2000. augusztus 12-én délelőtt közép-európai idő szerint 11 óra 29 perckor a norvégiai Bergen haditengerészeti támaszpontjának lehallgató központjában kettő, egymást követő erős víz alatti robbanás akusztikus jelét rögzítették a műszerek. A második detonáció olyan erős lökéshullámot keltett,
ami a Richter-skála szerinti 4,2-es erősségű szeizmikus rengés erejének felelt meg.
Az erős robbanásra utaló akusztikus jelek a Barents-tengernek arról a területéről érkeztek, ahol az orosz haditengerészet Északi Flottája a Szovjetunió 1991-ben történt megszűnése óta legnagyobb hadgyakorlatát tartotta éppen.
Az orosz admiralitás a nemzetközi szokásoknak megfelelően még jóval korábban bejelentette az éleslövészettel egybekötött hadgyakorlat időpontját illetve körzetét,
hogy a polgári hajó és légiforgalom elkerülhesse a gyakorlat idején veszélyessé váló műveleti területet.
A szovjetrendszer felbomlása óta ez volt a legnagyobb, összesen 17 hajóegységet felvonultató olyan kombinált tengeri hadgyakorlat, amelyen a nehéz és könnyű felszíni egységek mellett tengeralattjárók, így köztük az 1994-ben szolgálatba állított 949A Antyej-osztályú szupermodern Kurszk cirkálórakéta-hordozó atom-tengeralattjáró is részt vett.
A Varsói Szerződés korát idéző grandiózus hadgyakorlaton az orosz flotta büszkesége, a Kurszk azt a feladatot kapta,
hogy egy ellenséges tengeralattjáró támadást szimulálva,
a kísérőhajók éberségét kijátszva cserkéssze be az ugyancsak szupermodern Nagy Péter rakétás csatacirkálót, amelyre hatástalanított gyakorló torpedókat kellett kilőnie.
A 949A Antyej-osztály (NATO-kódja: Oscar-II) atom-tengeralattjáróinak szolgálatba állítását még a Szovjetunió utolsó éveiben határozták el.
A rendszer összeomlása azonban súlyosan érintette az orosz haditengerészetet,
ahol – a szárazföldi hadsereghez és a légierőhöz hasonlóan – az 1991-ben hivatalba lépett Jelcin-adminisztráció idején elkezdődtek a leépítések, és számos korábban eltervezett fejlesztési programot töröltek a pénzhiány miatt.
Az egyre szűkösebb források ellenére is elhatározták, hogy az Antyej-osztály utolsó egységeként befejezik a Kurszk megépítését. A nukleáris meghajtású, K-141-es hadrendi számot kapott Kurszk mind a támadó kapacitását,
mind pedig a védelmi rendszerét tekintve félelmetes csapásmérő technikának számított az 1990-es években,
amely felvette a versenyt az U.S. Navy, az amerikai haditengerészet legkorszerűbb atom-tengeralattjáróival is. A másfél milliárd dolláros összköltséggel megépített Kurszkot 1994-ben állítottak hadrendbe.
A háromszintes, 154 méter hosszú és 13 900 tonna vízkiszorítású támadó-tengeralattjáró fedélzetén 24, a víz alól is kilőhető éles töltetű cirkálórakétát hordozott. A hatalmas monstrum meghajtásáról és energia ellátásáról kettő, különlegesen biztonságosnak tartott OK-650 M típusú úgynevezett lassúvizes atomreaktor gondoskodott.
A turbinák merülésben akár 32 csomós (59 km/órás) sebességre is felgyorsíthatták a tengeralattjárót,
amelynek 500 méter volt a szolgálati, a kettős héjazatnak köszönhetően pedig 1000 méter a maximális (az úgynevezett roppanási) merülési mélysége.
(Összehasonlításként; a második világháború idején a legfejlettebbnek számító dízel-elektromos meghajtású német tengeralattjárók víz alatt 7-9 csomós sebességgel haladtak, és 180 méteres mélységig tudtak biztonságosan lemerülni.) Kettős héjazatának, valamint vízzáró rekeszkamra-rendszerének köszönhetően
a tervezői elsüllyeszthetetlennek tartották a Kurszkot,
amit úgy építettek meg, hogy egy közvetlen torpedótalálatot is átvészelhessen.
Rövid pályafutása során a Kurszk több fontos haditengerészeti műveletben is részt vett. Ezek közül az az akciója vált a leghíresebbé,
amikor a Földközi-tengeren sikerült belopakodnia az ott gyakorlatozó 6. amerikai flotta egységei közé,
és lehallgatnia az irányítótörzs bizalmas rádióüzeneteit. A Kurszk 2000 augusztusának első napjaiban hajózott ki Murmanszkból, hogy a kijelölt feladat szerint részt vegyen az Északi Flotta Barents-tengeri hadgyakorlatán.
