Az 1922. július 28-án született Jacques Ernest-Jean Piccard szó szerint a génjeiben hordozta a felfedezői vénát, hiszen apja, Auguste Piccard svájci fizikus azzal írta be nevét a tudománytörténet nagy kalandjainak naplójába, hogy 1930-ban, az általa konstruált túlnyomásos alumínium kapszulában, egy héliummal töltött ballon segítségével első emberként emelkedett fel a sztratoszférába.
Az ifjú Piccard érdeklődése az egyetemi évei alatt fordult az óceánkutatás felé.
A modern oceanográfia nagyon fiatal tudományágnak számít, így nem véletlen, hogy a mélység birodalma számít a Föld utolsó nagy felfedezetlen fehér foltjának. Mindez hatványozottan igaz volt a 20. század derekán.
Ekkoriban a nagy mélységek világáról még csak annyit tudtunk,
amennyit a kutatóhajókról a mélybe eresztett gyűjtőhálók illetve műszerek megmutattak.
A mélytengeri környezet zord körülményei, az örök sötétség és a rettenetes nyomás miatt az óceáni mélységekbe való lejutás sokáig ugyanolyan megvalósíthatatlan álomnak tűnt, mint a holdutazás.
A mélytenger ostromának kezdetei egy vakmerő és kalandvágyó amerikai zoológus illetve tengerkutató, William Beebe nevéhez köthetők.
Beebe munkatársával, Otis Barton-nal együtt egy olyan nyomásálló páncélgömböt konstruált, amelynek belsejében 1930-ban 430 méter mélyre sikerült leereszkedniük a Bermudáknál.
Egészen addig nem járt még ember ekkora mélységben. Beebe és Barton 1934 augusztusában 923 méter mélyre ereszkedtek, amivel új világrekordot állítottak fel.
Ők voltak az elsők, akiknek sikerült eleven mélytengeri élőlényeket megörökíteniük a természetes közegükben,
a „batiszféra" vastag, olvasztott kvarcból készített ablakán át készített fényképfelvételeken.
Beebe és Barton merülőeszközének azonban volt egy komoly problémája: a „batiszféra" ugyanis nem volt független a felszíntől. A nyomásálló gömböt egy acélsodronyra függesztve, daruval eresztették a mélybe a kutatóhajó fedélzetéről.
Az erős áramlatok, vagy éppen a felszíni hullámzás gyakran veszélyes mértékben kilendítették a mélybe merült eszközt, komoly, nem egyszer életveszélyes helyzetbe sodorva a gömb belsejében ülő kutatókat.
Auguste Piccard és fia Jacques, Beebe kísérleteit tanulmányozva
egy olyan autonóm, a felszíntől független eszközt akartak konstruálni,
amely önállóan manőverezve, és személyzettel a fedélzetén ezer méternél is mélyebbre képes lemerülni.
A két Piccard a Tudományos Kutatások Belga Nemzeti Alapja anyagi támogatásával 1948-ra meg is építette az általuk batiszkáfnak elnevezett, hivatalosan az FRNS 2 nevet viselő mélytengeri merülőeszközt, amelynek próbamerülésén Auguste Piccard és Theodore Monod professzor 1948 november 3-án Nyugat-Afrika partjai mentén 1 360 méterre merültek le.
A felfedezések történetében ez volt az első valódi mélytengeri merülés, amikor először sikerült behatolnia az embernek az 1000 m alatti fény nélküli világ, az abisszális zóna birodalmába. Az FRNS 2-vel végzett kísérletek tapasztalatai alapján tovább fejlesztették az eszközt, és ennek eredményeként 1953-ra elkészült a jóval nagyobb és erősebb 18 méter hosszú 50 tonnás Trieste nevet viselő batiszkáf.
A Triest legnagyobb egysége a ballaszttartály volt, ennek az aljára rögzítették a speciális kovácsolási technikával elkészített 12 cm falvastagságú acélgömböt, amelyben a megfigyelők kaptak helyet. A batiszkáf vastag, nyomásálló plexiből készült ablakán át,
a külső fényszórók erős fényében lehetett megfigyelni az örök sötétség világát.
A Trieste fedélzetén Auguste és Jacques Piccard 1953-ban 3 150 méter mélyre merültek, újabb rekordot állítva fel ezzel.
A batiszkáf továbbfejlesztésében komoly problémát jelentettek a szűkös anyagi források. A francia haditengerészet, amely 1950-ben még érdeklődést mutatott Piccard batiszkáfja iránt, később úgy döntött, hogy önállóan, saját maga fog kifejleszteni egy, a Trieste-hez hasonló mélytengeri merülőeszközt.
A problémák csak akkor oldódtak meg, amikor 1958-ban az Egyesült Államok haditengerészete vette át a Trieste-projektet, bőséges anyagi forrást biztosítva a további kísérletekhez.
1958 -ban Dr. Robert S. Dietz amerikai oceanográfus javaslatára született meg a Project Nekton terv,
amely bizonyos módosítások illetve átalakítások után a Trieste-t az addig ismert legnagyobb mélységek felderítésére akarta bevetni.
