azt hangoztatták, hogy a teljes bizonyosságú azonosítás csak egy alapos összehasonlító DNS-vizsgálat elvégzése után válna lehetségessé,
amihez fel kellene nyitni Petőfi István és Hrúz Mária kriptáját, ami a Fiumei úti sírkertben található.
A Megamorv Petőfi Bizottság (MPB) saját, orosz igazságügyi és antropológus szakértőinek azonosságot alátámasztó vizsgálati eredményeire hivatkozva nem fogadta el az MTA álláspontját,
és az amerikai intézethez hasonlóan felvetette,
hogy a kérdés egyértelmű tisztázáshoz exhumálják Petőfi szüleinek a Fiumei úti temetőben lévő sírját, vegyenek a csontokból mintát, és végezzenek el egy minden kétséget kizáró összehasonlító DNS-vizsgálatot.
A Megamorv Petőfi Bizottság hosszas utánajárással 2001-re meg is szerezte a szükséges hatósági engedélyeket,
ám a belügyminiszter ezt kegyeleti okokra hivatkozva utóbb visszavonta, ezért az exhumálás elmaradt.
Az MPB az érthetetlen belügyminiszteri döntés után attól tartva, hogy a csontmaradványokat a hatóságok esetleg lefoglalják és megsemmisítik, a csontvázat kalandos úton, egy bőröndbe rejtve az Egyesült Államokba, Clevelandbe szállította, ahol egy klinikán őrizték.
Innen - állítólag - egy közelebbről meg nem nevezett nyugat-európai ország kolostorába vitték a Petőfiének tudott maradványokat.
Mivel a legkézenfekvőbbnek tűnő lépéshez, Petőfi szülei, Petrovics István és Hrúz Mária csontmaradványainak exhumálásához a hatóságok nem járultak hozzá, a MPB szakértői felkutatták a nagy költő ma is élő leszármazottait.
Petrovics István és Hrúz Mária oldalági rokonai közül többen is hajlandóak voltak a genetikai vizsgálatok elvégzéséhez szükséges mintaadásra.
(Napjainkban a Petrovics-Hrúz vonalnak mintegy ötven leszármazottja él.) A mintákat a Megamorv Petőfi Bizottság kínai genetikusokkal vizsgáltatta meg.
Li Csengtao, a kínai igazságügy minisztérium által megbízott kutatóközpont igazgatója 2015. március 13-án, a Megamorv Petőfi Bizottság által szervezett sajtótájékoztatón bejelentette, hogy a rokonok vérmintái,
valamint a barguzini 7. számú csontvázból nyert minta összehasonlító DNS-vizsgálata 99,2- 99,9 százalékos egyezést mutat.
A kínai szakértők szerint a vizsgálat alapján kétséget kívüli bizonyossággal megállapítható, hogy a Barguzinban feltárt csontváz Petőfi Sándoré.
Nehezen feloldható ellentét feszül tehát az akadémiai bizottság vizsgálati konklúziója, miszerint a feltárt csontváz egy nőé, valamint a legfrissebbnek tekinthető 2015-ös DNS-vizsgálat eredményei között. Egyetlen dolog tűnik csak bizonyosnak, hogy a Petőfi-rejtély még nem jutott végső nyugvópontjára.