Noha az állománytábla szerint a Kurszk fedélzetén 115 fős legénység szolgált, ez alkalommal azonban 118-an hajóztak be a tengeralattjáróra.
Arra, hogy ki volt az a három titokzatos személy, aki a legénységi létszámon felül tartózkodott az atom-tengeralattjárón,
mind a mai napig nem derült fény. A Kurszk az első napon egy gyakorlófejjel felszerelt Gránit robotrepülőgépet, majd a művelet harmadik napján, augusztus 12-én reggel 8 óra 51 perckor egy hatástalanított torpedót indított útnak a célpontnak kijelölt hajók felé.
A következő két gyakorlótorpedót 11:30 és 13:30 között kellett volna a védelmező hajók gyűrűjén átlopakodva kilőnie a flotta zászlóshajójára, a Nagy Péter rakétás csatacirkálóra,
de ez a tervezett csapás már elmaradt.
Ekkor történt, hogy a bergeni flottabázis lehallgató központjában 11 óra 29 perckor a Richter-skála szerinti 1,5-es erősségű rengést észleltek Murmanszktól északkeletre a tenger felszíne alatt, amit két perccel és 14 másodperccel később újabb, 4,2-es magnitúdójú, azaz 250-szer erősebb rengés követett, ami már a tengeraljzatról érkezett.
A hadgyakorlaton részt vett egyik orosz tengeralattjáró, valamint egy másik felszíni egység rádiósai szintén észlelték és jelentették az erős detonációra utaló jelenséget,
de a flottaparancsnokság figyelmen kívül hagyta ezt a figyelmeztetést.
Miután a Kurszk a feladat végrehajtására megszabott két órán belül nem lőtte ki a torpedóit, és nem is sikerült kapcsolatot teremteni vele, a parancsnokság járőrgépet küldött ki a Kurszk felkutatására.
A felderítőgép személyzete később azt jelentette az irányítóközpontnak, hogy a felszínen nem sikerült megtalálniuk az elnémult tengeralattjárót.
A kutatást csak kilenc órával a robbanás után szélesítették ki, és ekkor állították le a hadgyakorlatot is.
A keresésben részt vett hadihajók szonárjaik segítségével végül 108 méteres mélységben bukkantak rá a tengeraljzaton mozdulatlanul fekvő Kurszkra.
Az admiralitás még ekkor sem sietett, mert csak másnap, augusztus 13-án hajnalban értesítette a Kremlt a Kurszk ekkor már alaposan feltételezhető súlyos balesetéről. Vlagyimir Putyin elnökkel szintén csak másnap kora reggel közölték a hírt, azt tanácsolva az elnöknek, hogy ne menjen a helyszínre, az Északi Flotta parancsnoka ezzel egyidejűleg pedig a hadgyakorlat sikeréről szóló jelentést adott ki.
A Kurszk elvesztését Oroszország hivatalosan két nappal később ismerte be,
akkor, amikor a hír már bejárta a világsajtót.
(A bergeni norvég flottabázis haladéktalanul értesítette a NATO főparancsnokságát a Barents-tengeri orosz műveleti területen történt erős robbanásokról.)
Az amerikai, a brit és a norvég haditengerészet már a baleset napján felajánlotta a segítségét, amit az orosz admiralitás ekkor még elutasított. Csak négy nappal később, augusztus 16-án jelezték informálisan, hogy mégis elfogadnák a segítséget, miután az orosz mentési kísérletek kudarcba fulladtak.
A brit és norvég haditengerészet speciálisan képzett katonai búvárai augusztus 19-én merültek le a 108 méteres fagyos mélységben rejtőzködő elnémult tengeralattjáróhoz.
A búvárok a külső szemrevételezés során megállapították, hogy a Kurszk tatrészébe épített 9. rekesz mentőnyílását teljesen elárasztotta a víz,
ezért kizárt, hogy a hajótestben lehetnek még túlélők.
A tragédiát ekkor már nem lehetett tovább titokba tartani, a Kurszk balesete nyilvánosságra került. További aggályokat vetett fel az atomreaktorok esetleges sérülése, mert a radioaktív szivárgás környezeti katasztrófát okozhatott volna a Barents-tenger térségében.