Az U.S. Navy Haditengerészeti Kutatási Hivatala, - miután megvásárolta a Trieste-t-,
több változtatást is végzett a batiszkáfon:
jóval nagyobb ballaszttartályt, valamint egy új, az előzőnél vastagabb falú, a németországi Krupp Művekben különleges technikával gyártott megfigyelőegységet kapott.
Auguste és Jacques Piccard vezető szerepet játszott a Trieste II nevet kapott batiszkáf módosításában : az új, gömb alakú cockpitot úgy tervezték meg, hogy az 16 ezer méteres elméleti mélységnek megfelelő nyomást is képes legyen elviselni.
Az átalakítási munkálatok befejezése után,
a Treiste II. 1959. október 5-én az SS Santa Marian teherhajó fedélzetén hagyta el San Diego hadikikötőjét,
hogy végrehajtsa a világtenger legmélyebb pontjára, a Mariana-árok Challenger-mélységébe tervezett lemerülést.
A Trieste II-t a csendes-óceáni Guam haditengerészeti bázison hajózták ki, és rögtön hozzákezdtek a tesztmerülések végrehajtásához.
Apra Harbor közelében először 1500 méter mélyre szálltak le a merülőeszközzel, majd az ezt követő próbamerülések során fokozatosan növelték a mélységet.
A hetedik kísérleti merülés alkalmával a Treiste II. Guamtól 110 kilométerre délre, a Mariana-árokhoz tartozó Néró-mélységbe ereszkedett alá, és 7 300 méter mélyen érte el az árok aljzatát.
Mivel a tesztmerülések során a batiszkáf berendezései kifogástalanul működtek, 1960. január 23-ra kitűzték a Project Nekton nyolcadik, a világtenger legmélyebb pontjaként ismert Challenger-szakadékba tervezett lemerülésének időpontját.
A merülési helyszínre a haditengerészet USS Lewis rombolója vontatta el a batiszkáfot.
Január 23-án Jacques Piccard-ra valamint Don Walsh-ra, az amerikai haditengerészet hadnagyára, miután a torony szűk folyosóján lemásztak a batiszkáfba és elfoglalták helyüket a cockpit-ben, a kiszolgálást végző tengerészek rázárták a nyomásálló fedelet.
Viszlát a napfényen!"
–ezekkel a szavakkal búcsúzott Piccard a felszíni egységtől, majd a ballaszttartályt elárasztva megkezdték a lassú süllyedést az alattuk tátongó irtózatos mélység felé. A Legújabb mérések szerint
a Challenger - szakadék legmélyebb pontja 11 034 méter, a világóceánon nem ismerünk ennél nagyobb mélységet.
Az arányok érzékeltetéséhez képzeljük el, hogy ha a Challenger-szakadék aljzatára állítanánk a Föld legmagasabb hegyét, a 8 884 méter magas Mount Everestet, akkor az óceán felszínéről kereken 1 150 méter mélyre kellene leereszkednünk ahhoz, hogy elérjük a csúcsot.
A hozzávetőleg 3,3 km/órás sebességgel ereszkedő Trieste II. négy óra negyvennyolc percig tartó süllyedés után 10 916 méter mélyen érte el az árok aljzatát. A kabin belsejében mindössze 7 Celsius fokot mutattak a hőmérők.
A külső reflektorok fénykévéjében sápadt, halványokker színű alzat tűnt elő, miután a batiszkáf landolása nyomán felvert finomüledék fokozatosan leüllepedett.
Soha fény még nem világította be ezt a barátságtalan vidéket, ahol a külső nyomás meghaladta az ezer atmoszférát.
A Trieste-II. törzsének iszonyatos, négyzetcentiméterenként több mint egy tonna nyomást kellett elviselnie. Piccard és Walsh megbabonázva figyelte a vastag ablakon keresztül ezt a különleges túlvilági tájat.
Csak alig valamivel több, mint húsz percet tartózkodtak az árok aljzatán, de e rövid idő alatt is sikerült megbizonyosodniuk arról,
hogy az élet még ilyen zord körülmények között is utat tör magának:
több tüskésbőrűt, férgeket, és egy ismeretlen halat is megfigyeltek a világtenger legmélyebb pontján.
Piccard és Walsh hatvan éve végrehajtott merülése olyan történelmi tett és technikai bravúr volt, amit csak Jurij Gagarin első űrrepüléséhez hasonlíthatunk.
De amíg 1961 áprilisa óta Gagarint több száz asztronauta követte a kozmoszba, addig Piccard és Walsh tettének megismétlésére több mint fél évszázadot kellett várni.
A harmadik ember, aki lejutott a Föld legmélyebb pontjára James Cameron az ismert filmrendező-producer
és felfedező volt, aki 2012. március 26-án a Deepsea Challenger nyomásálló kapszulába zárva, egymaga ismételte meg a fél évszázaddal korábbi történelmi tettet. Azóta sem járt senki a Mariana-árok feneketlen mélységeiben.