Igor Szergejev szovjet védelmi miniszter első nyilvános nyilatkozatában kizárta a műszaki meghibásodást, és burkoltan arra célzott, hogy a hadgyakorlat térségében tartózkodó idegen nemzetiségű tengeralattjáróval történt ütközés okozta volna a Kurszk tragédiáját.
Az amerikai kormány első reagálásában élesen visszautasította az orosz védelmi miniszter feltételezését, de később kénytelen volt beismerni,
hogy a baleset időpontjában valóban a műveleti területen felderítést végzett két Los Angeles-osztályú nukleáris tengeralattjárója.
Ezek közül az USS Toledo a baleset másnapján sérülten futott be a bergeni bázisra, ahol az amerikai katonai rendészet hermetikusan lezárta azt a szárazdokkot, ahová a Toledót beállították.
Az amerikai nukleáris tengeralattjárót az Egyesült Államokból érkezett csoport vizsgálta át, titkos körülmények között, a vizsgálat eredményét pedig mind a mai napig nem hozták nyilvánosságra.
(Amikor a Kremlbe még be sem futott a Kurszkot ért balesetről szóló információ, William S. Cohen amerikai védelmi miniszter már tudta, hogy az orosz atom-tengeralattjáró elsüllyedt.)
Az orosz kormány 2001-ben a holland Smit International és Mammoet hajómentő cégeket bízta meg a Kurszk roncsának kiemelésével. Hosszas és bonyolult művelettel végül a tengeralattjáró törzsének kb. kétharmadát tudták kiemelni. A Mammoet vállalat speciális Giant-4 uszályával a roncsot az Orosz Haditengerészet roszljakovói bázisára vontatták.
A 2002-ben kiadott hivatalos vizsgálati jelentés szerint az első gyakorló torpedó hidrogén-peroxid üzemanyaga a hibás hegesztés miatt szivárgott és a kivető csőben berobbant, ami miatt a búvárhajó hirtelen több mint 100 méter mélyre süllyedt.
Két és fél perccel később a hőség miatt újabb torpedók robbantak fel,
szétzúzva a Kurszk első rekeszeit, a megrepedt burkolaton pedig beömlött a tengervíz.
Legtovább a tatban tartózkodó 23 tengerész maradhatott életben,
akik nevét egyikük,Dimitrij Kolesznyikov másodkapitány egy noteszlapra feljegyezte a sötétben.
Ők végül koromsötétben és a jéghideg vízbe fulladva vesztek oda. A Kurszkon nem volt atomtöltet, az atomreaktorok pedig a becsapódás után is épségben maradtak, így sugárszennyezés sem történt.
A vizsgálatok kizárták, hogy a Kurszk egy amerikai vagy brit tengeralattjáróval ütközött volna össze, ugyanakkor súlyos mulasztások sorára derítettek fényt. A vészjelző bóját, amely azonnal jelezte volna a baleset helyszínét, egy korábbi felderítő küldetésben kikapcsolták és nem aktiválták újból.
A felrobbant gyakorló torpedó már nem volt biztonságos, mert lejárt az üzemideje, a hegesztése hibás volt,
a Kurszk menekülőnyílása pedig hozzáférhetetlennek bizonyult.
Az 1990-es évek leépítéseinek idején a flottánál elhanyagolták a mentési gyakorlatokat, amelyekhez hiányzott a megfelelő felszerelés, és a személyzet is hiányosan volt kiképezve a vészhelyzeti eljárásokra.
A katasztrófa eltitkolására tett kísérletek, a hír bejelentésével és a mentőakció megkezdésével kapcsolatos késlekedés, valamint a hivatalos szervek inkompetenciája külföldön és Oroszországban is nagy felháborodást keltett.
A baleset után jogilag senkit sem voltak felelősségre,
mert a hivatalos álláspont szerint technikai hiba és előre nem látható események sorozata történt,
amiért egyének nem okolhatók. Az Északi Flotta első számú vezetőit ugyanakkor a következő évben elmozdították tisztségükből, és tucatnyi haditengerészeti vezetőt fokoztak le.
Az áldozatokat posztumusz kitüntették és előléptették,
a családtagjaik pedig orosz viszonyok között tekintélyesnek számító kártérítést kaptak.
A Kurszk atom-tengeralattjáró tragédiájáról könyv és film is készült.
A baleset áldozatainak Moszkvában és több városban emeltek emlékművet, a Kurszk kiemelt tornya, amelyre az áldozatok nevét vésték fel, 2009 óta Murmanszkban a békeidőben életüket vesztő, tengeralattjárón szolgált tengerészeknek állít emléket.
(Fellhasznált forrás: MTVA Sajtóadatbank)